Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Kariyer danışmanlığında bilgisayar/internet temelli müdahale araçlarını kullanabilir 2) Çalıştığı hedef kitleye uygun bilgisayar temelli müdahale araçlarını tanımlar 3) Eğitim kademelerine göre kariyer karar verme araçlarını uygunluk, kullanışlılık ve bilimsellik kriterleri çerçevesinde seçer 4) Kariyer danışmanlığı alanında geliştirilecek yeni bilgisayar destekli araçlar hakkında bilimsel dayanaklı fikirler üretir 5) Ulusal ve uluslararası düzeyde kullanılan araçlar hakkında bilgi sahibi olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
İnternet üzerinden hizmet sunan yerli ve yabancı bilgi sistemleri ile bilgisayar tabanlı kariyer danışmanlığı programları; bu sistemlerin değerlendirilmesi, sistemlerin sahip olması gereken standartlar, sistemlerin etik standartlar çerçevesinde kullanılması konusunda bilgi ve beceri geliştirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma, Dersin Amaç ve Hedefleri
2. Hafta
Kariyer danışmanlığında teknoloji kullanımının yeri ve kullanımına duyulan ihtiyacın değerlendirilmesi
3. Hafta
Kariyer danışmanlığında teknoloji kullanımı, güncel ihtiyaçlar, talepler ve sorunlar
4. Hafta
Kariyer karar verme süreçlerinde bilgisayar temelli müdahale yöntemleri ve etkililiği (makale inceleme)
5. Hafta
Kariyer karar verme süreçlerinde bilgisayar temelli müdahale yöntemleri ve etkililiği (makale inceleme)
6. Hafta
Kariyer karar verme süreçlerinde bilgisayar temelli müdahale yöntemleri ve etkililiği (makale inceleme)
7. Hafta
Kariyer karar verme süreçlerinde bilgisayar temelli müdahale yöntemleri ve etkililiği (makale inceleme)
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Program örneklerinin incelenmesi (Ulusal ve uluslararası örneklerin incelenmesi)
10. Hafta
Program örneklerinin incelenmesi (Ulusal ve uluslararası örneklerin incelenmesi)
11. Hafta
Program örneklerinin incelenmesi (Ulusal ve uluslararası örneklerin incelenmesi)
12. Hafta
Proje sunumları (Tasarım sunumları)
13. Hafta
Proje sunumları (Tasarım sunumları)
14. Hafta
Proje sunumları (Tasarım sunumları)
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Fowkes, K. M. & McWhirter, E. H. (2007) Evaluation of Computer-Assisted Career Guidance in Middle and Secondary Education Settings: Status, Obstacles, and Suggestions. Journal of Career Assessment, 15(3), pp. 388-400. Gati, I. (1994). Computer-assisted career counseling: Dilemmas, problems, and possible solutions. Journal of Counseling and Development, 73, 51?56. Gati, I., Saka, N., & Krausz, M. (2001). ?Should I use a computer-assisted career guidance system??: It depends on where your career decision-making difficulties lie. British Journal of Guidance and Counselling, 29, 301?321. Gati, I., Kleiman, T., Saka, N., & Zakai, A. (2003). Perceived benefits of using an internet-based interactive career planning system. Journal of Vocational Behavior, 62, 272?286. Gati, I., Gadassi, R., & Shemesh, N. (2006). The predictive validity of a computer-assisted career decision-making system: A six-year follow-up. Journal of Vocational Behavior, 68, 205?219. Gati, I., Peretz, L.A. (2011). Internet-Based Self-Help Career Assessments and Interventions: Challenges and Implications for Evidence-Based Career Counseling. Journal of Career Assessment, 19(3), 259-273. Grupe, F. H. (2002). An Internet-based expert system for selecting an academic major: www. MyMajors.com. Internet and Higher Education, 5, 333?344 Harris-Bowlsbey, J.,& Sampson, J. P. (2001). Computer-based career planning systems: Dreams and realities. The Career Development Quarterly, 49, 250?260. Harris-Bowlsbey, J.,& Sampson, J. (2005). Use of technology in delivering career services worldwide. Career Development Quarterly, 54, 48?56. Kleiman, T.,& Gati, I. (2004). Challenges of Internet-based assessment: Measuring career decisionmaking difficulties. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 37, 41?55. Sampson, J. P., Jr. (1983). An integrated approach to computer applications in counseling psychology. The Counseling Psychologist, 11, 65-74. Sampson, J. P., Jr. (1984). Maximizing the effectiveness of computer applications in counseling and human development: The role of research and implementation strategies. Journal of Counseling and Development, 63, 187-191. Sampson, J. P., Jr., Peterson, G. W., & Reardon, R. C. (1989). Counselor intervention strategies for computer-assisted career guidance: An information-processing approach. Journal of Career Development, 16, 139-154. Sampson, J. P., Jr., Reardon, R. C., & Lenz, J. G. (1991). Computer-assisted career guidance systems: Improving the design and use of systems. Journal of Career Development, 17, 185-194 Önerilen Kaynaklar: Boer, P. M. (2001). Careercounselingoverthe Internet: An emerging model fortrustingandrespondingtoonlineclients.Mahwah, NJ: Lawrence ErlbaumAssociates, Inc Harris-Bowlsbey, J.,Riley-Dikel, M., &Sampson, J. P. (Eds.). (2002). The Internet: A toolforcareerplanning (2nd ed.). Tulsa, OK: NationalCareer Development Association.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Soru-Cevap,Tartışma,Anlatım,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Proje
1
60
Makale Sunuşu
4
40
Toplam(%)
100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
100
Finalin Başarıya Oranı(%)
0
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ