Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Yoğun bakımda olması gereken asgari standartla göre yoğun bakım hemşiresinin görev, rol ve sorumluluklarını tanımlar. 2) Yoğun bakımda hemodinamik değişimleri tanımlar 3) Yoğun bakımda kronik durumları ve hastalıkları tanımlar. 4) Yoğun bakım hastasının gereksinimlerini belirleyerek etik ilkeler doğrultusunda hemşirelik girişimlerini sıralar. 5) Yoğun bakım hastalarında kanıta dayalı hemşirelik uygulamalarını tanımlar. 6) Yoğun bakım hastası ile iletişime girebilir ve uygun iletişim tekniklerini bilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersi ön koşulu, HSH 336 Karmaşık Sağlık Sorunlarında Bakım dersini almış olmaktır.
DERS TANIMI
Bu dersin kapsamında öğrencinin yoğun bakım ortamı ve yoğun bakım gerektiren hastaları tanılama, yakın izlemi, uygulama ve değerlendirilmesi sürecine ilişkin bakımları ile ilgili kararlar verebilmesi konusunda gerekli beceri ve teorik bilgi verilir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse giriş ve dersin tanıtımı
2. Hafta
Yoğun bakım ünitesi ve Yoğun bakım hemşireliğin tarihsel gelişimi; Yoğun bakımın tanımı, fiziki özellikleri, organizasyonu ve yönetimi, Ekip kavramı; Yoğun bakım hemşiresinin yasal görev ve sorumlulukları
3. Hafta
Yoğun bakım hastasında monitorizasyon ve hemodinamik değişimler ve hemşirelik izlemi; Video gösterimi
4. Hafta
Yoğun Bakım hastasında monitorizasyon ve hemodinamik değişimler ve hemşirelik izlemi (devamı); Vaka tartışması
5. Hafta
Kardiyovasküler Problemi Olan Hastanın Yoğun Bakımda izlenmesi ve Hemşirelik Bakımı; Vaka tartışması
6. Hafta
Solunum Problemi Olan Hastanın Yoğun Bakımda İzlenmesi ve Hemşirelik Bakımı
7. Hafta
ARA SINAV
8. Hafta
Yoğun Bakımda GIS Değerlendirilmesi ve İzlenmesi; GIS Kanamalar ve tedavi yöntemleri
9. Hafta
Yoğun bakım hastalarında nörolojik sorunlar ve hemşirelik bakımı
10. Hafta
Yoğun bakımda görülebilecek hematolojik sorunlar
11. Hafta
Organ nakli olan yoğun bakım hastasının bakımı
12. Hafta
Yoğun Bakımda Etik İlkeler ve Etik Karar Verme; Seminer sunumlarının turnitın raporlarının değerlendirilmesi
13. Hafta
Öğrenci Seminer Sunumları
14. Hafta
Öğrenci Seminer Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Enç N. Yoğun Bakım Hemşireliği. Nobel Tıp Kitabevi, Ankara, 2021 2. Karadakovan A., Aslan FE. (eds). Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım. Nobel Tıp Kitabevi, Adana, 2010. 3. Sabuncu N., Ay FA. (eds).Klinik Beceriler. Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2010. 4. Akpir K., Tuğrul S.(eds). Klinik Yoğun Bakım. İstanbul Tıp Kitabevi, İstanbul, 2009. Mosby Company, pp: 270-310 5. Akyol D. A. Yoğun bakım hemşireliği, İstanbul Tıp Kitabevi 1. Baskı, İstanbul, 2017 6. Sole L.M, Kein G. D, Moseley M, C. Introduction to Critical Care Nursing, 7th Edition, 2017 7. Çelik M.G., Altan A. Yoğun Bakım Hemşireliği el kitabı. Güneş tıp Kitabevi. 2019
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Sunum,Soru-Cevap,Tartışma,Diğer,Örnek Olay İncelemesi,Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
36
36
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
18
18
Toplam İş Yükü
144
Toplam İş Yükü / 30
4,8
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ