Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Geleneksel tekstilleri oluşturan hammaddeleri bilir. 2) Dokuma teknikleri hakkında bilgi sahibi olur. 3) Tekstil bozulmalarını tanır ve önlem alabilir. 4) Restorasyon ve konservasyon aşamalarını uygulayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders; konservasyon kültürü ve tarihçesi, temel kavramlar, geleneksel tekstillerde konservasyon, hasr oluşumuna neden olan etkenler ve alınması gereken önlemler, konservasyon uygulamalarına temel oluşturan temel işlemler, lif, boya ve apre analizleri, geleneksel tekstillerde restorasyon ve restorasyon uygulamalarında dikkate alınması gereken hususlar, uygulama öncesi ve sonrasında yapılan işlemler, Dünya'da ve Türkiye'de konservasyon ve restorasyon uygulamaları konularını kapsar.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders içeriği tanıtımı
2. Hafta
Geleneksel tekstiller ve kumaş dokuma
3. Hafta
Geleneksel tekstillerde koruma ilkeleri
4. Hafta
Tekstillerde hasar oluşumuna neden olan etkenler
5. Hafta
Tekstillerde hasar oluşumuna neden olan etkenlere karşı önlemler
6. Hafta
Tekstillerde Koruma Teknikleri
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Geleneksel tekstillerde onarım ilkeleri
9. Hafta
Doğal boyarmaddeler ve boyama teknikleri
10. Hafta
Geleneksel tekstillerde onarım ölçütleri
11. Hafta
Renk desen teknik İlişkisi
12. Hafta
Tekstilde onarım teknikleri
13. Hafta
Onarım sonrası yapılan işlemler
14. Hafta
Final
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
ÇIĞIRGAN, Erol: Müzelerde Aydınlatma, Koruma Onarım, sayı: 1, Restorasyon ve Konservasyon Merkez Laboratuarı, İstanbul 1995. DİNÇBOSTANCI, Sedat: Tekstil Maddelerine Zarar Veren Mikroorganizmaların Tanımlanması ve Korunma Metotları, Tekstil Teknik, yıl: 3, sayı: 29, Haziran 1987, s. 32.-39. ERDEM, Nilüfer: Yünlülere Güve ve Benzeri Zararlıların Etkisi ve Bunlardan Korunmada Kullanılan Başlıca Aktif Maddelerin Özellikleri, Tekstil Teknik, yıl: 3, sayı: 25, Haziran 1987, s. 20.-29. KARAVAR, Gonca: Ulaşılabilen Bazı Tekstil Konservasyon Merkezleri ve Bir Halı Kilim Konservasyon Laboratuarı Önerisi, DEÜ oysal Bilimler Enstitüsü, Geleneksel Türk Sanatları Anasanat Dalı, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, 71 S. KARAVAR, Gonca: Halı Kilim Restorasyonunda Kullanılan Teknikler ve Bir Örnek Kuruluş, 2000 li Yıllarda Türkiye de Geleneksel Türk El Sanatlarının Sanatsal, Tasarımsal ve Ekonomik Boyutu Sempozyumu Bildirileri, s.134.-137, Ankara 1999. Kültür Bakanlığı Yayınları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Eğitim-Uygulama,Sunum,Proje,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
2
5
10
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
14
196
Final Sınavına Hazırlık
1
20
20
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
2
5
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
12
12
Ödevler
2
5
10
Toplam İş Yükü
300
Toplam İş Yükü / 30
10
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ