Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Türkçe Eğitimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE TÜRKÇE DİL BİLGİSİ TÖR709 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Türkçenin yazı dili gelişim sürecini analiz eder
2) Türk Dilbilgisi öğretim yaklaşımlarını tartışır
3) Yeni öğretim yaklaşımları planlar ve projelendirir
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERyok
DERS TANIMITürkçenin yazı dili olarak ilk dönemi olan Eski Türkçe içerisindeki Orhun, Uygur ve Karahanlı Türkçelerinin; Orta Türkçe dönemi içerisinde yer alan Çağatay, Harezm-Altınordu, Kıpçak, Eski Anadolu ve Osmanlı Türkçelerinin dil bilgisi özellikleri; dönem özellikleri ve dönemde verilen eserlerin özellikleri gibi çeşitli açılardan değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin içeriğinin tartışılması ve kaynaklar
2. Hafta Yazı dili gelişim sürecinin tartışılması
3. Hafta Farklı Türk lehçeleri ve bunların öğretim yaklaşımları
4. Hafta Farklı Türk lehçeleri ve bunların öğretim yaklaşımları
5. Hafta Türkçe öğretim programlarında dil öğretimi yaklaşımlarının analizi
6. Hafta Türkçe öğretim programlarında dil öğretimi yaklaşımlarının analizi
7. Hafta Dil öğretim literatürünün tartışılması
8. Hafta Arasınav
9. Hafta Dil öğretim literatürünün tartışılması
10. Hafta Dil öğretim literatürünün tartışılması
11. Hafta Dil öğretim literatürünün tartışılması
12. Hafta Dil öğretim uygulamaları projelendirlmesi
13. Hafta Dil öğretim uygulamaları projelendirlmesi
14. Hafta Genel değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAksan, D. vd. (1983). Sözcük Türleri. Ankara: TDK Yay.
Aksan, Y. (2002). Tümce Konusu: Tanımı ve Kapsamı. L. Uzun ve E. Huber (Ed.). Türkçede Bilgi Yapısı ve Bilimsel Metinler
içinde (13-36). Essen: Verlag Die Blaue Eule.
Aksan, Y. vd. (2012). Construction of the Turkish National Corpus (TNC). Proceedings of the Eight International
Conference on Language Resources and Evaluation (LREC 2012). İstanbul. http://www.lrecconf.org/proceedings/lrec2012/papers.html
Erguvanlı, E. (1984). The Function of Word Order in Turkish Grammar. University of California Publication in Linguistics,
C. 106, Berkeley/Los Angeles: California Üniversitesi Yay.
Fantidou-Trouki, E. (1993). Sentential adverbs and relevance. Lingua, 90, 69-90.
Göksel, A. & Özsoy, S. (1998). Is There a Focus Position in Turkish?. (Basılmamış bildiri metni) IX. Uluslararası Dilbilim Konferansı. Oxford Üniversitesi.
Güneş, G. (2014). Constraints on syntax-prosody correspondence: The case of clausal and subclausal parentheticals in
Turkish. Lingua, 150, 278-314.
İşsever, S. (2000). Türkçede Bilgi Yapısı. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
Korkmaz, Zeynep (2009). Türkiye Türkçesi Grameri: Şekil Bilgisi. Ankara: TDK Yay.
Kornfilt, J. (1997). Turkish. London/New York: Routledge.
Aksan, Y. (2002). Tümce Konusu: Tanımı ve Kapsamı. L. Uzun ve E. Huber (Ed.). Türkçede Bilgi Yapısı ve Bilimsel Metinler
içinde (13-36). Essen: Verlag Die Blaue Eule.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Sunum,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ara Sınav140
Proje140
Makale Sunuşu120
Toplam(%)100
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)100
Finalin Başarıya Oranı(%)0
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati12336
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler
Derleme makale yazımı1100100
Makale Sunuşu430120
Haftalık Makale ve Kaynak Araştırma41040
Toplam İş Yükü296
Toplam İş Yükü / 309,86
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1  X   X  
P2  X   X  
P3  X   X  
P4      X
P5  X   X  
P6      X
P7      X
P8      X
P9      X
P10      X