Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Afet ve travma ile travmatik yaşam olaylarının doğasını kavramak. 2) Travma sonrası stres bozukluğu ve travmatik olayın hemen sonrası görülen olağandışı tepkiler ile deprem ve travma sonrası stres bozukluğu ilişkisi anlamak. 3) Yardım çalışanları olarak travmanın dalga etkisinden (ikincil travmatik stres) korunma yollarını öğrenmek.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı öğrencilerin afet psikolojisi temel bilgilerini genel hatlarıyla öğrenmesi, afet ve acil durum psikolojisini kavrayabilmesidir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Derse Giriş, Dersin Tanıtımı
2. Hafta
2. Afet Psikolojisine Giriş, Genel Tanımlar
3. Hafta
3. Afet Psikolojisi Tarihi
4. Hafta
4. Afetlerde Psikososyal Uygulamalarda Temel İlkeler
5. Hafta
5. Çocuk ve Ergenlerin Afet Karşısındaki Psikolojik Tepkileri
6. Hafta
6. Çocuk ve Ergenlerde Risk Etkenleri ve Koruyucu Etkenler
7. Hafta
7. Çocuk ve Ergenlerde Müdahale Yaklaşımları
8. Hafta
8. Afetlerin Yetişkinler Üzerindeki Psikososyal Etkileri
9. Hafta
9. Travma Sonrası Stres ve Diğer Olumsuz Psikolojik Etkiler
10. Hafta
10. Olumlu Psikolojik Etkiler: Travma Sonrası Gelişim ve Psikolojik Dayanıklılık
11. Hafta
11. Afetlerde Yardım Çalışanları: İkincil Travmatik Stres
12. Hafta
12. Afetlerde Yardım Çalışanları: İkincil Travmatik stres Belirtileri ve Başa Çıkma
13. Hafta
13. Afetlerin Akut Dönem Psikolojik Etkilerine Yönelik Psikososyal Müdehale Yaklaşımları
14. Hafta
14. Genel Değerlendirme ve Dersin Sonlandırılması
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Karancı, N. ve İkizer, G. (2017). Afet Psikolojisi:Tarihçe, Temel İlkeler ve Uygulamalar. Turkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 163-171. 2. Gökler Danışman, I. ve Okay, D. (2017). Afetlerin Çocuk ve Ergenler Üzerindeki Etkileri ve Müdahale Yaklaşımları. Turkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 189-197. 3. İkizer, G. ve Gül, E. (2017). Afetlerin Yetişkinler Üzerindeki Psikososyal Etkileri. Turkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 172-179. 4. Gökçe, G. ve Yılmaz, B. (2017). Afetlerde Yardım Çalışanları: İkincil Travmatik Stres ve Başa Çıkma: Turkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 198-204. 5. Işıklı, S. ve Tüzün, Z. (2017). Afetlerin Akut Dönem Psikolojik Etkilerine Yönelik Psikososyal Müdahale Yaklaşımları. Türkiye Klinikleri Journal of Psychology- Special Topics, 2(3), 180-188.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sunum,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
2
20
Proje
1
10
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
10
10
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati
3
14
42
Ara Sınava Hazırlık
1
8
8
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
3
16
48
Toplam İş Yükü
111
Toplam İş Yükü / 30
3,7
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ