Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Kültür ile ilgili temel kavramları bilir. 2) Kültüre duyarlı psikolojik danışma yetkinliklerini kavrar. 3) Kültüre duyarlı aile psikolojik danışmanlığı sürecini ve becerilerini açıklar. 4) Kültüre duyarlı aile psikolojik danışmanlığı temel kavramlarını kavrar. 5) Kültüre duyarlı aile psikolojik danışmanlığının işlevini ve sürecini kavrar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Psikolojik Danışma Kuramları
Psikolojik Danışma İlke ve Teknikleri
Aile Danışmanlığı
DERS TANIMI
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtılması ve genel amaçların açıklanması
2. Hafta
Kültür ve çok kültürlülük
3. Hafta
Kültür, benlik ve bireycilik-toplulukçuluk
4. Hafta
Birey-aile-kültür ilişkisi
5. Hafta
Kültür ve aile psikolojik danışmanlığı
6. Hafta
Çok kültürlülük kuramları ve uygulamaları
7. Hafta
Kültüre duyarlı aile psikolojik danışmanlığında terapötik süreç
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Kültür perspektifinden psikanalitik aile danışması
10. Hafta
Kültür perspektifinden yaşantısal/insancıl aile danışması
11. Hafta
Kültür perspektifinden stratejik aile danışması
12. Hafta
Kültür perspektifinden bilişsel-davranışçı aile danışması
13. Hafta
Kültür perspektifinden postmodern yaklaşımlar
14. Hafta
Farklı aile tipleriyle çalışma, çocuk merkezli aile danışması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Axelson, J. A. (1999). Counseling and development in a multicultural society (3rd Ed.). Pacific Grove: Brooks/Cole. Gladding, S.T. (2012). Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları. Ankara: Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği. Goldenberg, H., & Goldenberg, I. (2008). Family therapy: An overview (7th ed.). Belmont, CA: Thomson Brooks/Cole. Kağıtçıbaşı, Ç. (2010). Benlik, aile ve insan gelişimi-kültürel psikoloji. İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları. Kurter, F ve Mattis, J. (2015). Türkiye?de uygulamacıların gözüyle psikolojik danışmada kültüre duyarlı olma içinde (s. 362-385) İstanbul: Bahçeşehir Üniversitesi Yayınları. Matsumoto, D. (2001). The handbook of culture and psychology. New York: Oxford University Press. Nazlı, S. (2012). Aile Danışmanlığı. Ankara: Anı Yayıncılık. Özgüven, İ. E.(2000). Evlilik ve Aile Terapisi. Ankara: Pdrem Yayınları. Pedersen, P. B., & Ivey, A. (1993). Culture-centered counseling and interviewing skills. A practice guide. London: Praeger Publishers. Sue, D. W., Ivey, A. E., & Pedersen, P. B. (1996). A theory of multicultural counseling and therapy. California: Brooks/Cole Publishing.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Proje,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
2
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
5
5
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
10
10
Makale İnceleme
10
2
20
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
10
2
20
Toplam İş Yükü
137
Toplam İş Yükü / 30
4,56
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ