Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sosyal bilimler alanında araştırma yaparken kullanacağı yöntemlere yönelik temel kavramları açıklar. 2) Bilimsel araştırma türlerini açıklar. 3) Araştırma yapmaya uygun ve alanı ile ilişkili problem tanımlar. 4) Araştırma problemine yönelik ilgili literatür taraması yapar. 5) Problem durumuna yönelik hipotezler/araştırma soruları geliştirir. 6) Farklı örneklem belirleme, araştırma yöntemi ve veri toplama durumlarından araştırmasına uygun olanı seçer. 7) Araştırmasını raporlaştırır. 8) Meslek alanında yapılmış araştırmaları eleştirel gözle inceler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Temel İstatistik
DERS TANIMI
Araştırma yöntemleriyle ilgili temel kavramlar ve ilkeler; araştırma süreci (sorunu fark etme, problemi ve örneklemi belirleme, veri toplama ve analizi, sonuçları yorumlama); veri toplama araçlarının genel özellikleri; verilerin analizi ve değerlendirilmesi; makale, tez ve veri tabanlarına erişim; araştırma modelleri ve türleri; bilimsel araştırmalarda temel paradigmalar; nicel ve nitel araştırma desenleri; nitel araştırmada örneklem, veri toplama, verilerin analizi; nitel araştırmada geçerlik ve güvenlik; makale ya da tez inceleme, değerlendirme ve sunma; araştırma ilkelerine ve etiğine uygun araştırma raporu hazırlama; eğitimde aksiyon (eylem) araştırması.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Bilim, Bilgi, Bilgi Kaynakları, Bilgiye Ulaşma Yolları, Bilimin Amaçları
2. Hafta
Bilimsel Yöntem ve Araştırma Türleri.
3. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: Problemin Tanımlanması ve Literatür Taraması
4. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: Problemin Tanımlanması Ve Literatür Taraması
5. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: Hipotez Kurma, Amaç, Önem, Sayıltılar ve Sınırlılıklar
6. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: Evren, Örneklem, Araştırmanın Modeli/Deseni
7. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: Veri Toplama Yöntemleri
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: veri Toplamada Geçerlik ve Güvenirliğin Sağlanması
10. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: Araştırmanın İç Geçerliğinin ve Dış Geçerliğinin Sağlanması
11. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: Verilerin Analizi
12. Hafta
Bilimsel Araştırmanın Basamakları: Bulgular, Sonuç ve Öneriler
13. Hafta
Araştırma ve Etik
14. Hafta
Örnek Bir Araştırma Makalesinin İncelenmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Fraenkel, J. R. and Wallen, R. E. (2009). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill Companies Karasar, N. (2016). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
1
10
10
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
8
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
3
2
6
Proje
1
15
15
Kısa Sınavlar
1
2
2
Kitap Sunuşu
Makale İnceleme
3
2
6
Toplam İş Yükü
91
Toplam İş Yükü / 30
3,03
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ