Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
PSİKOLOJİK TESTLER RPSD303 Beşinci Yarıyıl (Güz) 1 + 2 3

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILBeşinci Yarıyıl (Güz)
AKTS3
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IÖğretim Görevlisi Emine Arzu Oral
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Testlerle ilgili temel kavramları tanımlar
2) Test geliştirme ve uyarlamaya ilişkin ilke ve süreçleri tanımlar
3) Psikolojik testleri farklı ölçütlere göre sınıflandırır.
4) Test geliştirme, uyarlama, uygulama ve raporlaştırma işlemlerinde dikkat edilmesi gereken sosyal, etik ve yasal süreçleri bilir.
5) Eğitsel, kişisel ve sosyal rehberlik ve psikolojik danışma süreçlerine ilişkin testleri tanımlar
6) Zeka, ilgi, yetenek, başarı, tutum ve kişilik testlerini ayırt eder
7) Zeka, ilgi, yetenek, başarı, tutum ve kişilik testleri uygulama gerekçelerini ve sonuçlarını ilişkilendirir
8) Ulusal ve uluslararası nitelikte güvenilirliği ve geçerliliği olan standart testlerin sonuçlarını eğitsel/kişisel/sosyal rehberlik hizmetleri kapsamında anlamlandırır, yorumlar.
9) Ölçme ve değerlendirme amacına (tanıma-tanılama )uygun test(Ler)i seçer
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIPsikolojik testlere ilişkin temel kavram ve ilkeler, bireysel ve grup zeka testleri, başarı, yetenek ve kişilik testleri, ilgi envanterleri, bazı test ve envanterlerin uygulanması ve değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Psikolojik Testlerin Tarihçesi ve Gelişimi
2. Hafta Test Geliştirme, Uyarlama ve Uygulamaya Ilişkin Ilkeler Ve Süreçler:Test-Kuram Ilişkisi
3. Hafta Psikolojik Testlere Ilişkin Sınıflandırma. Zeka, Başarı, Yetenek, Ilgi, Tutum, Kişilik Ve Psikopatoloji Değerlendirme.
4. Hafta Başarı ve Yetenek Değerlendirme; Test Sonuçlarını Anlamlandırma-Değerlendirme
5. Hafta Başarı ve Yetenek Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
6. Hafta Zeka Değerlendirme; Zeka, Başarı, Ilgi, Yetenek ve Kişilik Değerlendirmelerini Ilişkilendirme ve Test Sonuçlarını Anlamlandırma-Değerlendirme
7. Hafta Zeka Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta İlgi Ve Yetenek Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
10. Hafta Tutum Ve Kişilik Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
11. Hafta Gelişimsel Değerlendirme; Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
12. Hafta Nöropsikolojik Değerlendirme; Test Sonuçlarını Anlamlandırma-Değerlendirme
13. Hafta Yüzyüze ve Online Danışma Sürecinde Değerlendirme
14. Hafta Psikolojik Testlerin Araştırmalarda (Ilişkisel-Deneysel/Boylamsal-Kesitsel) Kullanımı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR Anastasi, Anne; Urbina, Susana (1997). Psychological Testing. (7th ed.). New Jersey: Prentice-Hall.
Özgüven, İbrahim, E. (2014). Psikolojik Testler. Ankara: Nobel yayınları.
Şahin, Cengiz (Ed.) (2015). Bireyi Tanıma Teknikleri. Psikolojik testler-Test dışı teknikler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları
Akın, A. (Ed.) (2015). Psikolojide Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Ankara: Nobel Yayınları
Öner, N (2006). Türkiye?de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yayınevi
Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım.
Cohen, RJ. Ve Swerdlik, M.E. (2015) (Çev. Tavşancıl, E.) Psikolojik test ve değerleme. Ankara: Nobel Akademi Yayınları
Erkuş, A.(2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-1. Ankara: Pegem Akademi.Yayınları
Savaşır, I. ve Şahin, N. (1995). Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WÇZÖ-R) elkitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları.
Erol, N., ve Şimşek, Z. (2010). Okul Çağı Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçekleri El Kitabı. Ankara: Mentis Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama,Diğer
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev120
Uygulama/Pratik420
Toplam(%)60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)60
Finalin Başarıya Oranı(%)40
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav111
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi12112
Final Sınavına Hazırlık133
Ders Saati12336
Ara Sınava Hazırlık133
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler
Uygulama41248
Toplam İş Yükü106
Toplam İş Yükü / 303,53
Dersin AKTS Kredisi3
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6Ö7Ö8Ö9
P1                 
P2                 
P3                 
P4                 
P5                 
P6                 
P7                 
P8                 
P9                 
P10                 
P11                 
P12  X   X   X   X   X   X   X   X   X
P13  X   X   X   X   X   X   X   X   X
P14  X   X   X   X   X   X   X   X   X
P15  X   X   X   X   X   X   X   X   X
P16                 
P17                 
P18