Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Metinleri sınıflandırabilirler. 2) Kuramlara ve eleştiri yöntemlerine ait birikimi kullanarak metinleri inceleyebilirler. 3) Metinleri yapı, içerik, dil ve anlatım bakımından değerlendirebilir; söylem çözümlemesi yapabilirler. 4) Türkçe eğitimi için metin seçimi yapabilirler. 5) Türkçe eğitiminde kullanılan metinleri değerlendirebilir, metinlere eleştirel yaklaşabilirler. 6) Metin çözümleme kuramlarını Türkçe eğitimi alanına uygulayabilirler.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok.
DERS TANIMI
Dil öğretiminin ana malzemelerinden olan metinlerin çağdaş kuram ve yaklaşımlarla (yapılsalcı, göstergebilimsel vb.) analiz edilmesi, bu metinlerin dil öğretiminde özellikle okuma-anlama ve dinleme-anlama ile diğer becerilerin geliştirilmesinde ve ders kitaplarında nasıl yer alması gerektiğinin çeşitli açılardan değerlendirilmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Metin kavramı, metin dilbilim, başlıca metin çözümleme kuramları.
2. Hafta
Metin yapısı, metnin dili, metni oluşturan ögeler; biçimcilik, göstergebilim, metin çözümlemeleri.
3. Hafta
Metnin dili, biçimcilik, göstergebilim, metin çözümlemeleri.
4. Hafta
Yapısalcı yaklaşımlar ve örnek uygulamalar.
5. Hafta
Yapısalcı yaklaşımlar ve örnek uygulamalar.
6. Hafta
Söylem ve çözümlemeleri.
7. Hafta
Söylem ve çözümlemeleri.
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Metinlerarasılık, Gerard Genette ve Metinsel-aşkınlık
10. Hafta
Metinlerarasılık, Gerard Genette ve Metinsel-aşkınlık
11. Hafta
Okur-merkezli yaklaşımlar, alımlama estetiği
12. Hafta
Metin çözümleme ve dil eğitimi
13. Hafta
Metin çözümleme ve dil eğitimi
14. Hafta
Metin çözümleme ve dil eğitimi
15. Hafta
16. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Akbayır, Sıddık (2004). Metin Bilgisi: (Okuma, Anlama, Yorumlama, Çözümleme). Samsun: Deniz Kültür Yayınları. Akerson-Erkman, Fatma (2010). Edebiyat ve Kuramlar. İstanbul: İthaki Yayınları. Aksan, Doğan (1993), Şiir Dili ve Türk Şiir Dili, Ankara: Be-ta Basım Yayın. Aksan, Doğan (1998). Anlambilim, Anlambilim Konuları ve Türkçenin Anlambilimi. Ankara: Engin Yayınevi. Aydın, Mehmet (2007). Dilbilim El Kitabı. İstanbul: 3F Yayınları. Dilidüzgün, Şükran (2010). Metin Dilbilim ve Türkçe Öğretimi. İastanbul: Morpa Yayınları. Günay, Doğan (2003). Metin Bilgisi. İstanbul Multilingual Yayınları. Kıran, Ayşe-Zeynel (2008). Yazınsal Okuma Süreçleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Özünlü, Ünsal (2001). Edebiyatta Dil Kullanımları. İstanbul: Multilingual Yayınları, Rifat, Mehmet (2007). Metnin Sesi. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. Rifat, Mehmet (2007). Homo Semioticus ve Genel Göstergebilim Sorunları. İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Şenöz-Ayata, Canan (2005). Dilbilim: Metin Dilbilim ve Türkçe. İstanbul: Multilingual Yayınları.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Diğer,Soru-Cevap,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
5
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
12
10
120
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
12
3
36
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
5
12
60
Makale Sunuşu
Makale İnceleme
10
5
50
Toplam İş Yükü
299
Toplam İş Yükü / 30
9,96
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ