Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türk adalet sisteminin işleyişi ve özellikleri hakkında bilgi sahibi olacaklardır. 2) Farklı yaş ve cinsiyetteki bireylerin suç işleme nedenleri ve rehabilitasyon hizmetlerini öğreneceklerdir. 3) Adli alanda sosyal hizmet uzmanının sahip olması gereken bilgi, beceri ve değer temeline sahip olacaklardır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Adli sosyal hizmetin öğrencilere tanıtılmasına yönelik bu ders kapsamında, suça sürüklenen çocukların hakları ve ihtiyaçları; "Birleşmiş Milletler Çocuk Haklarına Dair Sözleşme" ve "İnsan Hakları Beyannamesi" kapsamında çocuk-genç ve yetişkin suçlular; Türkiye'de suça sürüklenen çocuklar ve yetişkinlerle ilgili adalet sistemlerinin özellikleri; her yaş ve cinsiyetteki suçlularla önleyici ve rehabilite edici sosyal hizmet müdahalesi ve uygulamaları gibi konular bulunmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Adli sosyal hizmetin tanımı, kapsamı ve temel özellikleri
2. Hafta
Kriminoloji bilim dalı/suçbilim
3. Hafta
Türk adalet sisteminin kuruluş ve işleyiş özellikleri
4. Hafta
Polis teşkilatı bünyesinde sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri
5. Hafta
Çocuk mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri
6. Hafta
Suça yönelmiş çocukların ıslahı ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri
7. Hafta
Aile mahkemeleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri
8. Hafta
Ara sınavı
9. Hafta
Kadın suçluluğunun nedenleri, hizmetler, sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri
10. Hafta
Yetişkin erkek suçluluğu, hizmetler, sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri
11. Hafta
Denetimli serbestlik (probasyon / probation) hizmetleri ve sosyal hizmet uzmanının rol ve görevleri
12. Hafta
Adli tıp ve sosyal hizmet.
13. Hafta
Mağdurlara yönelik sosyal hizmet programları ve müdahaleleri
14. Hafta
Dersin Genel Değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akgün, R. (Ed.)(2021). Adli sosyal hizmet: Teoriden pratiğe. Ankara: Nika Yayınevi. Ballar, Suat, Türk Hukukunda Sosyal Hizmet ve Çocuklar, İstanbul, Cem Ofset, 1988. Bardak, Cengiz, Cezaların İnfazı ve İnfaz Müesseseleri, Ankara, Yetkin Yayınları, 1996. Barker, Robert L., Douglas M. Branson, Forensic Social Work, New York, Haworth Press, 1993. Croall, D.T., Criminal Justice, London, Longman, 1998. Elitez, D. ve Gönültaş, M.B. (Ed.)(2020). Adli sosyal hizmet yaklaşım ve müdahale (3.basım). Ankara:Nobel Yayınevi. İl, Sunay, "Adli Sosyal Hizmet", Psikiyatri Dergisi, Cilt 4, No 2, 2003. Koşar, Nesrin G., Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı, Ankara, Yargıçoğlu Matbaası, 1989. Loeber, Rolf, David P. Farrington, (eds.), Serious and Violent Juvenile Offenders, Thousand Oaks, Sage Publication, 1998. McIvor, Gill (ed.), Working with Offenders, Jessica Kingsley Publishers, 1995. McIvor, Gill, Peter Raynor (eds.), Developments in Social Work with Offenders, Jessica Kingsley Publishers, 2007. Uluğtekin, Sevda, Hükümlü Çocuk ve Yeniden Toplumsallaşma, Ankara, Bizim Büro, 1991. Uluğtekin, Sevda, Çocuk Mahkemeleri ve Sosyal İnceleme Raporları, Bizim Büro, 1994.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
20
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
1
14
Final Sınavına Hazırlık
6
6
36
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
5
5
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
10
10
Sunum (Hazırlık dahil)
Proje
Kısa Sınavlar
Evde Hazırla Uygulaması
Saha/Alan Araştırması
Danışmanla Toplantı
Uygulama
Kitap Sunuşu
Makale Sunuşu
Vaka Çalışması Sunumu
Tez Önerisi Hazırlama
Makale İnceleme
Tez Araştırması
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
Sunuş Hazırlama
Toplam İş Yükü
117
Toplam İş Yükü / 30
3,9
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ