Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Yapısı tanımlanmış bir karmaşık sistemi çok büyük ölçekte tümleşik devre ile gerçekleştirebilme becerisini kazandırmak 2) Öğretilen standart donanım tanımlama dili VHDL ile benzer diğer dilleri öğrenebilmelerini sağlamak 3) Bu dilleri kullanarak donanım tasarımı yapabilmelerini sağlamak
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
EEM312
DERS TANIMI
Çok büyük ölçekli tümleşik devre (VLSI) tasarım yöntemleri. Tasarım doğrulama ve test yöntemleri. Toplayıcılar, çarpıcılar, sayıcılar, ALU, bellekler ve sonlu durum makinaları (FSM) yapıları. Eşzamanlama, meta-kararlılık, PLL ve DLL devreleri. Programlanabilir mantık aygıtları (CPLD, FPGA, FPLD) ile tümleşik devre tasarımları. VHDL donanım tanımlama diline giriş. Bilgisayar destekli tasarım araçları ile VHDL kullanarak tümleşikdevre tasarım ve gerçekleştirimleri.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Sayısal tümleşik devreler için gerçekleştirim stratejileri; tam-özel, hücre tabanlı, dizi tabanlıtasarımlar.
2. Hafta
Tasarım akışı. Yapısal tasarım yöntemi.
3. Hafta
Tasarım girişaraçları, benzetim araçlarısentezleme araçları. Hücre devre özellik belirleme, teknik özellikler dokümanı. Tasarım ekonomisi, maliyetler, proje yönetimi.
4. Hafta
Sonlu durum makinaları, durum geçiş grafikleri ile tasarımlar.
Tasarım onaylama ve test yöntemleri, hata modelleri, sınır taramalı test yöntemi.
11. Hafta
Aritmetik temel blokları; toplayıcı, çarpıcı
12. Hafta
Aritmetik temel blokları; benzerlik üreteci, karşılaştırıcı, sıfır/bir sezici/sayıcı, ikili sayıcılar, ALU.
13. Hafta
FPGA üzerinde ders projesi.
14. Hafta
Bellekler: DDR, FLASH yapıları ve zamanlamaları.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
(1)J. M. Rabaey, A. Chandrakasan, B. Nikolic, "Digital Integrated Circuits: A Design Perspective", 2e Prentice Hall, International Edition, 2003; (2) R. J. Baker, H. W. Li, D. E. Boyce, "CMOS Circuit Design, Layout, and Simulation", IEEE Press, 1998. (3) N. H. E. Weste, K. Eshraghian, "Principles of CMOS VLSI Design", 2e Addison-Wesley, 1994
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Ödev
2
40
Toplam(%)
65
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
65
Finalin Başarıya Oranı(%)
35
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
2
4
8
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
12
12
Ders Saati
14
4
56
Ara Sınava Hazırlık
1
12
12
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
2
8
16
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ