Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eğitim yönetiminde liderliğin önemini kavrayacaklardır. 2) Eğitim örgütlerinde liderlik davranışını analiz ederler. 3) Farklı liderlik kuramlarını ve türlerini bilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders, yönetim ve liderlik, liderlik kuramları, okul yönetiminde liderlik ve lider olarak okul yöneticisi, eğitimsel liderlik yaklaşımlarının okul yönetimine yansıması, etkili okulun özellikleri ve öğretimsel liderlik, okul yöneticilerinin öğretimsel liderlik davranışları konularından oluşmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Liderliğin Doğası ve Temel Liderlik Kuramları (Özellik ve Davranışsal kuramlar)
2. Hafta
Liderliğin Doğası ve Temel Liderlik Kuramları (Durumsallık kuramları)
3. Hafta
Öğretimsel Liderlik
4. Hafta
Öğretmen Liderliği
5. Hafta
Kültürel Liderlik
6. Hafta
Karzimatik liderlik, dağıtımcı liderlik ve otantik liderlik
7. Hafta
Süper ve Moral Liderlik
8. Hafta
Ara Sınav Haftası
9. Hafta
Transformasyonel Liderlik
10. Hafta
Transaksiyonel Liderlik
11. Hafta
Vizyoner Liderlik
12. Hafta
Yeni Liderlik Kuramlarına İlişkin Genel Bir Değerlendirme ve Eğitimsel Liderlik
13. Hafta
Yeni Liderlik Kuramlarına İlişkin Genel Bir Değerlendirme ve Eğitimsel Liderlik
14. Hafta
Türkiyede Eğitimsel Liderlik Çalışmaları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2010). Eğitim yönetimi: Teori, Araştırma ve Uygulama.(Çev. S.Turan). Nobel Özdemir, S. (Ed.). (2012). Türk eğitim sistemi ve okul yönetimi. Pegem Akademi. Cemaloğlu, N. & Gökyer, N. (2021). Yönetimde yeni yaklaşımlar. Celep, C. (2014). Eğitim yöneticisinin liderlik davranışı. Ankara: Nobel Yayıncılık Çelik, V. (2007). Eğitimsel liderlik. Ankara: Pegem A Yayınları. Açıkalın, A. (1994) Teknik ve toplumsal yönleriyle okul yöneticiliği. Ankara: Pegem Yayınları. Başaran, İ.E. (1992) Yönetimde insan ilişkileri. Ankara: Kadıoğlu Matbaası. Erçetin, Ş. (1998). Lider sarmalında vizyon. Ankara: Önder Matbaası.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
2
2
4
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
3
5
15
Rapor yazma
1
5
5
Makale İnceleme
2
5
10
Toplam İş Yükü
122
Toplam İş Yükü / 30
4,06
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ