Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Moda ve sosyal psikoloji alanında alanda var olan kuramsal ve uygulamalı çalışmalar hakkında bilgi sahibi olur. 2) Moda olgusunu Sosyal psikoloji perspektifinden değerlendirir. 3) Sosyal psikoloji kavramlarının modada nasıl kullanıldığını öğrenir. 4) Kitle-Tüketim-Sosyal uyma-Toplumsal etki-Taklit-Örüntü-Algı-Algı maniplasyonu-Reklam ve Psikolojik işlev üzerinde daha kapsayıcı bilgiye ulaşır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Moda, önemli bir sosyal ve psikolojik kültürel görünüm olarak karşımıza çıkar. Moda ürünlerinin geliştirilmesi ve yaygınlık kazanması önemli bazı sosyal psikolojik aygıtların kullanılması sayesinde daha da kolaylaşır. Moda, toplumsal etkileşim alanı içinde, sosyal etki ve sosyal iletişimin geniş bir alanını karşımıza çıkartır. Bu etkileşim bu dersin en önemli inceleme alanını oluşturur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Moda ve Sosyal psikoloji disiplinlerinin kökeni.
2. Hafta
Moda ve sosyal psikolojinin yakınlaşması.
3. Hafta
Kitlesel üretim- kitlesel tüketim .
4. Hafta
Bireysellik kaybı-sosyal etki.
5. Hafta
Kapitalist toplumda özne-nesne ilişkisinin kurulması ve moda göndergelerinin algıs.ı
6. Hafta
Benlik- başkalık-temsil- taklit- yabancılaşma, meta fetişizmi.
7. Hafta
Vize sınavı
8. Hafta
Sosyal psikoloji kuramları: Psikanalizm
9. Hafta
Gestalt-Yapısalcılık
10. Hafta
Davranışçılık-örgütsel ve bireysel iletişim
11. Hafta
Bireysel ilişki- grup- kategoriler- sosyal sınıflar
12. Hafta
İkna-saldırganlık-cinsellik-grup davranışı
13. Hafta
Reklam- siyasal- ekonomik sosyal etkileşim.
14. Hafta
Genel değerlendirme.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Adorno, The Culture Industry, (ed.J.M.Bernstein) Routladge, London 1991 Crane D., Moda ve Gündemleri, (Çev. Özge Çelik) Ayrıntı Yay. 2000 İstanbul Davıs F., Moda Kültür ve Kimlik, (Çev. Özden Arıkan) Yapı Kredi Yay. 1997, İstanbul Fischer J. Sosyoloji Nedir ? (Çev. Nilgün Çelebi) Atilla kitabevi, 1996, Ankara Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996. Haug W.F. Meta Estetiğinin Kritiği, (Çev. Metin Toprak) Felsefe Logos, 2008, İstanbul Arnheim Rudolf, New Essays on the Psychology of Art, California Press, USA 1986 Ching, F. D. K.; Architecture: Form-Space and Order, Van Nostrand Reinhold, New York, 1996 Gabbar K. Glen, Psikiyatri ve Sinema (çev.Yusuf Eradam) Okuyan Us Yay. İstanbul 2001 Freud S., Sanat ve Sanatçılar Üzerine, (çev. Kamuran Şipal) Bozak Yay. 1979 İstanbul Norberg-Schulz, C.; Existence, Space and Architecture, Studio Vista, London,1971 Norberg-Schulz, C.; Genius Loci, Towards a Phenomenology of Architecture, New York, 1980 Venzer Gerhard, Deliler ve Dahiler, (çev. Gürsel Aytaç) Omnia, İstanbul, 2010
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Eğitim-Uygulama,Proje,Rapor Hazırlama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
2
5
10
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
14
196
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
2
5
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
12
12
Ödevler
2
5
10
Toplam İş Yükü
300
Toplam İş Yükü / 30
10
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ