Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eğitim ve hukuk kavramı arasındaki ilişkiyi bilir. 2) Devletin temel niteliklerinden biri olarak hukuk devleti kavramını bilir ve içselleştirir. 3) Eğitim bileşenlerinin hak ve sorumluluklarını bilir. 4) Eğitim bileşenlerine bu hakları veren yasalları bilir. 5) Uluslararası antlaşmaların eğitime ilişkin düzenlemelerini bilir. 6) Sınıf yönetimi uygulamalarında öğrenci haklarını dikkate alır. 7) Velilerle ilişkilerinde onların haklarına saygı duyar ve kendi haklarını korur. 8) Yönetimle olan ilişkilerinde haklarının ve sorumluluklarının sınırını ve nasıl davranması gerektiğini anlar ve uygulamaya yansıtır.* 9) Yasal düzenlemelere aykırı davranışlarının sorumluluk gerektirdiğini ve yasal yaptırımı olduğunu bilir ve davranışlarına dikkat eder. 10) Çağdaş toplumda hukukun üstünlüğünün esas olduğunu ve haklarını yasal çerçevede araması gerektiğini bilir
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Eğitim, hukuk, eğitim hukuku, hukukun kaynakları, eğitim hukukunun kaynakları, hak kavramı, sorumluluk kavramı, insan hakları, çocuk hakları, öğrenci, öğretmen ve okul yöneticisinin hakları, sorumlulukları ve görevleri, eğitim hakkının yasal dayanakları
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin tanıtımı, eğitim ve hukuk kavramları
2. Hafta
Hukukun kaynakları
3. Hafta
Eğitim hukukun kaynakları
4. Hafta
Hak ve sorumluluk kavramı
5. Hafta
İnsan hakları ve çocuk hakları ile ilgili yasal düzenlemeler
6. Hafta
Eğitim ve okul yönetiminin yasal temelleri
7. Hafta
Öğrencilerin hakları, ödevleri ve sorumlulukları
8. Hafta
Ara Sınav Haftası
9. Hafta
Öğretmenlerin hakları, ödevleri ve sorumlulukları
10. Hafta
Yöneticilerin hakları, ödevleri ve sorumlulukları
11. Hafta
Velilerin hakları, ödevleri ve sorumlulukları
12. Hafta
Toplumun hakları, ödevleri ve sorumlulukları
13. Hafta
Devletin hakları, ödevleri ve sorumlulukları
14. Hafta
Dersin ve dönemin değerlendirilmesi
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Algan, B. ve Algan, M. (2013). Eğitim hakkı ve özgürlüğü bağlamında eğitim hizmetlerinin ruhsat usulü ile özel kişilere gördürülmesi, Gazi Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, XVII(3), 147-194. Akyüz, E. (1981) Eğitim Hukuku Ders Notları. A.Ü.E.F. Eğitim Araştırmaları Merkezi. Akyüz, E.(2016) Çocuk Hukuku (5.Baskı) PEGEM-A Yayınları Bingöl, B. (2012). Türkiye için bir eğitim hukuku teorisinin gerekliliği, Hacettepe Hukuk Fakültesi Dergisi, 2(2), 25 -38. İlköğretim ve Eğitim Kanunu. Resmi Gazete: 12.01.1961/ 10705 Gözübüyük, Ş.(1983) Yönetsel Yargı. S Yayınları. Gözübüyük, Ş. (1983) Hukuka Giriş ve Hukukun Temel Kavramları. S Yayınları Ankara. Kepenekci, Y.K. ve Taşkın, P. (2017). Eğitim Hukuku. Ankara: Siyasal Kitabevi. Küçüker, E. Eğitim Hukuku Ders Notları. (Ders Notları) Milli Eğitim Temel Kanunu, Resmi Gazete; 24.03.1973/14574. TC. Anayasası. Resmi Gazete: 20.10.1982/17344
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
2
28
Final Sınavına Hazırlık
14
2
28
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
14
2
28
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
Toplam İş Yükü
115
Toplam İş Yükü / 30
3,83
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ