Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Büyüme ve gelişme dönemlerindeki normları tanımlar. 2) Sağlık ve iyilik halini bütüncül bir yaklaşımla değerlendirir. 3) Sağlık ve iyilik halini koruma ve geliştirmeye yönelik bilgi ve beceri kazanır. 4) Birey ve ailelerin sağlık durumundaki değişimleri tanır. 5) Birey ve ailelerin optimal sağlık düzeyine ulaşmalarında hemşireliğin rolünü açıklar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Yaşam Boyu Sağlık ve Sağlığı Geliştirme dersi, büyüme ve gelişme sürecindeki insan ve insan gelişimi ile ilişkili teorilere, yaşam döngüsü boyunca büyüme-gelişme evrelerinin her bir aşamasında fiziksel, bilişsel, emosyonel, psiko-sosyal gelişimsel özelliklerin ve sağlık gereksinimlerinin değerlendirilmesine, yaşam boyunca sağlığın ve optimal iyilik halinin geliştirilmesine, her bir döneme özgü yaygın olarak görülen sağlık sorunlarının holistik bir yaklaşımla değerlendirilmesine ve problem çözme yöntemlerinin kullanılmasına odaklanır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Yaşamın İlk Evresi- Doğum-: Yaşamın İlk Evresindeki Bireyin Sağlığını Değerlendirme ve Geliştirme (Doğum öncesi ve sırası bakım)
2. Hafta
Doğum Sonrası Bakım, Aile Planlaması
3. Hafta
Yenidoğanın değerlendirilmesi ve sağlığını geliştirme, İnsan Gelişim Kuramları: Genel Bakış,
4. Hafta
UYGULAMA
5. Hafta
Büyüme ve Gelişmenin Temel İlkeleri, Bebeklik Döneminde Sağlığı Değerlendirme ve Geliştirme I. ARA SINAV
6. Hafta
Oyun Çağındaki Çocuğun Sağlığını Değerlendirme Ve Geliştirme,/Okul öncesi Dönemindeki Çocuğun Sağlığını Değerlendirme Ve Geliştirme
7. Hafta
Okul Çağı Döneminde Çocuğun Sağlığını Değerlendirme Ve Geliştirme/ UYGULAMA
8. Hafta
UYGULAMA
9. Hafta
Ergenlik Çağındaki Çocuğun Sağlığını Değerlendirme Ve Geliştirme, UYGULAMA
10. Hafta
Genç Yetişkinlik Dönemindeki Birey: Sağlığın Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi, UYGULAMA
11. Hafta
Orta Yaş Dönemindeki Birey: Sağlığın Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi, UYGULAMA, II. ARA SINAV
12. Hafta
Yaşlılık Dönemindeki Birey: Sağlığın Değerlendirilmesi ve Geliştirilmesi, UYGULAMA
13. Hafta
Yaşamın Son Dönemi: Ölüm ve Ölmekte Olan Bireyin Biyo-psiko-sosyal Bakımı, UYGULAMA, Sağlığı Geliştirme İlkeleri ve Stratejileri, UYGULAMA
14. Hafta
UYGULAMA-SEMİNER SUNUMLARI
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Al-Azzawi F. Doğum ve Doğum Teknikleri Atlası (2007) Farook Çeviri Editörü: Arslan H, Çeviri: Yiğit F, Ekşi Z, BEDRAY Yayıncılık, İstanbul. 2. Carpenito-Moyet, LJ (2012). Hemşirelik Tanıları El Kitabı (Çev. Firdevs Erdemir), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul 3. Craven, R. F., Hirnle, C. J. Henshaw C. (2017) Fundamentals of Nursing Human Health and Function, Philadelphia : Wolters Kluwer. 4. Coşkun A (2009) Kadın Sağlığı ve Hastalıkları Öğrenim Rehberi, İstanbul: Medikal Yayıncılık. 5. Gilbert ve Harmon (2011) Yüksek riskli gebelik ve doğum (Çeviri editörü Taşkın L), Palme yayıncılık,Ankara 6. Lowdermilk DL, Lerry SE. et al. (2019), Maternity&Women?sHealthCare, 12. ed.,MosbyElsevier, Philadelphia. 7. Murray, R.B.,Zentner, J.P. (2014) HealthPromotionStrategies Through the Life Span, 8th Ed.Pierson Education Limited. 8. Okumuş H, Mete S (2009) Anne Babalar İçin Doğuma Hazırlık Sağlık Profesyonelleri İçin Rehber, Deomed Yayıncılık, İstanbul. 9. Şirin A, Kavlak O. (Ed.), (2008) Kadın Sağlığı, İstanbul: BEDRAY Yayıncılık 10. Taşkın L (Ed) (2012) Hemşire ve Ebeler İçin Doğum ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, 1. Baskı Ankara: Palme Yayıncılık. 11. Taşkın, L. (2016) Doğum ve Kadın Sağlığı Hemşireliği, VIII. Baskı Özyurt Matbaacılık, Ankara 12. Canatan, A. (2008) Sosyal Yönleriyle Yaşlılık. PalmeYayıncılık,Ankara. 13. Erci, B. Kılıç D. Adıbelli D.(2018). Yaşam boyu sağlığı geliştirme. 1. Baskı. Nobel Tıp Kitabevleri. ISBN:9786058392861 14. Taşkın L. Eroğlu K. ve diğ. (2019). Hemşire ve Ebeler İçin Doğum Ve Kadın Sağlığı Uygulama Rehberi, Palme Yayıncılık. Ankara 15. Bilgili N. Kitiş Y. (2017).Yaşlılık ve Yaşlı Sağlığı. Vize Yayıncılık Ankara
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Yansılarla desteklenmiş anlatım ve tartışma, vaka ve grup tartışması, klinik ve toplumsal ortamlarda gözlem ve görüşmeye dayalı uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
2
35
Uygulama/Pratik
1
30
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
2
1,5
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
12
168
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
6
84
Ara Sınava Hazırlık
2
12
24
Laboratuvar
1
8
8
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
24
24
Uygulama
7
8
56
Toplam İş Yükü
389
Toplam İş Yükü / 30
12,96
Dersin AKTS Kredisi
13
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ