Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Bireysel farklılıkların önemini benimser. 2) Bireyi tanımanın amacını kavrar. 3) Bireyi tanıma ilkelerini özümser. 4) Bireyi tanımada test ve test dışı teknikleri seçer. 5) Bireyi tanımada farklı testleri ve test dışı teknikleri uygular. 6) Bireyi tanımada farklı testlerin ve test dışı tekniklerin sonuçlarını yorumlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
PDR 101 Psikolojiye Giriş
PDR 102 Psikolojik Danışma ve Rehberliğe Giriş
DERS TANIMI
Bireyi tanımaya yönelik test ve test dışı teknikler ele alınmakta, bu kapsamda bireyi tanımada temel kavram ve ilkeler, bireyi tanımada kullanılan bireysel ve grup zeka testlerinin, başarı, yetenek ve kişilik testlerinin, ilgi envanterlerinin, kendini anlatmaya dayalı, başkalarının kanılarına dayalı, etkileşimsel ve gözlem tekniklerinin uygulanması ve değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
1. Hafta Dersin Tanıtımı ve Uygulamalara İlişkin Gerekliliklerin, Öğrencilerin Rol ve Sorumluluklarının Tanımlanması
2. Hafta
2. Hafta Bireysel Farklılıkların Önemi, Eğitimde Bireyi Tanıma, Bireyi Tanımada Kullanılan Testler ve Test Dışı Teknikler
3. Hafta
3. Hafta Psikolojik Testlerin Tarihçesi ve Gelişimi
4. Hafta
4. Hafta Test Geliştirme, Uyarlama ve Uygulamaya Ilişkin Ilkeler Ve Süreçler:Test-Kuram Ilişkisi
5. Hafta
5. Hafta Psikolojik Testlere Ilişkin Sınıflandırma. Zeka, Başarı, Yetenek, Ilgi, Tutum, Kişilik Ve Psikopatoloji Değerlendirme.
6. Hafta
6. Hafta Başarı ve Yetenek Değerlendirme; Test Sonuçlarını Anlamlandırma-Değerlendirme, Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
7. Hafta
7. Hafta Zeka Değerlendirme; Zeka, Başarı, Ilgi, Yetenek ve Kişilik Değerlendirmelerini Ilişkilendirme ve Test Sonuçlarını Anlamlandırma-Değerlendirme,Yorumlama, Raporlaştırma
8. Hafta
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta
9. Hafta Kişilik Testleri
10. Hafta
10. Hafta İlgi, Yetenek ve Tutum Testleri, Test Uygulama, Yorumlama, Raporlaştırma
11. Hafta
11. Hafta Bireyi Tanımada Kendini Anlatmaya Dayalı Teknikler: Otobiyografi, Anket, Problem Tarama Listesi, Yaşam pencerem, Arzu listesi, Zaman Çizelgesi,Öz Değerlendirme Ölçekleri, Öğrenci Tanıma Fişi, Kime Göre Ben Neyim , Genogram,
12. Hafta
12. Hafta Bireyi Tanımada Gözleme Dayalı Teknikler: Gözlem Teknikleri, Derecelendirme Ölçekleri
13. Hafta
13. Hafta Bireyi Tanımada Başkalarının Kanılarına Dayalı Teknikler: Sosyometri, Kimdir Bu, Sosyal Uzaklık Ölçeği, Akran Değerlendirme
14. Hafta
14. Hafta Bireyi Tanımada Etkileşimsel ve diğer teknikler Teknikler. Psikodrama,Sosyodrama,Yaratıcı Drama,Oyun Terapisi,Görüşme, Veli görüşmeleri, Ev Ziyaretleri, Veli Toplantıları,Bibliyoterapi, Sineterapi, Hobi Terapisi,Sanat terapis
15. Hafta
16. Hafta
17. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Anastasi, Anne; Urbina, Susana (1997). Psychological Testing. (7th ed.). New Jersey: Prentice-Hall. Akın, A. (Ed.) (2015). Psikolojide Kullanılan Güncel Ölçme Araçları. Ankara: Nobel Yayınları Cohen, RJ. Ve Swerdlik, M.E. (2015) (Çev. Tavşancıl, E.) Psikolojik test ve değerleme. Ankara: Nobel Akademi Yayınları Erkuş, A.(2014). Psikolojide ölçme ve ölçek geliştirme-1. Ankara: Pegem Akademi.Yayınları Erol, N., ve Şimşek, Z. (2010). Okul Çağı Çocuk ve Gençler İçin Davranış Değerlendirme Ölçekleri El Kitabı. Ankara: Mentis Yayıncılık. Karataş, Z. ve Yavuzer, Y. (2019). Bireyi Tanımada Test Dışı Teknikler. Nobel Yayın Dağıtım: Ankara. Kuzgun, Y. ve Bacanlı, F. (2005). Rehberlik ve Psikolojik Danışmada Kullanılan Ölçme Araçları ve Programları Dizisi. Ankara: Nobel Yayın dağıtım. Öner, N (2006). Türkiye?de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yayınevi Özgüven, İbrahim, E. (2014). Psikolojik Testler. Ankara: Nobel yayınları. Savaşır, I. ve Şahin, N. (1995). Wechsler Çocuklar İçin Zeka Ölçeği (WÇZÖ-R) elkitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Şahin, Cengiz (Ed.) (2015). Bireyi Tanıma Teknikleri. Psikolojik testler-Test dışı teknikler. Ankara: Pegem Akademi Yayınları Öner, N (2006). Türkiye?de Kullanılan Psikolojik Testlerden Örnekler. İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi yayınevi
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama,Sunum,Rapor Hazırlama,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Uygulama/Pratik
10
40
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
3
3
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
1
3
3
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
10
2
20
Toplam İş Yükü
126
Toplam İş Yükü / 30
4,2
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ