Anasayfa  »  Eğitim Fakültesi »  Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık Programı (Türkçe)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
MESLEK ETİĞİ VE YASAL KONULAR PDR308 Altıncı Yarıyıl (Bahar) 1 + 2 4

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI3
YARIYILAltıncı Yarıyıl (Bahar)
AKTS4
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Meslek örgütlerinin etik kurallarını bilir
2) Etik yaklaşımın temellerini kavrar
3) Kişisel değerlerin psikolojik danışma sürecine etkisini kavrar
4) Danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumluluklarını kavrar
5) Psikolojik danışma ve rehberlik alanındaki yasal sorunları kavrar
6) Etiğe uygun kararlar verir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMIBu derste, öğrencilere mesleki davranışların nasıl etik ve yasal standartlara uygun hale getirileceği konusunda rehberlik edilir ve pratik uygulamalarla ilgili ikilem durumları incelenir. Bu ders, öğrencilerin gelecekteki mesleki hayatlarında etik ve yasal konulara ilişkin karşılaşabilecekleri sorunlara hazırlanmalarına yardımcı olmayı hedefler. Dersin içerğinde PDR alanındaki etik ilkeler ve genel uygulama standartları; mesleki etiğe uygun karar verme; danışan hakları ve psikolojik danışmanın sorumlulukları, yasal sorunlar vb. Konular yer almaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin İşlenişi Hakkında Bilgilendirme, Dersin Amaç ve Hedefleri
2. Hafta Meslek Etiğine Giriş: Etiğe Uygun Karar Verme, Temel Kavramlar, Etik Yaklaşımın Temelleri, Meslek Kodunun İşlevleri
3. Hafta Meslek Etiğini Ne Kadar Biliyoruz?
4. Hafta Birey ve Profesyonel Bir Kişi Olarak Psikolojik Danışman
5. Hafta Değerler ve Yardım İlişkisi
6. Hafta Etik İkilem Çalışması
7. Hafta Danışan Hakları ve Psikolojik Danışmanın Sorumlulukları
8. Hafta Ara Sınav Haftası
9. Hafta Gizlilik, Etik ve Yasal Sorunlar: Gizlilik, Uyarma ve Koruma Görevi, Çocukları Kötülükten (Zarardan) Koruma
10. Hafta Çok Yönlü İlişkiler: Psikolojik Danışmada Çok Yönlü İlişkiler, Çift Yönlü ve Çok Yönlü İlişkiler, İlişkilerdeki Sınırlara İlişkin Tartışmalar, Danışanlarla Sosyal İlişkiler
11. Hafta Etik İkilem Çalışması
12. Hafta Mesleki Savunuculuk
13. Hafta ?In Treatment? Bölüm İnceleme
14. Hafta Yasalar ve Etik, Okul Psikolojik Danışmanlığında Etik ve Yasal Konular
15. Hafta Final Haftası
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARZorunlu Kaynaklar
1. American Counseling Association (2014). ACA Code of ethics: As approved by the ACA Government Council. http://www.counseling.org sitesinden 12 Şubat 2019 tarihinde elde edilmiştir.
2. Çetinkaya, R. (2019). Psikolojik danışmanlıkta meslek etiği ve yasal konular (4. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.
3. Eren Gümüş, A. ve Gümüş, M. A. (2018). Psikolojik danışmada etik ve hukuk. İstanbul: Oniki Levha Yayıncılık.
4. Psikolojik Danışma ve Rehberlik Derneği (2006). Psikolojik danışma ve rehberlik alanında çalışanlar için etik kurallar: Ankara.
5. Türk PDR Derneği (2019). Psikolojik Danışma Etik Kodları. Ankara: Türk PDR Derneği Yayınları.


Önerilen Kaynaklar:
1. Bond, T. (2016). Psikolojik danışmanlıkta etik ve yasal konular (Çev. B. Yeşilyaprak). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
2. Corey, G., Corey, M., & Callanan, P. (2011). Issues and ethics in the helping professions (8th ed.). Pacific Grove, CA: Brooks/Cole.
3. Çetinkaya, R. (2015). Psikolojik danışmanlık ve meslek etiğinin genel bir incelemesi ve Türkiye?deki güncel durumunun analizi. İçinde F. Korkut Owen, R. Özyürek, & D. Owen (Ed), Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik: Meslekleşme sürecinde ilerlemeler (s. 35-52). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
4. Erdur-Baker, Ö. ve Çetinkaya, R. (2007). Etik: Davranışta kırılma noktası. İçinde R. Özyürek, F. Korkut Owen & D. Owen (Ed), Gelişen psikolojik danışma ve rehberlik: Meslekleşme sürecinde ilerlemeler (s. 163-182). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
5. Herlihy, B., & Corey, G. (2006). ACA ethical standards case book. Alexandria, VA: AACD.
6. Taştan, M. ve Yalçın, İ. (2007). Psikolojik danışma ve rehberlikte etik. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi (99-107).
7. Türk Ceza Kanunu 2004. http://www.tbmm.gov.tr/kanunlar/k5237.html?den 15 Şubat 2018 tarihinde elde edilmiştir.
8. Zeren, Ş. G., & Bulut, E. (2018). Çevrimiçi psikolojik danışmada etik ve standartlar: Bir model önerisi. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 8(49), 63-80.

ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİSoru-Cevap,Örnek Olay İncelemesi,Proje,Anlatım
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Örnek Olay Sunumu210
Toplam(%)50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)50
Finalin Başarıya Oranı(%)50
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav122
Kısa Sınavlara hazırlık224
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14228
Final Sınavına Hazırlık11212
Ders Saati14228
Ara Sınava Hazırlık11212
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler4416
Vaka Çalışması Sunumu248
Toplam İş Yükü112
Toplam İş Yükü / 303,73
Dersin AKTS Kredisi4
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1  X   X   X   X   X   X
P2  X   X   X   X   X   X
P3           
P4           
P5  X   X   X   X   X   X
P6           
P7  X   X   X   X   X   X
P8           
P9           
P10