Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Matematik, fen ve mühendislik bilgilerini uygulama becerisi 2) Deney tasarlama, deney yapma, verileri analiz etme ve yorumlama becerisi 3) İstenilen ihtiyaçları karşılamak için bir sistem, bileşen veya süreç tasarlama becerisi 4) Disiplinlerarası takımlarda çalışma becerisi 5) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 6) Mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini anlamak için gerekli olan geniş eğitim 7) Mühendislik uygulamaları için gerekli olan teknikleri, becerileri ve modern mühendislik
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Var( ME321)
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Isıtma sistemleri, ısı yükü hesapları, sıcak sulu ve buharlı ısıtma tesislerinin hesapları, bacalar. Havalandırma ve soğutma sistemleri. Buhar sıkıştırmalı ve soğurmalı soğutma çevrimleri, soğutucu akışkanlar. Nemli havanın termodinamik özellikleri, psikometri, nemli hava ve su arasında direkt temasla transfer işlemleri. Konfor şartları, soğutma yükü ve iklimlendirme sistemleri hesapları. Boru ve hava kanalı hesaplamaları. Kazanlar, pompalar, kapalı genleşme tankları, ısı değiştiriciler, ısıtıcılar, soğutma grupları, soğutma kuleleri, fanlar, nemlendiriciler, ısıtıcı, soğutucu, nem alıcı serpantinler ve cihaz seçim kriterleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta İklimlendirme nedir, nerelerde uygulanır, termodinamik, ısı ve kütle transferi ile akışkanlar mekaniği temel prensipleri.
2. Hafta
2. Hafta Psikrometri (nemli havanın termodinamiği) tanımlar ve temel uygulamalar, psikrometrik diyagram ve kullanımı.
3. Hafta
3. Hafta Isıtma, soğutma, nemlendirme ve kurutma işlemlerinde psikrometrik uygulamalar ve tasarım hesaplamaları.
4. Hafta
4. Hafta Isıtma tesisatı ve temel uygulamaları, ısı kaybı hesabı verilerinin toplanması ve tasarım kriterleri
5. Hafta
5. Hafta Transmisyon (geçiş) ve infiltrasyon (hava sızıntısı) ısı kayıpları, ısı kaybı hesabı uygulamaları.
6. Hafta
6. Hafta Isıtıcı (radyatör, konvektör vb), kazan, brülör, kapalı genleşme tankı, ısı değiştirici seçim kriterleri ve baca hesabı ile yıllık yakıt tüketiminin belirlenmesi.
7. Hafta
7. Hafta Kat planı ve kolon şeması, borularda basınç kayıpları.
8. Hafta
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta
9. Hafta Boru çapı belirlenmesi, kritik devre hesabı ve boru hattı tasarımı.
10. Hafta
10. Hafta Boru hattı tasarım uygulamaları, pompa tipleri ve pompa seçim kriterleri.
11. Hafta
11. Hafta Soğutma tesisatı, cihazları ve uygulamaları, konfor şartları.
12. Hafta
12. Hafta Isı kazancının temelleri, mahal özellikleri, ısı yükü kaynakları, dış ve iç yüklerin tanımları, CLTD/SCL/CLF hesaplama yöntemleri, güneş ışınımı yükü, duyulur ve gizli ısı kazançları.
13. Hafta
13. Hafta Isı kazancı hesaplamaları ve soğutma tesisatı tasarım uygulamaları.
14. Hafta
14. Hafta Havanın dağıtımı ve toplanması, hava kanalları hesabı, üfleyici ve emici elemanların (menfez, anemostad vb) seçimi, fan seçimi.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
(1) Thermal Environmental Engineering, 3rd ed., Thomas H. KUEHN, James W. RAMSEY, James L. THRENKELD, Prentice Hall, 1998, (2) Refrigeration and Air Conditioning, 2nd ed., Wilbert F. STOECKER, Jerold W. JONES, McGraw-HILL, 1982, (3) Isıl Çevre Mühendisliği Esasları ve Uygulamaları, Mecit SİVRİOĞLU, Tolga PIRASACI, Alp Yayınevi, 2005.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
5
Mini-Sınav
1
5
Proje
1
15
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
14
,5
7
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
14
1
14
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
7
1
7
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2,5
2,5
Ödevler
2
1
2
Proje
1
40
40
Kısa Sınavlar
3
,5
1,5
Toplam İş Yükü
146
Toplam İş Yükü / 30
4,86
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ