Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Radyoda program yapım yöntemlerini öğrenir ve uygular. 2) Farklı program türleri için fikir geliştirme ve bu fikirleri pratiğe dökme yetisi kazanır. 3) Radyoda program yapma becerisi kazanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Var( RTS329)
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dünyanın ilk elektronik kitle iletişim aracı olan radyonun ana hatlarıyla anlatılması planlanmıştır.
Bu bilgiler paylaşıldıktan sonra, yapım süreci, program yapma,
sunma teknikleri aktarılacaktır. Öğrencilere montaj ve diğer teknik edinimler kazandırılmaya
çalışılacaktır. Klasik radyo, televizyon programı yapımı ile alakalı tecrübeler anlatıldıktan sonra
modern yayıncılık ve değişen yayıncılık normları da tartışılacaktır. Artık internet üzerinden
ulaşılması son derece kolay olan montaj programları, uygulamaları tanıtılacaktır. Verilen tüm
program yapma bilgileri ışığında öğrencilerin program yapması planlanmaktadır. Stüdyo ortamı,
klasik yayın cihazları, otomasyon sistemleri üzerinden yapılan hem bant hem de canlı yayınlar ve
programlar titizlikle anlatılacak ve tüm bilgiler uygulamalar yapılarak somut hale getirilecektir.
Teknik donanıma, bulunması şart olan cihazlara ve günümüzde gelişen elektronik ve dijital
yayıncılık malzemelerine de değinilecektir. Radyonun türlerinden ve alt türlerinden bahsedilecektir.
Radyonun dünya ve Türkiye?deki yeri anlatılacaktır. Radyoda görev yapan yayın personelinin
tanımı yapılarak görevleri ayrıntılı olarak anlatılacaktır. Sosyal medya uygulamaları üzerinden
program yapılması ve yeni bazı ürünler olan podcast, videocast ve Tvcast yapımları da özellikle ele
alınacak ve örneklerle anlatılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma. Dünya ve Türkiye?deki radyo tarihi anlatılacaktır. Radyoyu kim icat etmiştir? Medya organları içinde devlet ve özel, radyo ve televizyon istasyonlarının organizasyon yapıları paylaşılacaktır.
2. Hafta
Radyo programcılığı nedir? Yapım ve kuralları nelerdir?
3. Hafta
Radyonun bölümleri nelerdir? Personel, görevler, çalışma saatleri, sorumluluklar vb. (Yapımcı, spiker, sunucu, host/hostes, muhabir, kameraman ve diğerleri)aktarılacaktır. Yabancı kelimelerle unvan ve mevki belirleme yanlışlıklarına değinilecektir.
4. Hafta
Format nedir? Gerekli midir? Dünyada geçerli radyo formatları.
5. Hafta
Program öneri formu nedir? Nasıl hazırlanır ve doldurulur ? Tüm ayrıntılarıyla anlatılacaktır. Sınıfta ve stüdyoda pratik yapılacaktır.
6. Hafta
Podcast, Tvcast ve videocast uygulamalarında format gerekli midir?
7. Hafta
Radyo program türleri. Radyo programı yapmada izlenecek yol haritası paylaşılacak ve hazırlama, sunma yöntemleri tartışılacaktır. Sorumlu yapım ekibi, gerekli cihazlar, donanım ve yayın malzemeleri anlatılacaktır. Stüdyolar, kurgu setleri, otomasyon sistemleri, mobil yayıncılık ve ilgili konular paylaşılacaktır.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Öğrenciler verilen bilgiler ışığında, podcast, videocast veya TVcast hazırlayacaklar ve proje olarak teslim edeceklerdir. Final harf notu belirlenirken bu ödevler referans olacaktır. Röportaj, söyleşi vb.lerine değinilecektir.
10. Hafta
Sınıfta ve stüdyoda pratik yapılacaktır. Alternatif olabilecek programlar tartışılacaktır.
11. Hafta
Bu derste iyi bir radyo ve TV prodüktörü, yapımcısı, spikeri, sunucusu, DJ?i, muhabiri vb. olmanın ipuçları anlatılacaktır. Hem Türkiye?den hem de dünyadan ünlü prodüktör, radyo Dj?i, sunucu, host, spiker unvanlarına ait örneklerin aktarılması ve Türkiye?den ünlü yayıncıların dersimizde çevrimiçi olarak konuk edilmesi düşünülmektedir.
12. Hafta
Sınıfta ve stüdyoda pratik yapılacaktır.
13. Hafta
Bir radyo istasyonuna saha gezisi yapılacaktır. Bu TRT Ankara Radyosu veya örnek olabilecek özel bir radyo olacaktır.
14. Hafta
Bahar dönemini genel değerlendirmesi yapılacaktır. Aynı zamanda bahar dönemindeki konu başlıkları ile ihtiyaç duyulduğu takdirde bazı bilgiler tekrar aktarılacaktır.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Radyoda Yayın ve Program, Ağlagül, Berk; Ders Notları Radyo Dersleri, Kaye, Michael - Popperwell, Andrew; YKY Radyo Program Yapımı, Yayıncılığı, Ank.Ünv., Güven, Halil R. Oyun ve Senaryo Yazma Tekniği, Özakman, Turgut; Bilgi Y.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Devam
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
2
4
8
Final Sınavına Hazırlık
1
60
60
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
40
40
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
154
Toplam İş Yükü / 30
5,13
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ