DERSİN TÜRÜ | Seçmeli |
DERSİN DÜZEYİ | Lisans |
DERSİN YILI | - |
YARIYIL | - |
AKTS | 4 |
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I | Profesör Doktor Halil Giray Berberoğlu
|
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI |
Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ölçek geliştirme ve çeviri/adaptasyon süreçlerini açıklar, 2) Meslek alanında ölçülen psikolojik yapıların operasyonel tanımlarını yapar, 3) Ölçek puanlarını uygun istatistiksel yöntemlerle özetler ve yorumlar, 4) Uygun istatistik yöntemleri kullanarak test ve madde puanlarını analiz eder ve yorumlar, 5) Meslek alanında kullanılan ölçekleri geçerlik ve güvenirlik açısından değerlendirir.
|
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ | Yüz Yüze |
DERSİN ÖNKOŞULLARI | Yok |
ÖNERİLEN DERSLER | |
DERS TANIMI | Bu derste öğrencilerin ölçek geliştirme ve farklı kültür ve dillerde geliştirilen ölçeklerin çeviri ve adaptasyonu sürecinde izlenmesi gereken basamaklar konusundaki temel bilgi ve kavramları geliştirmeleri amaçlanmaktadır. Dersin sonunda öğrencilerin alanlarında kullanılmakta olan ölçekleri geçerlik ve güvenirlik açısından değerlendirmeleri beklenmektedir. Meslek alanında ele alınan değişkenlerin operasyonel tanımlarını yapabilmeleri, madde yazım kurallarını dikkate alarak operasyonel tanıma uygun madde yazmaları, ölçeklerden elde edilen puanların nasıl ve ne amaçla yorumlanabileceğini ayırt etmeleri, uygun istatistiksel paket programlar aracılığı ile test ve madde analizlerini gerçekleştirerek yorumlamaları beklenmektedir. |
DERS İÇERİĞİ | HAFTA | KONULAR |
---|
1. Hafta | Ölçme ve değerlendirmenin temel ilkeleri | 2. Hafta | Test teorilerinin temelleri (Klasik Test teorisi ve Madde Tepki Teorisi) | 3. Hafta | Test geliştirme adımları | 4. Hafta | Test öğelerine göre bilişsel ve duygusal özelliklerin ölçülmesi | 5. Hafta | Bilişsel ve duyuşsal alanlarda madde yazmanın ilkeleri | 6. Hafta | Test puanlarının güvenilirliği | 7. Hafta | Test puanlarının geçerliliği | 8. Hafta | Ara Sınav Haftası | 9. Hafta | Test ve madde puanı analizleri (Betimsel istatistikler, madde analizi, faktör analizi vb.). | 10. Hafta | Puanların raporlanması ve test sonuçlarının yorumlanması | 11. Hafta | Testlerin tercüme edilmesi ve adaptasyonuyla ilgili ITC Kılavuzları. | 12. Hafta | Ölçek geliştirme süreci ve etik ilkeler | 13. Hafta | Ölçek geliştirme, adaptasyon makalelerinin değerlendirilmesi | 14. Hafta | Ölçek geliştirme, adaptasyon makalelerinin değerlendirilmesi |
|
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR | 1) Özçelik, D. A. (2013). Test Hazırlama Kılavuzu. 5. Baskı. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık. (TURCADEMY) 2) International Test Commission. (2017). The ITC Guidelines for Translating and Adapting Tests (Second edition). [www.InTestCom.org] 3) Tezbaşaran, A. A. (2008). Likert Tipi Ölçek Hazırlama Kılavuzu. 3. Sürüm (e-kitap) 4) Berberoğlu, G. (2012). Geniş Ölçekli Testlerde Kapsam Geçerliği. Cito Eğitim: Kuram ve Uygulama Dergisi. 5) McCoach, D. B., Gable, R. K. and Madura, J. P. (2013). Instrument Development in the Affective Domain. New York: Springer. (e-kitap) 6) Berberoğlu, G. (2003). Planning Classroom Test. (pp:726-731). In Encyclopedia of Psychological Assessment. Rocio Fernandez- Ballesteros (Ed.) Sage Publication. |
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ | Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap,Diğer |
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ | | Sayısı | Toplam Katkısı(%) |
---|
Ara Sınav | 1 | 30 | Ödev | 1 | 30 | Toplam(%) | | 60 | Yıl İçinin Başarıya Oranı(%) | | 60 | Finalin Başarıya Oranı(%) | | 40 | Toplam(%) | | 100 |
|
AKTS İŞ YÜKÜ |
Aktivite |
Sayı |
Süresi(Saat) |
İş Yükü |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 | Kısa Sınavlara hazırlık | | | | Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi | 14 | 2 | 28 | Final Sınavına Hazırlık | 1 | 15 | 15 | Ders Saati | 14 | 2 | 28 | Ara Sınava Hazırlık | 1 | 15 | 15 | Laboratuvar | | | | Final Sınavı | 1 | 2 | 2 | Ödevler | 1 | 15 | 15 | Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma | 5 | 3 | 15 | Toplam İş Yükü | | | 120 |
---|
Toplam İş Yükü / 30 | | | 4 |
---|
Dersin AKTS Kredisi | | | 4 |
|
DİL | Türkçe |
STAJ / UYGULAMA | Yok |
| |