Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Öz bakımın ruh sağlığı çalışanları için önemini anlar ve kendi fiziksel, zihinsel, duygusal ve ruhsal ihtiyaçlarını fark eder 2) Sağlıklı yaşam alışkanlıkları, stres yönetimi teknikleri, duygusal farkındalık ve sosyal destek gibi çeşitli öz bakım stratejilerini öğrenip uygular 3) Öz bakım stratejilerini günlük yaşama entegre etme becerisi kazanır 4) Stratejilerin etkili olduğunu deneyimleyerek öz bakımı sürekli bir yaşam tarzı haline getirir
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders, ruh sağlığı çalışanlarının mesleki stresi ve iş yükü ile başa çıkma becerilerini geliştirerek öz bakım konusunda farkındalıklarını arttırmayı amaçlar. Ders içeriğinde ruh sağlığı çalışanlarının stresle başa çıkma stratejileri, mesleki tükenmişlik, öz bakım teknikleri, dinlenme ve uyku, sağlıklı beslenme, egzersiz, sosyal destek, zihinsel ve fiziksel sağlık, kişisel gelişim gibi konular ele alınmaktadır. Bu ders, ruh sağlığı çalışanlarının kendi sağlıklarını koruma ve iyileştirme becerilerini artırmalarına yardımcı olur.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Öz Bakımın Önemi ve Temel Kavramlar
2. Hafta
Fiziksel Öz Bakım
3. Hafta
Zihinsel Öz Bakım
4. Hafta
Duygusal Öz Bakım
5. Hafta
Sosyal Destek ve İlişkiler
6. Hafta
Ruhsal ve Manevi Boyut
7. Hafta
Günlük Yaşamda Uygulanabilir Öz Bakım Stratejileri
8. Hafta
Vize Haftası
9. Hafta
Öz Bakımın Engelleri ve Başa Çıkma Stratejileri
10. Hafta
Uygulama ve Değerlendirme
11. Hafta
Uygulama ve Değerlendirme
12. Hafta
Uygulama ve Değerlendirme
13. Hafta
Uygulama ve Değerlendirme
14. Hafta
Uygulama ve Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Güler, D. (2022). Mesleki Stres Faktörlerine Rağmen Ayakta Kalabilme: Ruh Sağlığı Çalışanları İçin Bir Özbakım Rehberi. Nobel Akademi: Ankara Özdemir, A., & Yılmaz, B. (2018). Ruh Sağlığı Çalışanlarında Öz Bakımın Önemi. İstanbul Üniversitesi Ruh Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliği Dergisi, 5(2), 87-96.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Sorun/Problem Çözme,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
14
14
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
14
14
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
4
3
12
Toplam İş Yükü
114
Toplam İş Yükü / 30
3,8
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ