Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Kariyer danışmanlığı sürecini farklı dezavantajlı birey ve grup özelliklerine göre değerlendirir. 2) Farklı potansiyel ve gereksinimlere sahip birey ve gruplara yönelik kariyer danışmanlığı sürecini yapılandırmaya ilişkin yaklaşım, teknik, ölçme araçları ve değerlendirme süreçlerini bilir 3) En az bir dezavantaj durumuna göre kariyer danışmanlığı programını hazırlar ve yürütür. 4) Dezavantajlı gruplarda kariyer danışmanlığı süreçlerini yapılandırırken etik ve yasal ilkelere uygun davranır
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Kariyer Psikolojik Danışmanlığı
DERS TANIMI
Bu ders, farklı dezavantajlı gruplardan bireylerin kariyer gelişimlerine yönelik psikolojik danışmanlık yaklaşımlarını öğretmeyi amaçlamaktadır. Bu derste, öğrenciler, özellikle engelli, azınlık, göçmen ve yoksul gibi dezavantajlı gruplardan gelen bireylerin kariyer yolculuklarındaki engelleri ve zorlukları anlamak için kapsamlı bir perspektif kazanacaklardır. Ayrıca, bu gruplara özgü kariyer danışmanlığı teknikleri, stratejileri ve kaynakları öğrenecekler ve bu bireylerin işe yerleşme, işte başarılı olma ve kariyer hedeflerine ulaşma konularında destek vermeyi öğreneceklerdir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş-Ders tanıtımı
2. Hafta
Kariyer danışmanlığı kuramları ve yaşamboyu öğrenme ve dezavantajlılık-fırsat eşitsizliği
3. Hafta
Kariyer danışmanlığı-gelişimsel süreçler ve bireysel farklılıklar
Dezavantajlı birey ve gruplar için kariyer danışmanlığı müdahale program hazırlama ilke ve teknikleri
10. Hafta
Dezavantajlı birey ve gruplar için kariyer danışmanlığı müdahale programlarının değerlendirilmesi ve etik ilke ve süreçler
11. Hafta
Dezavantajlı birey ve gruplar için kariyer müdahale programlarının hazırlanması
12. Hafta
Dezavantajlı birey ve gruplar için kariyer müdahale programlarının hazırlanması
13. Hafta
Dezavantajlı birey ve gruplar için kariyer müdahale programlarının hazırlanması
14. Hafta
Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Everett-Murphy, K., Steyn, K., Mathews, C., Petersen, Z., Odendaal, H., Gwebushe, N., & Lombard, C. (2010). The effectiveness of adapted, best practice guidelines for smoking cessation counseling with disadvantaged, pregnant smokers attending public sector antenatal clinics in Cape Town, South Africa. Acta obstetricia et gynecologica Scandinavica, 89(4), 478-489. Kowitz, G. T. (1969). Counseling the disadvantaged youth. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall. McGrew, J. M. (1971). Counseling the disadvantaged child: A practice in search of a rationale. The School Counselor, 18(3), 165-176. Olszewski?Kubilius, P. M., & Scott, J. M. (1992). An investigation of the college and career counseling needs of economically disadvantaged, minority gifted students. Roeper Review, 14(3), 141-148. Yeşilyaprak, B. (2016). Mesleki rehberlik ve kariyer danışmanlığı: Kuramdan uygulamaya. Ankara: Nobel. Sarf, R. (2016). Kariyer gelişim kuramları ve kariyer danışmanlığı ve kariyer danışmasına uygulanması. Ankara: Pegem. http://mtegm.meb.gov.tr/meb_iys_dosyalar/2016_07/29122004_mte_stareji_belgesi_2014_2018_1.pdf https://www.csgb.gov.tr/media/1771/leylaalp.pdf
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
2
20
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
16
16
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
8
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
12
12
Toplam İş Yükü
124
Toplam İş Yükü / 30
4,13
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ