Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Krizin tanımı, kapsamı ve türlerini tanımlar. 2) Kriz süreçlerine ilişikin kuramsal yaklaşımları bilir 3) Krize müdahale süreçlerine ilişkin kuramsal yaklaşımları bilir 4) Farklı gelişmsel özelliklere göre krize müdahale ilkelerini bilir ve uygular 5) Kriz yaşantısını ve krize müdahale süreçlerini tanımlarken bireysel, ailesel ve sosyal niteliklerin etkileşimini bilir ve değerlendirmelerini buna göre yapar 6) Kriz yaşantıları ile travma yaşantıları arasındaki ilişkiyi bireysel ve sosyal ölçütlere göre tanımlar 7) Kriz yaşantılarınayla psikolojik bozukluklar arasındaki farklılıkları bilir 8) Kriz yaşantılarına eşlik eden ve/veya kriz yaşantısını etkileyen psikolojik bozuklukları ayırt eder. 9) Kriz yaşantılarının önlenmesi ve/veya krize müdahale süreçlerinde bireysel çözüm yolları ile sosyal ? toplumsal çözüm yollarını tanır ve yapılandırmaya yardımcı olur. 10) Bireysel ve kurumsal boyutta kriz yaşantılarını yönetme-krize müdahale süreçlerini yapılandırır. 11) Kriz yaşantılarında kendine zarar verme davranışı-intihar davranışı değerlendirmelerini yapar 12) Kendine zarar verme-intihar girişimi davranışıyla oluşan bireysel ve kurumsal süreçleri yönetmede rol alır. 13) Kriz yaşantıları ve krize müdahale konularında çalışacak psikolojik danışmanın nitelikleri ve yeterliliklerini bilir. 14) Kriz yaşantıları ve krize müdahale süreçlerinde mesleki etik ve yasal gereklilikleri bilir ve uygular 15)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Gelişim Psikolojisi I
DERS TANIMI
Krize müdahale ve kriz tanımı, krizi oluşturan etkenler, krize müdahale model ve teknikleri, kriz mağdurlarının tepkileri, çocukluk ve ergenlikteki krizler, krizi önleyici çalışmalar, intihar değerlendirmesi, bireyler ve gruplar için gelişim düzeylerine uygun müdahale yöntemleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtımı - Giriş.Kriz: tanım ve türlerine ilişkin temel kavramların açıklanması ve koruyucu ruh sağlığı bağlamında kriz
2. Hafta
Kriz yaşantılarına ilişkin kuramsal açıklamalar
3. Hafta
Krize müdahale yaklaşımları
4. Hafta
Kriz yaşantıları ve problem çözme, stresle başetme süreçleri
5. Hafta
Yaşam dönemleri ve gelişimsel kriz
6. Hafta
yaşantıları
7. Hafta
Yaşam dönemleri ve gelişimsel kriz yaşantılarında krize müdahale ilkeleri
8. Hafta
Durumsal kriz yaşantıları ve krize müdahale ilkeleri
9. Hafta
Ara sınav
10. Hafta
Kendine zarar verme davranışı-intihar davranışına ilişkin kriz yaşantıları
11. Hafta
Kendine zarar verme davranışları ve intihar davranışlarına ilişkin müdahale süreçleri
12. Hafta
Kriz yaşantıları ve krize müdahale süreçlerinde yasal ve etik konular
13. Hafta
Kriz yaşantıları ve krize müdahale süreçleriyle çalışan psikolojik danışman yeterlikleri
14. Hafta
Kriz ve krize müdahalede sevk ve yönlendirme ilkeleri
15. Hafta
Kriz yaşantıları ve çözüm davranışları açısından bireysel gözden geçirme-Genel değerlendirme
16. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Baker, Ö.E., Doğan ,T. (2016). Kriz danışmanlığı. Ankara: Pegem. 2. Baker, Ö.E., Doğan, T. (2014). Afetler, Krizler, Travmalar ve Psikolojik Yardım. Ankara: PDR. 3. Dyregrov, A. (2000). Çocuk, Kayıplar ve Yas. Yetişkinler için Elkitabı. (Çev.G. Güvenç). Ankara: Türk Psikologlar Derneği. 4. Fişek, N. (1985). Halk sağlığına giriş. Ankara. H.Ü. DSÖ Hizmet Araştırma ve Araştırıcı Yetiştirme Merkez Yayını. Ankara: Çağ. 5. Heath, M.A. (2005). School-Based Crisis Intervention : Preparing All Personnel to Assist. The Guilford Practical Intervention in the Schools Series. 6. Kriz Dergisi (Süreli Yayın). Ankara: AÜ Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi Yayını. 7. Sonneck, G (2000). Krize Müdahale ve İntiharı Önleme. (Y. Sözer, Çev.). Ankara: AÜ Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi. 8. Sayıl, I. (2008) Krize Müdahale ve İntiharı Önleme. Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi. 9. Sayıl, I. (2000). Kriz ve Krize Müdahale. Ankara: AÜ Psikiyatrik Kriz Uygulama ve Araştırma Merkezi. 10. Soykan, Ç. & Haran, S. (2000), Kriz ve Krize Müdahale, Kriz Merkezi Yayınları, No: 6, Ankara: Damla.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
10
10
Sunum (Hazırlık dahil)
1
5
5
Toplam İş Yükü
121
Toplam İş Yükü / 30
4,03
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ