Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Testlerle ilgili temel kavramları tanımlar 2) Test geliştirme ve uyarlamaya ilişkin ilke ve süreçleri tanımlar 3) Psikolojik testleri farklı ölçütlere göre sınıflandırır. 4) Test geliştirme, uyarlama, uygulama ve raporlaştırma işlemlerinde dikkat edilmesi gereken sosyal, etik ve yasal süreçleri bilir. 5) Eğitsel, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma süreçlerine ilişkin testleri tanımlar 6) Zeka, ilgi, yetenek, başarı, tutum ve kişilik testlerini ayırt eder 7) Zeka, ilgi, yetenek, başarı, tutum ve kişilik testleri uygulama gerekçelerini ve sonuçlarını ilişkilendirir 8) Ulusal ve uluslararası nitelikte güvenilirliği ve geçerliliği olan standart testlerin sonuçlarını eğitsel/kişisel/sosyal rehberlik hizmetleri kapsamında anlamlandırır, yorumlar. 9) Ölçme ve değerlendirme amacına (tanıma-tanılama )uygun test(Ler)i seçer
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Psikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zeka testleri, başarı, yetenek ve kişilik testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Psikolojik Testlerin Tarihçesi ve Gelişimi
2. Hafta
Test Geliştirme, Uyarlama ve Uygulamaya Ilişkin Ilkeler Ve Süreçler:Test-Kuram Ilişkisi
3. Hafta
Psikolojik Testlere Ilişkin Sınıflandırma. Zeka, Başarı, Yetenek, Ilgi, Tutum, Kişilik Ve Psikopatoloji Değerlendirme.
4. Hafta
Başarı ve Yetenek Değerlendirme; Test Sonuçlarını Anlamlandırma-Değerlendirme
5. Hafta
Başarı ve Yetenek Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
6. Hafta
Zeka Değerlendirme; Zeka, Başarı, Ilgi, Yetenek ve Kişilik Değerlendirmelerini Ilişkilendirme ve Test Sonuçlarını Anlamlandırma-Değerlendirme
7. Hafta
Zeka Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
İlgi Ve Yetenek Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
10. Hafta
Tutum Ve Kişilik Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
11. Hafta
Gelişimsel Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
12. Hafta
Nöropsikolojik Değerlendirme; Test Sonuçlarını Anlamlandırma-Değerlendirme
13. Hafta
Yüzyüze ve Online Danışma Sürecinde Değerlendirme
14. Hafta
Psikolojik Testlerin Araştırmalarda (Ilişkisel-Deneysel/Boylamsal-Kesitsel) Kullanımı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Anastasi, Anne; Urbina, Susana (1997). Psychological Testing. (7th ed.). New Jersey: Prentice-Hall. Özgüven, İbrahim, E. (2014). Psikolojik Testler. Ankara: Nobel yayınları. Şahin, Cengiz (Ed.) (2015). Bireyi Tanıma Teknikleri. Psikolojik testler-Test dışı teknikler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları Akın, A. (Ed.) (2015). Psikolojide Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Ankara: Nobel Yayınları Öner, N (2006). Türkiye?de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yayınevi Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım. Cohen, RJ. Ve Swerdlik, M.E. (2015) (Çev. Tavşancıl, E.) Psikolojik test ve değerleme. Ankara: Nobel Akademi Yayınları Erkuş, A.(2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-1. Ankara: Pegem Akademi.Yayınları Savaşır, I. ve Şahin, N. (1995). Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WÇZÖ-R) elkitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Erol, N., ve Şimşek, Z. (2010). Okul Çağı Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçekleri El Kitabı. Ankara: Mentis Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
1
20
Uygulama/Pratik
4
20
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
1
12
Final Sınavına Hazırlık
1
3
3
Ders Saati
12
3
36
Ara Sınava Hazırlık
1
3
3
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
Uygulama
4
12
48
Toplam İş Yükü
106
Toplam İş Yükü / 30
3,53
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ