Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Engelli insanların ekonomik, sosyal ve kültürel potansiyellerine ilişkin incelemelerle farkındalık kazanmakta, 2) Engelli insanların potansiyelinin, toplumun genel ekonomik ve sosyal yararı için kullanılmasına ilişkin tasarımlarla destek sağlamakta, 3) Evrensel tasarım ilkeleri de dikkate alınarak, Erişilebilirlik kavramının tasarım ile bağlantılarına ilişkin gerekli yaklaşımlar geliştirebilmektedir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Engelliler için tasarım dersi, doğuştan veya sonradan çeşitli nedenlerden dolayı bedensel, zihinsel vb. yeteneklerini kaybeden kişiler olarak tanımlanan engellilik kavramına; bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanmaktadır. Bireyin hangi yeteneğini kaybettiğine göre oluşan engellilik türleri dikkate alınırken, yaşamı kolaylaştırıcı çalışmalar ve tasarım düşüncelerinde etkili olmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Engellilik kavramı tanımlanır ve incelenir.
2. Hafta
Engelliler açısından yaşam standartlarının yükselmesine ilişkin incelemeler yapılır.
3. Hafta
Engelliler açısından yaşam standartlarının yükselmesine ilişkin incelemeler yapılıp yeni yaklaşımlar geliştirilir.
4. Hafta
Engelli insanların ekonomik, sosyal ve kültürel potansiyellerine odaklanılarak incelemelere devam edilir.
5. Hafta
Evrensel tasarım ilkeleri de dikkate alınarak, insan popülasyonunun sağlıklılar ve engelliler diye ayrılması üzerine belirtilen görüşler üzerinde durulur.
6. Hafta
Engelli insanların potansiyelinin, toplumun genel ekonomik ve sosyal yararı için kullanılmasına ilişkin toplumsal ihtiyacın önemi vurgulanır.
7. Hafta
Engelli insanların evlere, kamu binalarına, iş yerlerine ulaşma imkanlarını kullanabilmeleri için, erişilebilirlik kavramı vurgulanır.
8. Hafta
Engelli insanların evlere, kamu binalarına, iş yerlerine ulaşma imkanlarını kullanabilmeleri için, erişilebilirlik kavramı vurgulanırken bu kavramın tasarım ile bağlantıları incelenir.
9. Hafta
Erişilebilirlik kavramının tasarım ile bağlantıları incelenirken, genel olarak engellerin fiziksel, duyusal, ve zihinsel olarak gruplanması ve kapsamları üzerinde durulur.
10. Hafta
Bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanılmasıyla, yapılan araştırmaların uygulamaya aktarılabilmesi için gerekli koşullar saptanır.
11. Hafta
Bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanılmasıyla, yapılan araştırmaların uygulamaya aktarılabilmesi için gerekli koşullar proje olarak hazırlanır ve geliştirilir.
12. Hafta
Bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanılmasıyla, yapılan araştırmaların uygulamaya aktarılabilmesi için gerekli koşullar proje olarak hazırlanır ve geliştirilir.
13. Hafta
Bireylerin gündelik ihtiyaçlarını karşılamada ve sosyal yaşama ayak uydurmakta güçlük çekmesi gibi sorunların çözümüne odaklanılmasıyla, yapılan araştırmaların uygulamaya aktarılabilmesi için gerekli koşullar proje olarak teslim edilir.
14. Hafta
Erişilebilirlik kavramının tasarım ile bağlantıları incelenirken, genel olarak engellerin fiziksel, duyusal, ve zihinsel olarak gruplanması ve kapsamları üzerinde farkındalık geliştirilmesi sağlanır.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Brown, Pamela., J. Stone and L. Stenweis, ?Clothing Ideas for People with Special Needs?, Iowa State University Extension Publication, June,1993 (1-5) Ö. Ö. Ural ve Ö. N. D. Akgül , "Moda Tasarımı Ve Giyim Üretim Teknolojileri Programında Engelli Bireyler İçin Düzenlemeler", Paradoks Ekonomi Sosyoloji ve Politika Dergisi, ss. 114-146, Ara. 2015 Hoffman, A. M. (1979) Clothing for the Handicapped, the Aged and Other People with Special Needs, pp. 35-38. Charles C. Thomas, Springfield, IL.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Proje,Eğitim-Uygulama,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
2
6
12
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
12
168
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
2
6
12
Laboratuvar
Final Sınavı
1
12
12
Ödevler
2
6
12
Toplam İş Yükü
292
Toplam İş Yükü / 30
9,73
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ