Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Rehberlik ve psikolojik danışma hizmetlerinin tarihsel gelişimini ve rehberlik anlayışlarını kavrar. 2) RPD?nin temel kavram ve ilkelerini bilir. 3) RPD?de farklı hizmet türlerini ayırt eder ve açıklar. 4) Özel eğitimde RPD hizmetlerini açıklar. 5) Okullarda RPD hizmetlerinin örgütleniş biçimini bilir. 6) 7)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
RPD?ye ilişkin temel kavram ve ilkeler, RPD?nin tarihçesi, alanı ve dalları; kullanılan araştırma ve değerlendirme yöntemleri, psikolojik danışma süreci, psikolojik danışma kuramları, okul danışmanlığı modelleri (geleneksel ve gelişimsel), okul danışmanlığı yaklaşımları (kriz yönelimli, iyileştirici-çare bulucu, önleyici ve gelişimsel), geleneksel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri, geleneksel okul psikolojik danışmanının rol ve işlevleri, gelişimsel okul danışmanlığı modelinin amacı, ilkeleri ve programı (Kapsamlı Gelişimsel Rehberlik Programı), temel hizmetleri/müdahaleleri ve gelişimsel okul danışmanının rol ve işlevleri; RPD?de gelişimsel ve önleyici yaklaşımın amacı ve ilkeleri, gelişimsel yaklaşımda yaşam becerileri eğitiminin önemi, pozitif genç gelişimi yaklaşımları ve önleyici yaklaşımda önleme düzeyleri (temel, ikinci ve üçüncü düzey).
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma, Dersin Amaç ve Hedefleri Hakkında Konuşma
2. Hafta
Eğitim Sürecinde Öğrenci Kişilik Hizmetleri ve Rehberlik
3. Hafta
Okul Psikolojik Danışmanlığı Mesleği
4. Hafta
Psikolojik Danışma ve Rehberlikte Başlıca Hizmet Türleri, Kapsamlı Bir Programın Müdahale Hizmetleri
5. Hafta
Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik Hizmetler, Eğitsel Rehberlik
6. Hafta
Mesleki Rehberlik, Akademik ve Kariyer Gelişimi
7. Hafta
Kişisel Rehberlik ve Psikolojik Danışma
8. Hafta
Ara sınav haftası
9. Hafta
Bireyi Tanıma Teknikleri
10. Hafta
Bireyi Tanıma Teknikleri
11. Hafta
Mesleki Etik ve Yasal Konular
12. Hafta
Rehberlik Hizmetleri ve Öğretmen, Aile-Okul İşbirliği: Anahtar Unsur Olarak Öğretmen
13. Hafta
Okul Psikolojik Danışma Programlarının Geliştirilmesi ve Değerlendirilmesi
14. Hafta
Özel Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik, Türkiye?de Özel Eğitim, Rehberlik ve Psikolojik Danışma Hizmetlerinin Örgütleniş Biçimi, Personel Görev, Yetki ve Sorumlulukları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Zorunlu Kaynaklar Güven, M. (2008). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Anı Yayıncılık. Schmidt, J. J. (2008). Okullarda Psikolojik Danışma ve Rehberlik. (Çev. Editörü Süleyman Doğan). Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
Önerilen Kaynaklar Can, G. (Ed.) (2003). Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Kuzgun, Y. (1997). Rehberlik ve Psikolojik Danışma. Ankara: ÖSYM Yayınları. Özgüven, İ. E. (1999). Çağdaş Eğitimde Psikolojik Danışma ve Rehberlik. Ankara: PDREM Yayınları. Yeşilyaprak, B. (2005). Eğitimde Rehberlik Hizmetleri. Ankara: Nobel Yayın ve Dağıtım. Yeşilyaprak, B. (2015). İlk ve Ortaöğretimde Gelişimsel Rehberlik. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
3
36
Final Sınavına Hazırlık
1
25
25
Ders Saati
12
2
24
Ara Sınava Hazırlık
1
20
20
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
2
8
16
Toplam İş Yükü
124
Toplam İş Yükü / 30
4,13
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ