Anasayfa  »  Mühendislik Fakültesi »  Bilgisayar Mühendisliği Programı (%30 İngilizce)

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
OYUN TEKNOLOJİLERİ BİL392 - 3 + 1 5

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİLisans
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS5
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Oyun teknolojileri hakkında genel bilgi sahibi olur
2) Grafik programlama dillerinden birini ve bir bazı grafik algoritmalarını öğrenir.
3) Tam bir oyunu tasarlayabilir hale gelir.
4) Bilgisayar bilimleri ve temel bilimler ile ilgili temel kavramları oyun geliştirme sürecinde kullanarak tam bir oyun geliştirir, raporlar ve sunar
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERVeri yapıları ve temel programlama dersleri
DERS TANIMIOyun Teknolojileri dersi, oyun geliştirebilmek için genel olarak izlenilmesi gereken adımların ve kullanılan teknolojilerin haftalık konular halinde anlatıldığı 3 saat teorik, 1 saat pratik uygulaması olan bir derstir. Bu dersi seçmek isteyen öğrencinin algoritma ve programlama dillerinden her hangi birisi hakkında daha önceden bilgisinin olduğu kabul edilir. Ders içeriği oyunların tarihçesinden başlayıp, günümüze kadar gelen zaman diliminde oyunların platformlara bağlı bir şekilde gösterdikleri gelişimleri ve oyun geliştirmek için kullanılan teknolojileri inceleyerek devam eder. Bu teknolojiler içerisinde farklı işletim sistemleri ve platformlarda oyun geliştirmek için kullanılan çeşitli oyun ve fizik motorlarının tanıtımı yapılmaktadır. Bunun yanı sıra 3 boyutlu hareket yakalama sistemleri, animasyonlar, oyunlar için karakterler oluşturma, yüzey kaplama, boyama, ışıklandırma ve gölgelendirme teknikleri, oyunlar için ses ve müzik oluşturma, senaryo yazma, oyunlarda yapay zeka ve sanal kamera kullanımı gibi konulara değinilmektedir. Ayrıca ders içeriğinde öğrenciye bir de OpenGL grafik programlama dili çeşitli grafik algoritmaları ile beraber öğretilir ve bu konularla ilgili haftalık laboratuar çalışmaları yaptırılır. Grafik programlama diline ait konular hariç ders içeriğinde yer alan diğer konulardan bazıları derse kayıtlı öğrenciler arasında bireysel sunum konusu olarak paylaştırılmaktadır. Bu sunumları, konuların ilgili olduğu haftalarda arkadaşlarına ders esnasında anlatır. Dönem sonun da ise oynanabilir bir oyun projesini OpenGL veya derste anlatılan oyun motorlarından her hangi birini kullanarak, iki kişilik ekip halinde oluşturmaları ve arkadaşlarına sunmaları beklenmektedir.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Oyun Programlamaya Giriş, Oyunların Tarihçesi ve Türleri, Grafik Paketlerine Genel Bakış
2. Hafta Oyun Tasarımının Temelleri, Oyun Motorlarına Genel Bakış, OpenGLe giriş.
3. Hafta Senaryo ve Story Board Hazırlama Adımları, Oyun Motoru (Unity Engine) Genel Bakış, OpenGL: İlkeller, Nokta, Çizgi ve Poligon Fonksiyonları ve Çeşitli Algoritmalar
4. Hafta Oyun Motoru (Unreal Engine) Genel Bakış, App Inventor ile Mobil Oyun Geliştirme, OpenGL : Kullanıcı Arayüzler, Fare, Klavye Fonksiyonları, Laboratuar Çalışması
5. Hafta Apple iOS ve iPhone için Oyun Geliştirme Araçları, Oyunlar için İki ve Üç Boyutlu Karakter Oluşturma ve Boyama Teknikleri (3DMax, Blender vb.), Sahne Oluşturma, OpenGL:Alan Doldurma Alg. ve Fonk., İki Boyutlu Afin Dönüşümler ve Uygulamaları, Laboratuar Çalışması
6. Hafta Matematiksel Temeller, Üç Boyutlu Afin Dönüşümleri ve OpenGL Uygulamaları, Laboratuar Çalışması
7. Hafta MonoGame ve XNA Game Studio?ya Genel Bakış, Çeşitli Konsollarda Oyun Geliştirme, Çok Kulanıcılı Oyunlar ve Ağ Modelleri Yaratma-Uygulama, Proje Ara Sunumları
8. Hafta Ara-sınav
9. Hafta Oyunda Kamera Kullanımı (İz Düşüm Tipleri, Derinlik, Kamera Hareketleri), Kırkma Algoritmaları, Laboratuar Çalışması
10. Hafta Oyunlarda Animasyon ve Ses, Karakter Kontrolü İçin Hareket Yakalama Sistemleri
11. Hafta Rendering Teknikleri (Işıklandırma Tipleri, Doku Kapmala, Gölge, Parçacık Efektleri)
12. Hafta Çarpışma Tespiti ve Oyun Fiziği, Küre-Küre, Küre-Düzlem Çarpışma Tespiti ve Çözümler, Laboratuar Çalışması
13. Hafta Oyunlarda Yapay Zeka Kullanımı,Proje Sunumları , Laboratuar Çalışması
14. Hafta Proje Sunumları
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARGame Programming Algorithms and Techniques: A Platform-Agnostic Approach Sanjay Madhav,
Computer Graphics with OpenGL; Third Ed.; Donald Hearn and M. Pauline Baker; Pearson Prentice Hall, 2004, ISBN: 0-13-015390-7
Ders Notları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Soru-Cevap,Sorun/Problem Çözme,Deney,Proje,Sunum,Rapor Hazırlama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Mini-Sınav310
Uygulama/Pratik610
Proje120
Örnek Olay Sunumu110
Toplam(%)70
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)70
Finalin Başarıya Oranı(%)30
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11,51,5
Kısa Sınavlara hazırlık414
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati14456
Ara Sınava Hazırlık12020
Laboratuvar
Final Sınavı122
Ödevler31030
Kısa Sınavlar4,52
Toplam İş Yükü145,5
Toplam İş Yükü / 304,85
Dersin AKTS Kredisi5
DİLİngilizce
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4
P1  X   X     X
P2    X   X   X
P3       
P4      X  
P5    X    
P6        X
P7        X
P8       
P9       
P10       
P11       
P12