Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Türkçe Eğitimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
EDEBİ METİNLERDE ÜSLUP İNCELEMELERİ TÖR706 - 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜSeçmeli
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI-
YARIYIL-
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)I-
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Üslupla ilgili kavram ve terimleri öğrenir
Farklı üslup incelemelerini analiz eder.
Üslup incelemeleri yapar

2) Farklı üslup incelemelerini analiz eder.
3) Üslup incelemeleri yapar
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERyok
DERS TANIMIEdebi metinlerin içerik ve dil-anlatım özellikleri bakımından nasıl değerlendirileceğine ilişkin çeşitli kuramların incelenmesi. Dil öğretiminde kullanılan veya kullanılabilecek edebi metinlerin bu yönde değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin içeriği, literatür, yöntem
2. Hafta Belagatten deyişbilim?e üslup kavramı; köken ve gelişim
3. Hafta Üslup ve üslupbilim sınıflandırmaları
4. Hafta Üslupbilim teorileri
5. Hafta Resmi ve bilimsel üslup
6. Hafta Betimsel üslup İncelemeleri
7. Hafta Söz Sanatları; tezatlar, mecazlar
8. Hafta Örnekten uygulamaya betimsel analiz
9. Hafta Yapısal bakış:Önceleme; koşutluk, yineleme, zıtlık
10. Hafta Yapısal bakış: Sapmalar
11. Hafta Uygulama Örnekleri: Betimsel analiz
12. Hafta Uygulama Örnekleri: Yapısal analiz
13. Hafta Pedagojik üslupbilim
14. Hafta Genel değerlendirme
15. Hafta
16. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARÜnsal Özünlü, Edebiyatta Dil Kullanımları, Multilingual Yayınları
Ünsal Özünlü, Başlangıçtan Bugüne Deyişbilim: Uygulamalar, İncelemeler, Öneriler
Adem Çalışkan, Üslup ve Üslupbilim Üzerine1- : İlk Belirlemeler, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
Adem Çalışkan, Üslup Ve Üslupbilim Üzerine-2 Üslup Ve Üslupbilimin Tarihçesi, Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
Adem Çalışkan, Üslup Ve Üslupbilim Üzerine- 3: Üslup Ve Üslupbilim Teorileri, Edebiyatta Üslup Üzerine Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi
Arda Arikan, Doıng Stylıstıc Analysıs: Some Fundamental Technıques Akdenız Unıversıty Faculty Of Letters Department Of Englısh Language & Lıterature 15th Internatıonal Stylıstıcs Symposıum
Celalettin Divlekci, Tarihsel Süreç İçerisinde Üsluba İlişkin Tanım Çabaları ve Bir Tanım Denemesi
Derya Şahiner, Gülten Akın'ın Şiirlerine Deyişbilimsel Bir Yaklaşım: Beni Sorarsan
Dilek Zerenler, Stylıstıc Analysıs Of Tedhughes' Short Story: Snow, Selçuk Üniversitesi, Fen-Edebiyat Fakültesi, İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü
Gabriela Missikova (2003). ?Stylistics and Other Linguistic Disciplines? (Üslupbilim ve Diğer Dilbilim Dalları), Linguistic Stylistics [Dilbilimsel Üslupbilim], Univerzita Konstantina Filozofa, Filozoficka Fakulta, Nitra, p. 24.
Gennadiy Pospelov, Edebiyat Bilimi, (Çev. Yılmaz Onay), Evrensel Yay.
Gürsel Aytaç, Genel Edebiyat Bilimi
Mehmet Kaplan, Tevfik Fikret, Yazar Devir Eser
Nozar Niazi ? Rama Gautam (2010). How To Study Literature: Stylistic And Pragmatic Approaches [Edebiyat Nasıl İncelenmeli: Üslupbilimsel ve Edimbilimsel Yaklaşımlar], New Delhi: Raj Press, p. 6.
Süheyla Bayrav, Chanson de Roland, Edebiyat ve Üslup Tahlili
Şerif Aktaş, Edebiyatta Üslup ve Problemleri
Umut Düşgün, En Eski Türk Şiiri Metinlerinin İmgebilim Ve Deyişbilim Yöntemleriyle İncelenmesi
Ünsal Özünlü, Deyişbilimde Yazınsal Değerlerin Bulunması (71-99),Deyişbilim Sempozyumu(6-7 Ekim 2016) Bildiriler Kitabı, Editör Prof Dr. Arda Arıkan Akdeniz Üniversitesi Edebiyat Fakültesi İngiliz Dili Ve Edebiyatı Bölümü
Ünsal Özünlü, Klasik Sözbilimin Deyişbilimdeki Uzantıları
Elif Ever, 2010, Türk Resminde Çocuk Tasvirlerinin Üslup-Biçem Özellikleri
Emre Vural,2019, Klasik Türk şiirinde marjinal bir üslup olarak küfürlü söyleşme
Duygu Melekşah Öztaş, 2015, Müge İplikçi'nin eserlerinde dil ve üslup
Aysu Erden, Biçembilim ve Yazınsal Eleştiri, Türkiyede eleştiri ve deneme
Aysu Erden, Yazınsal biçem ve biçemsel yeti üzerine yöntem ve çözümleme Hayal Kültür Sanat ve Edebiyat dergisi
Aysu Erden, Dilbilimci, sözeylem araştırmacısı edebiyat eleştirmeni ve eleştirel söylem üzerine
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİTartışma,Anlatım,Örnek Olay İncelemesi,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ödev140
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav133
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi520100
Final Sınavına Hazırlık
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
Ödevler14040
Kitap Sunuşu111
Makale Sunuşu339
Makale İnceleme20360
Sunuş Hazırlama13535
Toplam İş Yükü290
Toplam İş Yükü / 309,66
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3
P1     
P2  X    
P3  X   X  
P4  X   X  
P5     
P6     
P7  X   X   X
P8  X    
P9     
P10  X   X   X