Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Mühendislik problemlerini belirleme, formüle etme ve çözme becerisi 2) Isının değişiminde ve aktarımında enerji tasarrufunun önemi yanı sıra enerji ve ekserji verimlerini kavramış mühendislik yaklaşımına sahip olmak. 3) Çeşitli ısı değiştiricilerin esaslarını ve tasarım metotlarını öğrenerek ısıl sistem tasarımı yapabilme becerisi.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Var( ME321)
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Isı değiştirici tipleri ve özellikleri. Isı değiştiricilerinin sınıflandırılması. Isı değiştiricilerin analizinde kullanılan metotlar: Isı değiştiricisi etkinliği, geçiş birimi sayısı, logaritmik ortalama sıcaklık farkı, sıcaklık etkinliği, soğuk tarafın akışkan değişkenlerine bağlı geçiş birimi sayısı, sıcaklık farkları oranı. Isı değiştiricilerinde basınç kaybı ve pompalama gücü. Isı değiştiricilerinde bozunma. Kompakt ısı değiştiricileri. Isı değiştiricisi uygulamaları; yoğuşturucular, buharlaştırıcılar, ısıtıcılar, ekonomizörler, ısı boruları, nano uygulamalar ve soğutma kuleleri. Enerji ve ekserji analizi. Rejeneratör tipleri ve hesaplamaları.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta Giriş ve Isı Değiştirici Uygulamaları
2. Hafta
2. Hafta Temel Tasarım Yöntemleri, Boyutsuz Sayılar
3. Hafta
3. Hafta Tasarım Denklemleri ve Korelasyonlar
4. Hafta
4. Hafta Isı Değiştiricilerinde Basınç Kaybı
5. Hafta
5. Hafta Isı Değiştiricilerinde Bozunma
6. Hafta
6. Hafta Çift Borulu Isı Değiştiricileri, ısı transfer yüzeyi arttırımı
7. Hafta
7. Hafta Gövde-Borulu ısı değiştiricileri,Isı Boruları
8. Hafta
8. Hafta ARA SINAV
9. Hafta
9. Hafta Plakalı Isı Değiştiricileri
10. Hafta
10. Hafta Nano Isı Değiştiriciler, kompakt ısı değiştiriciler
11. Hafta
11. Hafta Enerji ve ekserji analizi
12. Hafta
12. Hafta İki Fazlı Akım Denklemleri
13. Hafta
13. Hafta Yoğuşturucular, buharlaştırıcılar, atık ısı kazanları, ekonomizörler, rejeneratörler
14. Hafta
14. Hafta Optimum Tasarım Yöntemleri ve Uygulama Örnekleri
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
"Heat Exchangers: Selection, Rating and Thermal Design, 2nd. ed." by S. Kakaç and H. Liu, CRC Press, 2002.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Eğitim-Uygulama,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
35
Ödev
1
10
Proje
1
15
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
5
2
10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
14
1
14
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
7
1
7
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
5
2
10
Proje
1
30
30
Kısa Sınavlar
5
,5
2,5
Toplam İş Yükü
148,5
Toplam İş Yükü / 30
4,95
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ