Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramları (toplumsal cinsiyet rolleri, toplumsal cinsiyet eşitsizliği, ayrımcılığı, cinsiyetçilik vb.) tanımlamayabilir. 2) Eğitim, sağlık, siyasete ve karar mekanizmalarına katılım, ekonomik katılım ve ev içi emek gibi temel alanlarda toplumsal cinsiyet eşitsizliklerini açıklayabilir. 3) Günlük yaşamda toplumsal cinsiyetin sosyal etkileşimleri nasıl etkilediğini sıralayabilir. 4) Dünyada ve Türkiye'de toplumsal cinsiyet eşitliği konusundaki gelişmeleri ve mücadeleleri açıklayabilir. 5) Kadınlara yönelik şiddet türleri, dinamikleri, nedenleri ve sonuçlarını açıklayabilir. 6) Kadına yönelik şiddetle mücadele konusundaki gelişmeleri, başvuru mekanizmalarını, uluslararası sözleşmeleri ve yasal düzenlemeleri açıklayabilir.
7) Toplumsal cinsiyete ilişkin konuları eleştirel bir şekilde tartışabilme.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Dersin Tanımı: Bu ders, toplumsal cinsiyet eşitsizliği ve kadınlara yönelik şiddet konusunda öğrencilere farkındalık kazandırmayı amaçlamaktadır. Ders süresince öğrencilere toplumsal cinsiyete ilişkin kavramlar, konular ve kadınlara yönelik şiddet konusunda temel teorik bilgi verilecek ve dünyada ve Türkiye?de konuyla ilgili gelişmeler ve sorunlar konusunda öğrenciler bilgilendirilecektir. Güncel konuların öğrenciler tarafından bu teorik çerçevede tartışılması ve öğrencilerin toplumsal olarak inşa edilmiş kadınlık ve erkeklik rollerine, bu kategorilerin yaşamımızı nasıl şekillendirdiğine ilişkin eleştirel bir bakış açısı geliştirmeleri hedeflenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tanışma, dersin tanıtımı, amacı ve hedefleri, öğrencilerin derse ilişkin beklentileri
2. Hafta
Toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramlar
3. Hafta
Toplumsal cinsiyete ilişkin temel kavramlar(cinsiyete dayalı işbölümü, cinsiyete dayalı ayrımcılık)
4. Hafta
Temel alanlarda (eğitim, istihdam, karar alma mekanizmalarına katılım, sağlık) toplumsal cinsiyet eşitsizliği Cinsiyetçilik nedir?Güncel malzemelerin cinsiyetçilik üzerinden tartışılması (gazete haberi, film, reklam, sosyal medya paylaşımları vb.)
5. Hafta
Toplumsal cinsiyet ve sağlık
6. Hafta
Dünyada ve Türkiye?de kadın hareketlerinin tarihi
7. Hafta
Kadınlara yönelik şiddet: Dünyada ve Türkiye?de mevcut durum
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Kadınlara yönelik şiddetle mücadelede uluslararası ve ulusal gelişmeler ve yasal mekanizmalar
10. Hafta
Flört Şiddeti
11. Hafta
Üniversitelerde cinsel taciz ve saldırıya karşı neler yapabiliriz?
12. Hafta
Ayrımcılık yasağı ve Eşitlik ilkesi: Kapsamı ve İçeriği
13. Hafta
Dönemin değerlendirilmesi
14. Hafta
Final sınavı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Kaynaklar
ASPB & HÜKSAM. (2014). Türkiye?de kadına yönelik aile içi şiddet araştırması özet rapor,. http://www.hips.hacettepe.edu.tr/TKAA2014_Ozet_Rapor.pdf
Akın, A. (2007). Toplumsal cinsiyet ayrımcılığı ve sağlık. Toplum Hekimliği Bülteni, 26, (2), 1-9. http://www.thb.hacettepe.edu.tr/arsiv/2007/sayi_2/baslik1.pdf
Bahadır, B. (2014). Ölü kadınlar memleketi. Ankara: Ayizi Yayınları.
Berktay, F. (2004). Kadınların insan haklarının gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi Konferans Yazıları, 7. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Sivil Toplum Kuruluşları Eğitim ve Araştırma Birimi. http://stk.bilgi.edu.tr/media/uploads/2015/02/01/berktay_std_7.pdf
Bora, A. (2008). Sivil toplum kuruluşları için toplumsal cinsiyet rehberi. İstanbul: STGM Yayınları.
Bora, A. (2012). Toplumsal cinsiyete dayalı ayrımcılık. İçinde, K. Çayır ve M. A. Ceyhan (der.), Çok Boyutlu Yaklaşımlar (s. 175-188). İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları.
Ecevit, Y. ve Kargıner, N. (Der.). (2011). Toplumsal cinsiyet sosyolojisi. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını, no. 1304.
Ecevit, Y. ve Kargıner, N. (Der.). (2011). Toplumsal cinsiyet çalışmaları. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açık Öğretim Fakültesi Yayını, no. 1309.
Eğitim Reformu Girişimi (ERG). (2008). Eğitimde ve eğitimle toplumsal cinsiyet eşitliği. http://www.egitimreformugirisimi.org/wp-content/uploads/2017/03/ERG_Egitimde-ve-Egitimle-Toplumsal-Cinsiyet-Esitligi-1.pdf Hooks, B. (2012). Feminizm herkes içindir. İstanbul: BGST Yayınları.
Kadına Yönelik Her Türlü Ayrımcılığın Önlenmesi Sözleşmesi (CEDAW) ve İhtiyari Protokolü. http://kadininstatusu.aile.gov.tr/kaynak/ulusarasi-belgelerkuruluslar/uluslararasi-belgeler
Kadına Yönelik Şiddetle ve Ev İçi Şiddetle Mücadele ve Önleme Avrupa Konseyi Sözleşmesi. http://kadininstatusu.aile.gov.tr/kaynak/ulusarasi-belgelerkuruluslar/uluslararasi-belgeler
Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı. Erkek şiddetini önlemede 6284 sayılı Kanun. https://www.morcati.org.tr/tr/yayinlarimiz/brosurler/256-erkek-siddetini-onlemede-6284-sayili-kanun sayılı kanun
Mor Çatı Kadın Sığınağı Vakfı. Flört Şiddeti https://www.morcati.org.tr/tr/8-mor-cati-kadin-siginagi-vakfi/8-flort-siddeti
Sancar, S. (2009). Erkeklik: İmkansız iktidar. Ankara: Metis Yayınları. ** İşlenilen konuya göre ders süresince öğretim elemanları tarafından ek makale, kitap, rapor ve film önerilebilir. Başkent Üniversitesi Kadın Çocuk Sağlığı ve Aile Planlaması Araştırma ve Uygulama Merkezi (BÜKÇAM) tarafından toplumsal cinsiyet ve kadınlara yönelik şiddet konularında geliştirilmiş materyaller (raporlar, kitaplar, Bilgilendirme-Eğitim-İletişim materyalleri) de ders süresince kullanılacaktır.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
1
2
2
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
8
1
8
Final Sınavına Hazırlık
1
4
4
Ders Saati
14
2
28
Ara Sınava Hazırlık
1
4
4
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
2
2
Toplam İş Yükü
50
Toplam İş Yükü / 30
1,66
Dersin AKTS Kredisi
1
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ