Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Türkçe Eğitimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
YURT DIŞINDA TÜRKÇE ÖĞRETİMİ UYGULAMALARI TÖR714 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Abdurrahman Güzel
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Türkiye dışındaki Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi çalışmaları konusunda eleştirel bilgiye sahip olur.
2) Türkiye dışındaki Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi konusunda yaşanan sorunlara çözüm önerileri geliştirir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok
DERS TANIMIYurt dışındaki üniversiteler, Türkoloji merkezleri ve diğer kurumlarda Türkçenin ana dili ya da yabancı dil olarak öğretimi. Bu bağlamda çalışmış Türkologların eserlerinin incelenmesi. Günümüzdeki çalışmaların değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Ana dili, yabancı dil ve ikinci dil kavramları
2. Hafta Türkçenin Türkiye'de yabancı dil olarak öğretimi konusunda güncel çalışmalar: Meta-analiz
3. Hafta Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi için hazırlanmış programların analizi
4. Hafta Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi için hazırlanmış ders kitaplarının analizi
5. Hafta Türkçeyi yurt dışında öğrenen hedef kitle ve özelliklerinin analizi
6. Hafta Türkçenin Türkiye dışında yabancı dil olarak öğretimi: Kurumlar ve çalışmalar (Asya)
7. Hafta Türkçenin Türkiye dışında yabancı dil olarak öğretimi: Kurumlar ve çalışmalar (Balkanlar)
8. Hafta Türkçenin Türkiye dışında yabancı dil olarak öğretimi: Kurumlar ve çalışmalar (Orta ve Batı Avrupa)
9. Hafta Türkçenin Türkiye dışında yabancı dil olarak öğretimi: Kurumlar ve çalışmalar (Amerika)
10. Hafta Türkçenin Türkiye dışında öğretiminde yaşanan sorunlar
11. Hafta Türkçenin Türkiye dışında öğretiminde yaşanan sorunlara çözüm önerileri
12. Hafta Türkçenin Türkiye dışında öğretimi konusunda örnek içerik tasarımı oluşturma
13. Hafta Türkçenin Türkiye dışında öğretimi konusunda örnek içerik tasarımı oluşturma
14. Hafta Türkçenin Türkiye dışında öğretimi konusunda örnek içerik tasarımı oluşturma
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAçık, F. (2008). Türkiye'de yabancılara Türkçe öğretilirken karşılaşılan sorunlar ve çözüm önerileri. Uluslararası Türkçe Eğitimi ve Öğretimi Sempozyumu?nda sunulmuş bildiri, Doğu Akdeniz Üniversitesi, KKTC.
Açık, F. (2011). Türkçe öğretimi üzerine yabancı yazarların hazırladığı ders kitaplarında söz dağarcığı ve kültürel unsurlar: ?A practical grammar of turkish language?, ?turkish literary reader? ve ?grammatika turetskogo yazıka? örneklemlerinde. IV. Uluslararası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu?nda sunulmuş bildiri, Muğla Üniversitesi, Muğla.
Akış, İ. (2010). Türkçenin yabancı dil olarak öğretimi ile ilgili ana sorunlar. 8. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, 202-203.
Alyılmaz, C. (2010). Türkçe öğretiminin sorunları. Turkish Studies, 5(3), 728-749.
Ayaz, H. & Akkaya, A. (2010). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar üzerine bazı düşünceler. 8. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu Bildirileri, 214-218.
Barın, E. (2006). Yurt dışındaki Türk çocuklarına Türkçe öğretiminde dikte ve yazılı anlatımın önemi. TDAY Belleten, 21-32.
Biçer, N., Çoban, İ. & Bakır, S. (2014). Türkçe öğrenen yabancı öğrencilerin karşılaştığı sorunlar: Atatürk üniversitesi örneği. Journal of International Social Research, 7(29), 125-135.
Bozgöz, F. (2010). Yemen?de Türk dili ve edebiyatı bölüm müfredatı ve Yemenli öğrencilere Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunlar. 8. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu Bildirileri, 308-315.
Bölükbaş, F. (2011). Arap öğrencilerin Türkçe yazılı anlatım becerilerinin değerlendirilmesi. Turkish Studies, 6(3), 1357-1367.
Erbakan Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 29 (29), 227-247.
Dietrich, A. (2006). Amerikan üniversitelerinde Türkçe öğretim. Yazınsal Türler Uluslararası Sempozyumu. Ankara: Ankara Üniversitesi.
Doğan, A. (1989). Yabancıların Türkçeyi öğrenirken karşılaştıkları güçlükler ve yaptıkları bazı hatalar. Edebiyat Fakültesi Dergisi, 6(1-2), 17-25.
Dolunay, S. K. (2017). Türkiye ve dünyadaki Türkçe öğretim merkezleri ve Türkoloji bölümleri üzerine bir değerlendirme. Türkçenin eğitim-öğreitm tarihi araştırmaları (ed.: A. Güzel) içinde, s. 941-987.
Er, O., Biçer, N., & Bozkırlı, K. Ç. (2012). Yabancılara Türkçe öğretiminde karşılaşılan sorunların ilgili alan yazını ışığında değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim (TEKE) Dergisi, 1(2), 36-48.
Johanson, E. A. C. ve Kilimci, S. (2010). Yabancılara Türkçe öğretimi konusunda karşılaşılan sorunlar, çözüm önerileri, kullanılan yöntemler: İsveç örneği. 8. Dünyada Türkçe Öğretimi Sempozyumu Bildirileri içinde, 262-267.
Karababa, C. Z. (2009). Yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi ve karşılaşılan sorunlar. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 42 (2) , 265-277.
Özyürek, R. (2009). Türk devlet ve topluluklarından Türkiye üniversitelerine gelen Türk soylu yabancı uyruklu öğrencilerin Türkçe öğrenimlerinde karşılaştıkları sorunlar. Turkish Studies, 4(3), 1819-1862.
Sülçevsi, İ. (2011). Anadili Arnavutça olanlara Türkçe isim çekimlerinin öğretilmesinde yaşanan bazı güçlükler. III. Uluslar arası Dünya Dili Türkçe Sempozyumu Bildiri Kitabı (s. 847-850). İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi.
Şeref, İ., & Yılmaz, İ. (2015). Yemenli öğrencilerin Türkçe yazma ve konuşma becerilerinin geliştirilmesinde karikatür kullanımına yönelik bir uygulama. Turkish Studies, 10/ 7, 835-860.
Tanış, A. (1988). Türkçenin İtalyanlara öğretiminde karşılaşılan zorluklar kolaylıklar. Dünyada Türkçe Öğretimi, 1, 101-107.


ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav120
Ödev520
Proje140
Makale Sunuşu520
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık000
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi148112
Final Sınavına Hazırlık14040
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık13030
Laboratuvar000
Final Sınavı133
Ödevler000
Sunum (Hazırlık dahil)11515
Dönem Projesi Araştırması14040
Makale İnceleme5315
Toplam İş Yükü300
Toplam İş Yükü / 3010
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2
P1  X   X
P2   
P3  X   X
P4   
P5  X   X
P6  X   X
P7   
P8   
P9   
P10