Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Çocukluk kavramı, çocukluğun tarihsel gelişimi ve çocuk hakları üzerine bilgi sahibi olabilecekler 2) Türkiye'de çocuklara yönelik sosyal hizmet uygulamaları hakkında bilgi edinebilecekler 3) Çocukla görüşme süreci hakkında temel ilkeleri ve becerileri kavrayabileceklerdir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Bu dersle ilişkili önerilen başka dersler bulunmamaktadır.
DERS TANIMI
Bu derste, Türkiye'de çocuklara yönelik sosyal hizmetler, çocuklarla görüşme ilke ve teknikleri, çocuğu psiko-sosyal yönden değerlendirme, çocuklarla çalışmada temel prensipler, sosyal hizmet kurum ve kuruluşlarından hizmet alan çocuklarla çalışma, adli, sağlık, eğitim ve kurumlarında çocuklarla sosyal hizmet uygulamaları, çocuk ve aile ile çalışma, örnek vakaların analizi konularına yer verilmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Çocukluk kavramının ele alınması, tarihsel süreç içinde çocukluk kavramının gelişimi
2. Hafta
Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, çocuğun yararı ve çocuk odaklı bakış kavramları
3. Hafta
Çocuk hakları ve sosyal hizmet: Katılım, çocuğun yararı ve çocuk odaklı bakış kavramları
4. Hafta
Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Türkiye'de çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden geçirilmesi
5. Hafta
Çocuklara yönelik hizmetlere kısa bir bakış: Türkiye'de çocuklara yönelik hizmet sunan kuruluşların gözden geçirilmesi
6. Hafta
Çocukluk çağı psikopatolojileri
7. Hafta
Çocuğun risk analizi ve koruyucu önleyici sosyal hizmet uygulamaları
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli beceriler
10. Hafta
Çocuklarla çalışma ilkeleri ve gerekli beceriler
11. Hafta
Çocuklarla çalışma uygulama teknikleri
12. Hafta
Çocuk ihmal ve istismarı
13. Hafta
İstismar mağduru çocuklarla çalışma: Hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi
14. Hafta
Koruma altındaki çocuklarla çalışma: Hizmetler, sorunlar ve sosyal hizmet müdahalesi
15. Hafta
Vaka İncelemesi.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Foley,P.,J.Roche, S. Tucker. (2001). Children in Society. Contemporary Theory, Policy, Practice. Palgrave, London. Colton,M., R. Sanders, M.Williams.(2001). An Introduction to Working with Children. A Guide for Social Workers. Palgrave, LOndon. Geldrard,K., D. Geldrard. (2001). Working with Children in Groups. A Handbook for Counsellors, Educators and Community Workers. Palgrave, London. Sosyal Hizmet ve Çocuk Hakları: BM Sözleşmesi Profesyonel Eğitim Kitabı. Çev: Veli Duyan. Sosyal Hizmet Uzmanları Derneği Genel Merkezi, Ankara, 2004. Koşar, G.N. (1992). Sosyal Hizmetlerde Aile ve Çocuk Refahı Alanı. 2. Baskı, İstanbul. Gander, M.,H. Gardiner (1998). Çocuk ve Ergen Gelişimi.İmge Kitabevi, Ankara.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Diğer,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1,5
1,5
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
4
6
24
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
5
5
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
Proje
Kısa Sınavlar
Evde Hazırla Uygulaması
Saha/Alan Araştırması
Danışmanla Toplantı
Uygulama
Kitap Sunuşu
Makale Sunuşu
Vaka Çalışması Sunumu
Tez Önerisi Hazırlama
Makale İnceleme
Tez Araştırması
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma
Sunuş Hazırlama
Toplam İş Yükü
122
Toplam İş Yükü / 30
4,06
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ