Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Aile tedavisinde kullanılan temel kavramlar, model ve yaklaşımları tanımlayacaklar 2) Majör aile tedavisi modelleri açısından, aile sisteminin fonksiyonel, disfonksiyonel özellikleri ile aileye yönelik profesyonel müdahalelerde kullanılan temel aile tedavisi tekniklerini gözden geçirecekler 3) Aile tedavisi kuram ve yaklaşımları ile aileye yönelik sosyal hizmet uygulamaları arasındaki ilişkiyi kavrayacaklardır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Bu derste aile terapisi hareketinin tarihsel gelişimi, aile terapisinde önemli kuramcılar, aile terapisi sözlüğü, ilişki kuramı, aile sistemleri teorisi, dinamik, yapısal, eksperiyantal, bilişsel davranışçı, sistemik ve stratejik aile terapisi modelleri, bu modellerin sosyal hizmet uygulamalarında kullanımı konuları incelenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin Tanıtımı ve Beklentilerin Tartışılması
2. Hafta
Aile terapisinin kavramsal çerçevesi
3. Hafta
Yapısal Aile Terapisi - I (Minuchin Terapi Modeli)
4. Hafta
Yapısal Aile Terapisi - II(Minuchin Terapi Modeli)
5. Hafta
Aile Sistemleri Teorisi - I(Bowen Terapi Modeli)
6. Hafta
Aile Sistemleri Teorisi - II (Bowen Terapi Modeli)
7. Hafta
Aile Sistemleri Teorisi - III (Bowen Terapi Modeli)
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Aile işlevselliğinin değerlendirilmesi: McMaster Aile terapisi modeli
10. Hafta
Aile terapisinde görüşme teknikleri I- tanışma aşaması
11. Hafta
Aile terapisinde görüşme teknikleri II- vaka formülasyonu
12. Hafta
Aile terapisinde görüşme teknikleri III- uygulama ve sonlandırma
13. Hafta
Aile terapisinde görüşme teknikleri IV-raporlama
14. Hafta
Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Nichols, D. (2018). Aile Terapisi. Kaknüs Yayınları, Ankara. Nazlı, S.(2001). Aile danışmanlığı, Nobel Yayın Dağıtım, İstanbul. Satir, V. (2001). İnsan Yaratmak. İstanbul. Beyaz Yayınları. Gladding, S., T. (2012). Aile Terapisi Tarihi, Kuram ve Uygulamaları.Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği Ankara. Gökce, H. (2017). Dünü, Bugünü, Yarını İle Aile. Sosyoloji Notları, 1(1), 50-63. Pak MD, Öztürk B. (2019). Yapısal Aile Terapisi Kuramı Ekseninde İstanbullu Gelin Dizisinin Analizi. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 13(65). Üstündağ, U. Ç. G. A. (2015). Yapısal aile danışmanlığı ve bir olgu örneği. Sosyal Politika Çalışmaları Dergisi, (33). Yılmaz, M., & Atalar, U. (2021). Otizmli Kardeşe Sahip Çocukların Yapısal Aile Terapisi Bağlamında Değerlendirilmesi. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 10(1),590-604. Pak MD. Ailelerle sosyal hizmet uygulamalarında raporlama. In:Bülent Karakuş, Umut Yanardağ editors. Sosyal Hizmette Kayıt ve Raporlama. Ankara: Nika Yayınları; 2019.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Ödev
1
10
Mini-Sınav
1
5
Örnek Olay Sunumu
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
5
5
25
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
4
4
16
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
30
30
Sunum (Hazırlık dahil)
Proje
Kısa Sınavlar
Evde Hazırla Uygulaması
Saha/Alan Araştırması
Danışmanla Toplantı
Uygulama
Kitap Sunuşu
Makale Sunuşu
Vaka Çalışması Sunumu
Tez Önerisi Hazırlama
Makale İnceleme
Tez Araştırması
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
Sunuş Hazırlama
Toplam İş Yükü
117
Toplam İş Yükü / 30
3,9
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ