Anasayfa  »  Tıp Fakültesi »  Tıp Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
ÜROGENİTAL SİSTEM TIP246 Dönem II 0 + 73 5

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİTıp Doktorluğu
DERSİN YILI1
YARIYILDönem II
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Üriner sistem erkek ve kadın genital organlarının vücuttaki konumları, komşuluk ilişkileri, inervasyonları ve beslenmelerine ilişkin bilgileri değerlendirerek söz edilen organların işlevleri ve bozukluklarını anatomik temelde tartışabililir
2) Boşaltım sistemindeki fizyolojik mekanizmaları açıklayabilir; idrarın fizyolojik özelliklerini laboratuvar ortamında değerlendirebilir
3) Böbrek fonksiyonlarının biyokimyasal değerlendirilmesini tanımlayabilir
4) Ürogenital sistemlere ait hücre, doku ve organlarının yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavrayarak mikroskopik incelemelerde bu sistemlere ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilir ve ürogenital sistemlerin gelişiminin temel ögelerini kavrayarak, gelişimsel bozukların nedenleriyle ilişkilendirebilir
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLEREğitim yılı ders programının bütünü
DERS TANIMIÜrogenital organların yapı, innervasyon ve damarlanmaları; konum ve komşuluk ilişkileri öğretilir. İnce yapı ve gelişim incelenerek boşaltım fonksiyonu ve kontrolü,sıvı-elektrolit dengesi ile asit-baz dengesini sağlayan fizyolojik mekanizmalar açıklanır. Ekskretuvar mekanizmaların biyokimyası laboratuvar uygulamalarıyla açıklanır. Cinsiyet farklanmasındaki genetik mekanizmalar anlatılır.
DERS İÇERİĞİBu ders kurulu Anatomi, Fizyoloji, Histoloji ve Embriyoloji, Tıbbi Biyokimya Anabilim Dalları tarafından anlatılmaktadır.Anatomi derslerinde üriner organlar, kadın ve erkek üreme organlarının morfolojik yapıları işlevsel temelde ele alınmakta, birbirleri ve diğer organlarla olan komşulukları, inervasyonları, kanlanmaları, lenfatik drenajları ve söz edilen sistemlerde gözlenen bazı varyasyonlar değerlendirilmektedir. Bunların yanı sıra pelvis ve perineum anatomisi, pelvis çapları, kadın ve erkek pelvisinde gözlenen farklılıklar incelenmektedir. Fizyoloji Anabilim Dalı tarafından ürogenital sistem fizyolojisine ilişkin temel kavramlar ve fizyolojik mekanizmalar anlatılmakta ve deneysel uygulamalar ile kuramsal bilgilerin pekiştirilmesi sağlanmaktadır. Histoloji ve Embriyoloji derslerinde ürogenital sistem gelişimi ve gelişim anomalileri; bu sistemlerin histolojik özellikleri pratik uygulamalarla öğretilir. Biyokimya Anabilim Dalı tarafından ekskretuar mekanizmalar anlatıldıktan sonra tam idrar analizi ve böbrek fonksiyon testleri laboratuvar uygulamaları ile teorik dersler desteklenir.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARANATOMİ
1. Sancak B, Cumhur M (2008) Fonksiyonel Anatomi: Baş-Boyun ve İç Organlar, Ankara: METU PRESS
2. Ozan H (2004) Anatomi, Ankara NOBEL
3. Snell RS (1998) Clinical Anatomy for Medical Students, Washington: LIPPINCOT-WILLIAMS&WILKINS
4. Moore KL (1999) Clinically Oriented Anatomy, Baltimore WILLIAMS & WILKINS
5. Waxman SG (2002) Correlative Neuroanatomy. Lange Medical Books
6. Clancy J, McVicar AJ (2002) Physiology & Anatomy: A Homeostatic Approach, London ARNOLD
7. Wiliams PL, Warwick R, Dyson M, Bannister LH (1989) Gray?s Anatomy, Edinburgh London CHURCHILL LIVINGSTONE

FİZYOLOJİ
1 Berne, RM, Levy, MN (2004) Principles of Physiology, Missouri: Mosby, Inc. Fifth ed.
2 Cooper GM (2000) The Cell: A MolecularApproach, 2nd Ed. SinauerAssociatesInc. Sunderland USA.
3 Costanzo, LS (2002) Physiology, Pennsylvania: Saunders, Second Ed.
4 Feldman, RS, Meyer, JS, Quenzer, LF (1997) Principles of Neuropsychopharmacology, SinauerAssociatesInc. Sunderland USA.
5 Ganong, WF (2003) Review of MedicalPhysiology, USA: McGrawHill,Twentiethedition.
6 Guyton, AC, Hall, JE (2006) Textbook of MedicalPhysiology, Pennsylvania: WB Saunders, Eleventh ed.
7 Gündoğan NÜ (2013) Uygulamalı Fizyoloji Laboratuvar Pratik Kitabı, 2. Baskı, Başkent Üniversitesi Geliştirme Vakfı (BÜGEV) Yayınları, Ankara
8 Levitan, IB, Kaczmarek, LK (1997) TheNeuron: Cell andMolecularBiology, 2nd Ed. Oxford University Pres, NY, USA.
9 Nicholls JG, Martin, AR, Wallace, BG, Fuchus, PA (2001) FromNeuronto Brain, 4th Ed. SinauerAssociatesInc. Sunderland USA.
10 Purves, D, Augustine, GJ, Fitzpatrick, D et al. (2001) Neuroscience, 2nd Ed. SinauerAssociatesInc. Sunderland USA.
11 Sherwood, L (1995) Fundamentals of Physiology: A Human Perspective, 2nd Ed. West Publishing Co. USA.
12 Silverthorn, DU (2001) Human Physiology: An IntegratedApproach, 2nd Ed. PrenticeHallInt. New Jersey, USA.
13 Vander, A, Sherman, J, Luciano, D (2001) Physiology-TheMechanisms of Body Function. New York: VonHoffmannpress, Eightedition.

HİSTOLOJİ VE EMBRİYOLOJİ
1. Fawcett, Don W. (1994). A Textbook of Histology. New York ? London: Chapman and Hall. Twelfh Edition
2. Gartner, Leslie P. (1997). Color Textbook of Histology. Philadhelphia ? London: Saunders Company
3. Gartner, Leslie P. (2009). Renkli Histoloji Atlası. Philadhelphia ? London: Saunders Company. Çeviri Editörleri: Prof. Dr. Attila Dağdeviren, Prof. Dr. F. Sevda Müftüoğlu, Prof.Dr. Gülten Karabay
4. Ross, Michael H. (2015). Histology A Textbook and Atlas. Philadelphia: Williams and Wilkins. Seventh Edition.
5. Junqueria, Luis C. (2015). Basic Histology Text and Atlas. Philadelphia: McGraw-Hill Companies. Tenth Edition.
6. Bancroft JD, Stevens A. (1982). Theory and Practise of Histological Techniques Churchıll Livingstone. Second Edition
7. Demir R. (2001). Histolojik Boyama Teknikleri. Palme Yayıncılık ? Ankara. Birinci baskı.
8. Kierszenbaum Abraham L (2012) ; Histology and Cell Biology an intoduction to pathology. Mosby Elsevier -Third Edition.
9. Bruce M. Carlson(2009); Human Embryology and Developmental Biology Mosby Elsevier -Fourth Edition.
10. Keith L. Moore, T.V.N Persaud (2008); Human Embryology Saunders Elsevier. Eighth Edition.
11. T.W. Sadler. (2004); Langman?s Medical Embryology. Lipincott Williams&Wikins. Ninth Edition.

TIBBİ BİYOKİMYA
1 Devlin, T.M. 2011, Textbook of Biochemistry with Clinical Correlations. 7th Edition, John Wiley &Sons Inc., New York, USA.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Deney,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİKuramsal ve Pratik Sınav (%90), Formatif Sınavları (%5), Mesleki İngilizce Sınavı (%5)
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X   X   X   X
P2       
P3  X   X   X   X
P4       
P5  X   X   X   X
P6       
P7       
P8       
P9  X   X   X   X