Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İletişim, dil ve konuşma becerisini sözlü olarak tanımlayarak tanımlar arasındaki farklılıkları açıklar 2) İletişim bozukluklarını sınıflandırır. 3) İşitme kaybının iletişim bozukluğundaki önemini sözlü ve yazılı olarak açıklar. 4) Dil bozuklarını tanımlar, neden ve belirtilerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder. 5) Konuşma bozuklarını tanımlar, neden ve belirtilerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder 6) Ses bozuklarını tanımlar, neden ve belirtilerini sözlü ve yazılı olarak ifade eder 7) İletişim bozukluklarının taranması ve taranmasında multidisipliner çalışmalarda verilen sorumluluklarını görev tanımı içinde yerine getirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersde işitme, ses, konuşma ve lisan fonksiyonlarının temel anatomi, fizyoloji, ve patolojisi ile bu patolojilerin tanı ve rehabilitasyonuna yönelik çeşitli yaklaşım yöntemleri işlenecektir. Se-sin meydana gelişi, ses dalgaları (sinizoidal, kompleks, peryodik, aperyodik), frekans, şiddet, rezonans kavramları işlenerek, kulak (dış-orta--iç kulak), larenks, vokal yol, respirasyon sistem, oral ve nazal kavite, artikülatörler ve sentral bölgenin anatomi ve fizyolojisi anlatılacaktır. Psiko-akustik konusu ve işitmenin değerlendirilmesinde subjektif ve objektif odyometri ile patolojilerin tanı yöntemleri değerlendirilip, rehabilitasyonda konvansiyonel ve dijital amplifikasyonlar, koklear implantasyon ve total rehabilitasyon yöntemleri çocuk ve erişkinler için çalışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma, Beklentiler
2. Hafta
İletişim, Dil ve Konuşma İlişkisi
3. Hafta
Dilin Bileşenleri,Dil ve Beyin, Ödev
4. Hafta
Konuşmanın Bileşenleri, Anatomi ve Fizyolojisi
5. Hafta
Dil Ve Konuşma Bozukluklarının Sınıflandırılması
6. Hafta
Gelişimsel Dil Bozuklukları: Tanım, Genel Özellikler, Müdahale Yaklaşımlarına Genel Bakış
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Edinilmiş Dil Bozuklukları: Tanım, Genel Özellikler, Müdahale Yaklaşımlarına Genel Bakış, Ödev
9. Hafta
Motor Konuşma Bozuklukları: Tanım, Genel Özellikler, Müdahale Yaklaşımlarına Genel Bakış, Ödev
10. Hafta
Akıcı Konuşma Bozuklukları, Dil ve Konuşma Bozuklukları ve Fizyoterapist, Ödev x 2
11. Hafta
Ses Problemleri: Tanım, Genel Özellikler, Müdahale Yaklaşımlarına Genel Bakış
12. Hafta
İşitme Anatomisi, Fizyolojisi, İşitme Kaybı ve Bozukluklar
13. Hafta
İşitme kayıpları ve ilgili Bozuklukları ve Fizyoterapist
14. Hafta
Genel Tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
? Bernthal, J.E., Bankson, N.W., Flipsen, P. (2017). Articulation and phonologic disorders. Speech sound disorders in children. (Eighth Edition). USA: Pearson. ? Duffy, J. R. (2013). Motor Speech Disorders E-Book: Substrates, Differential Diagnosis, and Management (s. 191-564). Elsevier Health Sciences. ? Guitar, B. (2014). Stuttering: An ıntegrated approach to ıts nature and treatment. (4. Edition). Burlington, Vermont. ? Hallowell, B. (2017). Best practices in assessment. aphasia and other acquired neurogenic language disorders: A guide for clinical excellence (1. Edition pp: 259-261).. Plural Publishing. ? Paul, R., Norbury, C.F. (2012). Language disorders. From infancy through adolescence. (Fourth Edition). USA: Elsevier Mosby.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
5
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
2
1
2
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1,5
21
Final Sınavına Hazırlık
1
12
12
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
8
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
2
1
2
Sunum (Hazırlık dahil)
Proje
Makale İnceleme
Toplam İş Yükü
90,5
Toplam İş Yükü / 30
3,01
Dersin AKTS Kredisi
3
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ