Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
KRİZE MÜDAHALE RPSD445 - 2 + 0 4

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Krizin tanımı, kapsamı ve türlerini tanımlar.
2) Kriz süreçlerine ilişikin kuramsal yaklaşımları bilir
3) Krize müdahale süreçlerine ilişkin kuramsal yaklaşımları bilir
4) Farklı gelişmsel özelliklere göre krize müdahale ilkelerini bilir ve uygular
5) Kriz yaşantısını ve krize müdahale süreçlerini tanımlarken bireysel, ailesel ve sosyal niteliklerin etkileşimini bilir ve değerlendirmelerini buna göre yapar
6) Kriz yaşantıları ile travma yaşantıları arasındaki ilişkiyi bireysel ve sosyal ölçütlere göre tanımlar
7) Kriz yaşantılarınayla psikolojik bozukluklar arasındaki farklılıkları bilir
8) Kriz yaşantılarına eşlik eden ve/veya kriz yaşantısını etkileyen psikolojik bozuklukları ayırt eder.
9) Kriz yaşantılarının önlenmesi ve/veya krize müdahale süreçlerinde bireysel çözüm yolları ile sosyal ? toplumsal çözüm yollarını tanır ve yapılandırmaya yardımcı olur.
10) Bireysel ve kurumsal boyutta kriz yaşantılarını yönetme-krize müdahale süreçlerini yapılandırır.
11) Kriz yaşantılarında kendine zarar verme davranışı-intihar davranışı değerlendirmelerini yapar
12) Kendine zarar verme-intihar girişimi davranışıyla oluşan bireysel ve kurumsal süreçleri yönetmede rol alır.
13) Kriz yaşantıları ve krize müdahale konularında çalışacak psikolojik danışmanın nitelikleri ve yeterliliklerini bilir.
14) Kriz yaşantıları ve krize müdahale süreçlerinde mesleki etik ve yasal gereklilikleri bilir ve uygular
15)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERGelişim Psikolojisi I
DERS TANIMIKrize müdahale ve kriz tanımı, krizi oluşturan etkenler, krize müdahale model ve teknikleri, kriz mağdurlarının tepkileri, çocukluk ve ergenlikteki krizler, krizi önleyici çalışmalar, intihar değerlendirmesi, bireyler ve gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin tanıtımı - Giriş.Kriz: tanım ve türlerine ilişkin temel kavramların açıklanması ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında kriz
2. Hafta Kriz yaşantılarına ilişkin kuramsal açıklamalar
3. Hafta Krize müdahale yaklaşımları
4. Hafta Kriz yaşantıları ve problem çözme, stresle başetme süreçleri
5. Hafta Yaşam dönemleri ve gelişimsel kriz
6. Hafta yaşantıları
7. Hafta Yaşam dönemleri ve gelişimsel kriz yaşantılarında krize müdahale ilkeleri
8. Hafta Durumsal kriz yaşantıları ve krize müdahale ilkeleri
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Kendine zarar verme davranışı-intihar davranışına ilişkin kriz yaşantıları
11. Hafta Kendine zarar verme davranışları ve intihar davranışlarına ilişkin müdahale süreçleri
12. Hafta Kriz yaşantıları ve krize müdahale süreçlerinde yasal ve etik konular
13. Hafta Kriz yaşantıları ve krize müdahale süreçleriyle çalışan psikolojik danışman yeterlikleri
14. Hafta Kriz ve krize müdahalede sevk ve yönlendirme ilkeleri
15. Hafta Kriz yaşantıları ve çözüm davranışları açısından bireysel gözden geçirme-Genel değerlendirme
16. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR1. Baker, Ö.E., Doğan ,T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem.
2. Baker, Ö.E., Doğan, T. (2014). Afetler, Krizler, Travmalar ve Psikolojik Yardım. Ankara: PDR.
3. Dyregrov, A. (2000). Çocuk, Kayıplar ve Yas. Yetişkinler için Elkitabı. (Çev.G. Güvenç). Ankara: Türk Psikologlar Derneği.
4. Fişek, N. (1985). Halk sağlığına giriş. Ankara. H.Ü. DSÖ Hizmet Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkez Yayını. Ankara: Çağ.
5. Heath, M.A. (2005). School-Based Crisis Intervention : Preparing All Personnel to Assist. The Guilford Practical Intervention in the Schools Series.
6. Kriz Dergisi (Süreli Yayın). Ankara: AÜ Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını.
7. Sonneck, G (2000). Krize Müdahale ve İntiharı Önleme. (Y. Sözer, Çev.). Ankara: AÜ Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi.
8. Sayıl, I. (2008) Krize Müdahale ve İntiharı Önleme. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi.
9. Sayıl, I. (2000). Kriz ve Krize Müdahale. Ankara: AÜ Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi.
10. Soykan, Ç. & Haran, S. (2000), Kriz ve Krize Müdahale, Kriz Merkezi Yayınları, No: 6, Ankara: Damla.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık11010
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık11010
Laboratuvar
Final Sınavı111
Ödevler11010
Sunum (Hazırlık dahil)155
Toplam İş Yükü121
Toplam İş Yükü / 304,03
Dersin AKTS Kredisi4
DİL
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8Ö9Ö10Ö11Ö12Ö13Ö14Ö15
P1                          X    
P2                             
P3                             
P4  X   X   X                   X      
P5          X   X   X   X   X   X   X   X      
P6                             
P7                             
P8                             
P9                  X           X  
P10                             
P11                             
P12                             
P13                  X   X         X  
P14                             
P15                            X  
P16                             
P17                  X   X          
P18