Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Eğitimi etkileyen felsefi akımları ile ilgili bilgi sahibi olur. 2) Temel eğitim felsefelerini ve etkilerini tartışır. 3) Kendi mesleğine yönelik bir eğitim felsefesi edinir. 4) Eğitim sistemini felsefi açıdan irdeler.*
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Felsefenin temel konuları ve sorun alanları; varlık, bilgi, ahlak/değerler felsefesi ve eğitim; temel felsefi akımlar (idealizm, realizm, natüralizm, ampirizm, rasyonalizm, pragmatizm, varoluşçuluk, analitik felsefe) ve eğitim; eğitim felsefesi ve eğitim akımları: Daimicilik, esasicilik, ilerlemecilik, varoluşçu eğitim, eleştirel/radikal eğitim; İslam dünyasında ve Batıda bazı felsefecilerin (Platon, Aristoteles, Socrates, J. Dewey, İbn-i Sina, Farabi, J. J. Rousseau vd.) eğitim görüşleri; insan doğası, bireysel farklılıklar ve eğitim; bazı siyasi ve ekonomik ideolojiler açısından eğitim; Türkiye?de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları ve eğitim; Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Felsefenin temel konuları ve sorun alanları
2. Hafta
Varlık/bilgi/ahlak ve değerler felsefesi
3. Hafta
Eğitim felsefe ilişkisi
4. Hafta
İdealizm-Daimicilik
5. Hafta
Realizm-Esasicilik
6. Hafta
Pragmatizm-İlerlemecillik
7. Hafta
Varoluşçuluk-Yeniden kurmacılık
8. Hafta
Ara Sınav Haftası
9. Hafta
Batı ve İslam Dünyası Eğitim Görüşleri /Türk eğitim sisteminin felsefi temelleri
10. Hafta
Eleştirel/radikal görüşler
11. Hafta
Türkiye?de modernleşme sürecinde etkili olan düşünce akımları, Atatürk?ün eğitim felsefesi
12. Hafta
Uygulamalı çalışmalar (film, haber, karikatür vs. incelemesi)
13. Hafta
Uygulamalı çalışmalar (film, haber, karikatür vs. incelemesi)
14. Hafta
Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Sönmez, V. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Anı Yayıncılık Law, S. (2007). Felsefe (Görsel rehberler). Ankara: Inkılap Kitabevi Ergün, M. (2009). Eğitim Felsefesi. Ankara: Pegem Akademi. Magee, B. (2000). Felsefenin öyküsü. Ankara: Dost Kitabevi Yayınları Gerald E. Gutek. (2006). Eğitime Felsefi ve İdeolojik Yaklaşımlar. Ankara: Ütopya Yayınevi
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma,Örnek Olay İncelemesi
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
1
10
10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
14
14
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
10
10
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
4
8
32
Toplam İş Yükü
98
Toplam İş Yükü / 30
3,26
Dersin AKTS Kredisi
4
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ