Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Moda olgusunu tasarım açısından olduğu kadar estetik ve sosyo-ekonomik açıdan da kavrar. 2) Modanın, estetik yönünü ve bu yönün gelişimindeki itici güçleri daha iyi kavrar. 3) Moda ve meta estetiği kavramlarının nasıl iç içe geçtiğini anlar. 4) Meta estetiğinin ana hatlarını ve kuramlarını anlar. 5) Meta estetiğinin uygulamalarını ve araçlarını daha iyi kavrar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste; moda ve meta estetiği arasındaki etkileşim ve uygulamalar hem teorik hem de uygulamalardan hareketle incelenir. Önemli bir meta estetiği uygulaması olan modanın üretimden tüketime; alımlayıcı psikolojisinden duyusallığın teknokrasisine çok geniş bir uygulama alanı estetik çatısı altında ele alınır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Moda nedir, modanın tanımı, moda olgusu ve felsefi-sosyolojik yorumlar.
2. Hafta
Modanın estetik işlevi- moda ürünleri ve tasarım süreci-uygulamalı estetik süreç.
3. Hafta
Moda Teorileri, modanın temel prensipleri, moda ve meta estetiğinin temel ortak noktaları ve uygulamaları
4. Hafta
Meta estetiği içinde yaratıcılık ve tasarım, Trend Kavramları, Trend Setters, Trend Yaratıcıları ve Rol Modeller.
5. Hafta
Modanın türleri; yüksek moda (Haute Couture), hazır giyim (Prete porter), sokak modası (Street Style).
6. Hafta
Meta estetiği kuram ve uygulamalar.
7. Hafta
Vize
8. Hafta
Meta estetiğinde reklam ve moda.
9. Hafta
Tasarım estetiği ve satış estetiği uygulamaları- Pazar Analizleri. Satış Mekanı tasarımı.
10. Hafta
Meta estetiğinde psikolojik itici güç: Gençlik bağımlılığı ve gençlik vurgusu.
11. Hafta
Meta estetiğinin antropolojik felsefi arka planı-tasarımdan evrensellik -yerellik kavramı- cinsel kimliklerin kurulması ulusal kimlik ve giyim kültürü.
12. Hafta
Tüketim toplumunda moda- Yeni kavramı ve yeni?nin oluşturulması- ?Yeni eski midir? ?
13. Hafta
Meta estetiğinin küresel işleyişi.
14. Hafta
Genel değerlendirme-Tartışma.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Arnheim Rudolf, New Essays on the Psychology of Art, California Press, USA 1986 Gür, Ş. Ö.; Mekan Örgütlenmesi, Gür Yayıncılık, Trabzon, 1996. Freud S., Sanat ve Sanatçılar Üzerine, (çev. Kamuran Şipal) Bozak Yay. 1979 İstanbul Norberg-Schulz, C.; Existence, Space and Architecture, Studio Vista, London, Venzer Gerhard, Deliler ve Dahiler, (çev. Gürsel Aytaç) Omnia, İstanbul, 2010 Adorno, The Culture Industry, (ed.J.M.Bernstein) Routladge, London 1991 Crane D., Moda ve Gündemleri, (Çev. Özge Çelik) Ayrıntı Yay. 2000 İstanbul Davıs F., Moda Kültür ve Kimlik, (Çev. Özden Arıkan) Yapı Kredi Yay. 1997, İstanbul Fischer J. Sosyoloji Nedir ? (Çev. Nilgün Çelebi) Atilla kitabevi, 1996, Ankara Haug W.F. Meta Estetiğinin Kritiği, (Çev. Metin Toprak) Felsefe Logos, 2008, İstanbul Ülger Emir H., G.Simmel?de sınıfsal farklılığın nesnelleştiği bir alan: Moda felsefesi?, Felsefe Dünyası, Sayı 59, 2014/1
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Rapor Hazırlama,Proje,Eğitim-Uygulama,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
2
5
10
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
14
196
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
2
5
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
12
12
Ödevler
2
5
10
Toplam İş Yükü
300
Toplam İş Yükü / 30
10
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ