Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) TV dizilerindeki ana ve yan karakterlerin nasıl yaratıldığını öğrenir. Dizinin ana hikayesi ile yan hikayeleri tespit edebilir. 2) TV dizilerindeki sekans-sahnelerin dizilişi ile bir hikayenin ruhu-atmosferini yakalayabilmeyi öğrenir ve bu bilgiyi yazarken de uygulayabilir. 3) Derinlemesine gözlem gücü kazanarak televizyon dizilerindeki ana yapıyı kavrar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Var( RTS351)
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders, 40-50 dakikalık bir televizyon dizisi senaryosunu yazmanın koşul ve
gerekliliklerini öğretmek amacıyla tasarlanmıştır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Bir diziyi ilgi çekici ve izlenir kılan unsurların neler olduğunu örnek dizilerle aktarma. Bir TV dizisinde hangi türden konu-olaylar hikayeyi ilgi çekici kılabilir?
2. Hafta
İki dizinin (Bir Başkadır ve The Fall) hikaye ve karakter yapıları karşılattırılacak.
3. Hafta
Sahnenin dramatik gerilimi, karakterler ve diyaloglar üzerine çalışılacak.
4. Hafta
Sınıfiçi uygulama; Bir Başkadır veya The Fall dizilerinin pilot bölümlerinden birer beat sheet yazımı.
5. Hafta
Bir sahneye nasıl başlanır, sahne nasıl sonlandırılır? Sahneye geç başlamak ve erken çıkmak nasıl yapılır? Sahnedeki diyaloglar nasıl düzenlenir? Ekonomik diyalog nasıl yazılmalıdır? Senaryoda sekans yapısı ve bir sahnenin başka bir sahneyi nasıl belirlediği başlıkları üzerine çalışma.
6. Hafta
Bir dizi hikayesi tasarlanırken hikayenin nasıl anlatılacağı, karakterin yapısının özgün olmasının önemi üzerinde tartışma.
7. Hafta
Ara Sınav
8. Hafta
Yazarlar Odası nasıl çalışır?
9. Hafta
Yazarlar Odası atölye çalışması. Sınıf gruplara ayrılır.
10. Hafta
Bireysel sunum- Sınıfiçi uygulama; Sınıf iki gruba ayrılır. Final projesi olarak seçilen diziye bir bölüm için iki fikir üretilecek ve yazılacaktır.
11. Hafta
Sunumlar: İki gruba ayrılan öğrenciler fikirlerini sınıfta sunarlar.
12. Hafta
Hazırlanan iki taslak bölüm sınıfta tartışılacak.
13. Hafta
Birinci ve ikinci bölümler son kez kontrol edilecek.
14. Hafta
Final bölümün okunması, varsa eksikliklerini tartışılması. Soru-cevap ve dönemin kapanışı.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
SENARYO KİTABI / Senaryo Yazım Teknikleri ve Film Örnekleri Öktem Başol, Pana Film Yayınları, İstanbul, 2010. SENARYO VE YAPIM Mahmut Tali Öngören, Alan Yayıncılık, İstanbul, 1985. SENARYO YAZARI OLMAK Feridun Akyürek, MediaCat Kitapları, İstanbul, 2004. THE ART OF DRAMATIC WRITING Lagos Egri, Simon and Schuster, New York, 1946. WRITING THE TV DRAMA SERIES. Pamela Douglas, Michael Wiese Productions, 2011. THE TOOLS OF SCREENWRITING: A WRITER?S GUIDE TO CRAFT AND ELEMENTS OF A SCREENPLAY. David Howard&Edward Mabley, Souvenir Press Ltd., 2011. THE NONBROADCAST TELEVISION WRITER?S HANDBOOK William Van Nonstran, Knowlwdge Industry Publications, Inc. NY, 1983. ELEMENTS OF STYLE FOR SCREENWRITERS ? The Essential Manual for Writers of Screenplays, Paul Argentini, IFilm Publishing, Lone Eagle Publising. Co., USA, New York, 1998. THE SCREEN-WRITER?S WORKBOOK Syd FIELD, Bantam Doubleday Dell Publishing Group, Inc., USA, New York, 1984. WRITERS AT THE MOVIES ? TWENTY-SIX - CONTEMPORARY AUTHORS CELEBRATE, TWENTY ? SIX ? MEMORABLE MOVIES, Edited by Jım Shepard, Perennial An Imprint of Harper Collins Publihers, New York, 2000. SCREENWRITING Ray Frensham, Printed in Great Britain for Hodder&Stoughton Educational, a division of Hodder Headline Ltd., London, 2003. TELEVİZYON YAZARLIĞI Gerald Kelsey, Çeviren: Bahar Öcal Düzgören, Yapı Kredi Yayınları, İstanbul, 2001.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Uygulama/Pratik
1
15
Devam
1
15
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ