Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Türkçe Eğitimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
METİN ÇÖZÜMLEME KURAMLARI TÖR704 İkinci Yarıyıl (Bahar) 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI1
YARIYILİkinci Yarıyıl (Bahar)
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IProfesör Doktor Ahmet Demir
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) Metinleri sınıflandırabilirler.
2) Kuramlara ve eleştiri yöntemlerine ait birikimi kullanarak metinleri inceleyebilirler.
3) Metinleri yapı, içerik, dil ve anlatım bakımından değerlendirebilir; söylem çözümlemesi yapabilirler.
4) Türkçe eğitimi için metin seçimi yapabilirler.
5) Türkçe eğitiminde kullanılan metinleri değerlendirebilir, metinlere eleştirel yaklaşabilirler.
6) Metin çözümleme kuramlarını Türkçe eğitimi alanına uygulayabilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERYok.
DERS TANIMIDil öğretiminin ana malzemelerinden olan metinlerin çağdaş kuram ve yaklaşımlarla (yapılsalcı, göstergebilimsel vb.) analiz edilmesi, bu metinlerin dil öğretiminde özellikle okuma-anlama ve dinleme-anlama ile diğer becerilerin geliştirilmesinde ve ders kitaplarında nasıl yer alması gerektiğinin çeşitli açılardan değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Metin kavramı, metin dilbilim, başlıca metin çözümleme kuramları.
2. Hafta Metin yapısı, metnin dili, metni oluşturan ögeler; biçimcilik, göstergebilim, metin çözümlemeleri.
3. Hafta Metnin dili, biçimcilik, göstergebilim, metin çözümlemeleri.
4. Hafta Yapısalcı yaklaşımlar ve örnek uygulamalar.
5. Hafta Yapısalcı yaklaşımlar ve örnek uygulamalar.
6. Hafta Söylem ve çözümlemeleri.
7. Hafta Söylem ve çözümlemeleri.
8. Hafta Ara Sınav
9. Hafta Metinlerarasılık, Gerard Genette ve Metinsel-aşkınlık
10. Hafta Metinlerarasılık, Gerard Genette ve Metinsel-aşkınlık
11. Hafta Okur-merkezli yaklaşımlar, alımlama estetiği
12. Hafta Metin çözümleme ve dil eğitimi
13. Hafta Metin çözümleme ve dil eğitimi
14. Hafta Metin çözümleme ve dil eğitimi
15. Hafta
16. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAkbayır, Sıddık (2004). Metin Bilgisi: (Okuma, Anlama, Yorumlama, Çözümleme). Samsun: Deniz Kültür Yayınları.
Akerson-Erkman, Fatma (2010). Edebiyat ve Kuramlar. İstanbul: İthaki Yayınları.
Aksan, Doğan (1993), Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Ankara: Be-ta Basım Yayın.
Aksan, Doğan (1998). Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara: Engin Yayınevi.
Aydın, Mehmet (2007). Dilbilim El Kitabı. İstanbul: 3F Yayınları.
Dilidüzgün, Şükran (2010). Metin Dilbilim ve Türkçe Öğretimi. İastanbul: Morpa Yayınları.
Günay, Doğan (2003). Metin Bilgisi. İstanbul Multilingual Yayınları.
Kıran, Ayşe-Zeynel (2008). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Özünlü, Ünsal (2001). Edebiyatta Dil Kullanımları. İstanbul: Multilingual Yayınları,
Rifat, Mehmet (2007). Metnin Sesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları.
Rifat, Mehmet (2007). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları.
Şenöz-Ayata, Canan (2005). Dilbilim: Metin Dilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Tartışma,Diğer,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Ödev540
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi1210120
Final Sınavına Hazırlık13030
Ders Saati12336
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı133
Ödevler51260
Makale Sunuşu
Makale İnceleme10550
Toplam İş Yükü299
Toplam İş Yükü / 309,96
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5Ö6
P1  X   X        
P2    X        
P3  X   X   X   X   X   X
P4           
P5  X   X   X   X   X   X
P6    X   X   X   X   X
P7           
P8           
P9           
P10