Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Hemşireliğe ait temel kavramları tanır. 2) Hemşirelik süreci ve aşamalarını kavrar. 3) Birey, aile ve toplum sağlığını etkileyebilecek faktörleri tanımlar. 4) Sağlığın korunması, sürdürülmesi, geliştirilmesi kavramlarının birey, aile ve toplum düzeyindeki önemini kavrar. 5) Temel iletişim tekniklerini kavrar
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Hemşirelik kavramlarının biyolojik ve sosyal bilim kavramları ile entegre edildiği bu derste, profesyonellik, hemşireliğin tarih boyunca geçirdiği aşamalar, bakımın temel kavramları (insan-sağlık-hastalık-çevre-bütüncüllük anlayışı) ve modelleri, bakımda sistematik yaklaşımlar, iletişim modelleri, sağlık ve sağlığı etkileyen faktörler incelenir. Öğrenci bu derste sağlığın ve bakım hizmetlerinin dinamik yapısını, sağlık ekibi içinde hemşirenin rolünü anlar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
GİRİŞ VE TANIŞMA, Ödev Sunum Gruplarının Oluşturulması, Normal Yaşam Döngüsü ve İnsan Kavramı,Sağlık ve Hastalık Kavramı, Geçmişten Günümüze Hemşirelik,Hemşirelikte Bakım Kavramı
2. Hafta
Sağlığı Etkileyen Etmenler, Kültür, Psiko-sosyal etmenler, Bilişsel-davranışsal etmenler, Profesyonellik Kavramı
3. Hafta
Sağlığı Koruma ve Sağlığı Geliştirme, Sağlığı Etkileyen Çevresel Etmenler
4. Hafta
Sağlığı Etkileyen Sosyoekonomik Etmenler
5. Hafta
Devlet Demiryolları Fabrikası-İşyeri ziyareti
6. Hafta
Sağlığı Etkileyen Psiko-Sosyal Etmenler, Sağlığı Etkileyen Bireysel-Davranışsal Etmenler, Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Örgütlenmesi
7. Hafta
Sağlık Hizmetleri ve Sağlık Örgütlenmesi, Epidemiyolojide Temel Kavramlar, Epidemiyolojide Kullanılan Yöntemler ve Kullanım Alanları, Bulaşıcı Hastalıklar Epidemiyolojisi Ve Kronik Hastalıklar Epidemiyolojisi, Sağlık Düzeyi Göstergeleri, Sağlığı Koruma ve Sağlığı Geliştirme, Birincil Koruma (Sağlık Eğitimi, ikincil koruma (Erken Tanı)Üçüncül Koruma
8. Hafta
I. ARA SINAV,Sağlığı Koruma ve Sağlığı Geliştirme Uygulamaları, Toplum, Aile ve Birey Sağlığının Değerlendirilmesi, Evrensel Güvenlik Önlemleri
9. Hafta
Sağlık Hizmet Sunumunda Temel İlkeler, Ev Ziyareti ve Yararları,Ev Ziyaretinde Temel İlkeler,Ev Ziyaretlerinin Amacı,Ev Ziyareti Süreci,Danışmanlık İlkeleri, Toplum Sağlığı Vaka Çalışması, Bağışıklama
10. Hafta
YAŞAM İLKELERİ , Değerler, İnançlar, Spirituellik, ROL-İLİŞKİ, İletişim, Çocukla İletişim, BİŞİSEL ALGISAL, Uyku ve Dinlenme
11. Hafta
II. ARA SINAV, Cinsel Sağlık ve Üreme Sağlığı, Toplumsal cinsiyet ve üreme sağlığı, Sunum Hazırlama İlkeleri
12. Hafta
Aile Sağlığı Merkezi Ziyareti
13. Hafta
Hemşirelik Süreci ve Fonksiyonel Sağlık Örüntüleri, Hemşirelik Sınıflama Sistemleri(Hemşirelik Tanıları-NANDA, Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması-NIC, Hemşirelik Sonuçları Sınıflaması-NOC)
14. Hafta
Ödev Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Şenol Çelik S., Karadağ A. (2019). Hemşirelik Bakım Planları: Tanılar, Girişimler ve Sonuçlar Akademi Basım ve Yayıncılık, İstanbul. 2. Güler, Ç., Akın L. (2012). Halk Sağlığı: Temel Bilgiler. Ankara, Hacettepe Üniversitesi Yayınları. 3. Birol, L. (2004). Hemşirelik Süreci: Hemşirelik Bakımında Sistematik Yaklaşım. Etki Matbaacılık, İzmir. 4. Erdemir, F, Kav, S., Akman Yılmaz, A. (2017). Hemşirelik Girişimleri Sınıflaması. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 5. Atabek, TA, Karadağ, A. (2019). Hemşirelik Esasları. Akademi Yayıncılık, 2. Baskı, İstanbul. 6. Erci, B. (2020). Halk Sağlığı Hemşireliği. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 7. Erdemir, F. (2012). Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Nobel Tıp Kitapevleri, İstanbul. 8. Kapucu, S., Akyar, İ., Korkmaz, F. (2018). Pearson Hemşirelik Tanıları El Kitabı. Pelikan Yayınevi, Ankara. 9. Allender, J., Rector, C., Warner, K. (2014). Community Health Nursing: Promoting and Protecting the Public's Health. 8 edit. Lippincott Williams & Wilkins Publishers.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum,Eğitim-Uygulama,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
1
20
Mini-Sınav
1
15
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
2
1
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
6
84
Final Sınavına Hazırlık
1
2
2
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
2
4
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
5
6
30
Uygulama
14
4
56
Toplam İş Yükü
239
Toplam İş Yükü / 30
7,96
Dersin AKTS Kredisi
8
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ