Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Paradigma, kuram, model, yöntem kavramlarını ve kitle iletişimiyle ilişkisini açıklar. 2) Kitle iletişim kuramlarındaki ana akım ve eleştirel boyutları karşılaştırmalı olarak değerlendirir. 3) Medya metinlerini analitik ve eleştirel olarak izler ve yorumlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
İletişim I ve İletişim II
DERS TANIMI
Kitle İletişim Kuramları dersinde, iletişim kuramlarına ilişkin temel kavram teorik tartışmalar yeniden incelenerek;ana akım ve eleştirel yaklaşımlar ele alınmaktadır. Kitle toplumu, kitle kültürü ve kitle iletişimi ara yüzünde; paradigma-kuram-model-yöntem ilişkisi, Chicago Okulu, güçlü ve sınırlı etkiler paradigması, kitle iletişim modelleri, Frankfurt Okulu, İngiliz Kültürel Çalışmalar Ekolü, iletişimin ekonomi-politiği ve bilgi toplumu-teknoloji tartışmaları ileri okumalarla irdelenmektedir. Dolayısıyla bu ders, İletişim I ve İletişim II derslerinde öğrencinin sahip olduğu temel kuramsal bilgiyi pekiştirmeyi ve geliştirmeyi amaçlamaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Derse İlişkin Bilgilendirme (Konular ve Kapsam)
2. Hafta
Kitle İletişim Araştırmalarında Kuram-Paradigma-Model ve Yöntem Tartışması
3. Hafta
Kitle İletişim Tartışmalarında Toplum ve Kültür Yaklaşımı
4. Hafta
Erken Dönem İletişim Araştırmalarında Chicago Okulu
5. Hafta
Kitle İletişiminde Güçlü Etkiler Yaklaşımı
6. Hafta
Savaş Sonrası Dönemde Güçlü ve Sınırlı Etkiler Tartışması
7. Hafta
Kitle İletişim Modelleri
8. Hafta
Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi I
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Frankfurt Okulu ve Kültür Endüstrisi II
11. Hafta
Kültürel Çalışmalar Ekolü
12. Hafta
İletişimin Ekonomi-Politiği
13. Hafta
Kitle İletişiminde Teknolojik Yaklaşımlar
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Özçetin, Burak (2020) Kitle İletişim Kuramları: Kavramlar Okullar Modeller. İstanbul: İletişim Yayınevi. Yaylagül, Levent (2006) Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Dipnot Yayınları. Severin, W. J., J. W. Tankard,(2021). İletişim kuramları. Çev.: A.A. Bir ve S. Sever. İstanbul: The Kitap. Stevenson, Nick (2008) Medya Kültürleri, Ütopya Kitapevi Mutlu, Erol (2005) Kitle İletişim Kuramları. Ankara: Ütopya Yayınevi. Oskay, Ünsal (Der.) (2000) Kitle Haberleşmesi Teorilerine Giriş. İstanbul: Der Yayınları. Mattelart, Armand ve Mattelart, Michele (2017) İletişim Kuramları Tarihi, Çev.:Merih Zıllıoğlu, İletişim Yayınevi. Küçük, Mehmet (1999) Medya, İktidar ve İdeoloji. Ankara: Ark Yayınları. Habermas, Jürgen (2001) İletişimsel Eylem Kuramı. Çev.: M. Tüzel. Kabalcı Yayınevi. McCombs, M., - Shaw, D.L. (1999 [1972]). Kitle İletişim Araçlarının Gündem Oluşturma işlevi (Çev.: A. Altun). Gazi Üniversitesi İletişim Dergisi, Sayı 1, 259-270. Noelle-Neumann, E. (1998 [1984]). Kamuoyu -Suskunluk Sarmalının Keşfi (Çev.: M Özkök). Ankara: Dost Kitabevi. Gerbner, George (1998) Anlattığımız Öyküler. Kültür ve İletişim Dergisi, Kış, 1, 1. Tomlinson, John (1999) Kültürel Emperyalizm (Çev.: E. Zeybekoğlu). İstanbul: Ayrıntı Yayınları. Williams, Raymond (1993) Kültür (Çev.: S. Aydın). Ankara: İmge Kitabevi. İrvan, Süleyman - Binark, Mutlu (Der. Ve Çev.) (1995) Kadın ve Popüler Kültür. Ankara: Ark Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
50
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
5
70
Final Sınavına Hazırlık
1
16
16
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
14
14
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
146
Toplam İş Yükü / 30
4,86
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ