Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Çocuk ihmalinin içeriğini ve istismar türlerini bilir 2) Koruyucu ve önleyici çalışmaların önemini kavrar, 3) Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin psiko-eğitsel programlar, ilgili yasalar ve araştırmaları bilir ve güncel programları takip eder
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar; çocuk hakları, kuramlar ve modeller, çocuk istismarı ve ihmalinin çocuk üzerindeki etkileri, terapötik yardım süreci; çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin psiko-eğitsel programlar, çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin yasalar, çocuk istismarı ile ilgili araştırmalar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş: Dersin Amaçları ve İçeriği
2. Hafta
Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar I
3. Hafta
Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin temel kavramlar II
4. Hafta
Çocuk istismarı ve ihmalinin çocuk üzerindeki etkileri
5. Hafta
Çocuk istismarı ve ihmalini açıklamaya yönelik kuramlar (Bağlanma kuramı, sistem yaklaşımı)
6. Hafta
Çocuk istismarı ve ihmalini açıklamaya yönelik kuramlar (Ekolojik kuram, Ebeveyn-Kabul Red kuramı)
7. Hafta
Çocuk istismarı ve ihmaline ilişkin psiko-eğitsel programlar
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Çocuk Hakları ve Çocuk Hakları Sözleşmesi
10. Hafta
Çocuk İstismarında Risk Değerlendirme
11. Hafta
Çocuk İstismarı ve İhmali Hukuksal Boyutu
12. Hafta
Koruyucu ve Önleyici Çalışmalar
13. Hafta
Çocuk ihmal ve istismarına çok disiplinli müdahale süreci
14. Hafta
Genel değerlendirme
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Adli Tıp Kurumu-UNICEF Projesi eğitim materyali (2003). Çocuk istismarı ve ihmali Materyali. 2. UNICEF (1998). Çocuk haklarına dair sözleşme uygulama elkitabı. Ankara: Ajans Türk Basın. 3. İnsan Kaynağını Geliştirme Vakfı (2003). Öğretmen ve Öğretmen Adayları için Cinsel Sağlık Eğitimi, 2. Baskı, İstanbul: Ceren Yayıncılık. 4. Gustafsson, P. A. (2008). Çocuk ve Ergen Psikiyatrisi Temel Kitabı. Ankara: Hekimler Yayın Birliği. 5. Çocuk İhmali ve İstismarını Önleme Öğretmenler ve Aileler İçin Eğitim Kılavuzu. (2008). Ankara: Berkay Ofset. 6. TBMM Çocuk Hakları İzleme Raporu. (2012). 7. Çocuk İzlem Merkezleri (ÇİM) 20.10.2012 tarih ve 28431 sayılı Genelge 8. Hizmetler, B. S., & Kurumu-UNICEF, Ç. E. (2010). Türkiye?de Çocuk İstismarı ve Aile İçi Şiddet Araştırması.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ