Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Yabancı dil öğretim yöntem, yaklaşım ve kuramları hakkında bilgi edinir. 2) Türkçenin anadil ve ikinci yabancı dil olaraköğretimindeki yeri ve mevcut çalışmalar hakkında bilgi edinir. 3) Türkçenin anadil ve ikinci yabancı dil olarak öğretiminde çalışmalar yürütebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
yok
DERS TANIMI
Bir dilin anadili ve yabancı/ ikinci dil olarak öğretimine ilişkin kuramların ilgili alan yazını doğrultusunda ayrıntılı bir şekilde ele alınması. Bu kuramlardan hareketle yapılan uygulamalara ilişkin çalışmaların değerlendirilmesi. Belirlenen kuram ve uygulamaların Türkçenin anadili ve yabancı dil/ikinci dil olarak öğretimindeki yerinin mevcut durumdan hareketle incelenmesi. Beceri alanlarını geliştirecek alt ve üst becerilerin (eleştirel düşünme, sorgulama, yaratıcılık vb.) kuramlar ve öğretim programlarında hareketle tartışılması.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
2. Hafta
Genel bilgi
3. Hafta
Temel Öğrenme Kuramları: Davranışçılık ( Skinner) , Bilişsel Kuram ( Piaget), Yapılandırıcı "Oluşturmacı" Kuram
4. Hafta
Yabancı Dil / Türkçe Öğretim Yöntemleri: Dilbilgisi Çeviri Yöntemi & Doğrudan Öğretim Yöntemi
5. Hafta
İşitsel- Görsel Yöntem & Dinle- Konuş Yöntemi
6. Hafta
Sessizlik Yöntemi & Telkin Yöntemi
7. Hafta
Grupla Öğretim Yöntemi & Tüm Fiziksel Tepki Yöntemi
8. Hafta
Eğitim Bilimlerinde Genel Öğretim Yaklaşımları
9. Hafta
Ara Sınav
10. Hafta
Yabancı Dil/ Dil Öğretim Teknikleri
11. Hafta
Dil Edinimi " Edinim- Öğrenim"
12. Hafta
Genel Öğretim Yöntemleri
13. Hafta
Dört Temel Dil Becerisi " Dinleme- Anlama; Konuşma- Yazma; Dinleme- Okuma"
14. Hafta
Dil Becerilerinin Öğretilmesi ve Uygulanması
15. Hafta
Materyal Geliştirme / Eğitim Tasarımı
16. Hafta
Final sınavı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Banguoğlu, Tahsin. (1990). Türkçenin grameri. Ankara: Türk Tarih Kurumu Basım Evi. Baştürk, Mehmet. (2013). Anadil edinimi. Ankara: Pegem Akademi. Can, Özge. (Editör) (2018). Dilbilim kuramları: İki düzlem beş kuram. Topkapı, İstanbul: Deniz Ofset Matbaacılık. Demirel, Özcan. (1990). Yabancı dil öğretimi: İlkeler, yöntemler, teknikler. Ankara: USEM Yayınları. Gencan, Tahir Nejat. (1979). Dilbilgisi (4. Baskı). Ankara: Türk Dil Kurumu Yayınları. Güneş, Firdevs. (2013). Türkçe öğretimi: Yaklaşımlar ve modeller. Ankara: Pegem Akademi. Güzel, Abdurrahman ve Halit Karatay. (Editörler) (2013). Türkçe öğretimi el kitabı. Ankara: Pegem Akademi. http://www.turkcede.org http://www.turkceogretimi.com/ https://turkce.yee.org.tr/tr http://www.gurkanbilgisu.com/category/yabancilara-turkce-ogretimi https://www.cokbilgi.com/yazi/turkce-ogretimi-egitimi/ Işık, Ali ve Ertan Erol. (2012). İngilizce-Türkçe karşılaştırmalı dil bilgisi. Ankara: Black Swan. Yıldız, Cemal. (Editör) (2013). Türkçe öğretimi (4. Baskı). Ankara: Pegem Akademi. Yılmaz, Emine, Nurettin Demir ve İsa Sarı. (Editörler) (2018). Talat Tekin ve Türkoloji. Ankara: Nobel Akademik Yayıncılık.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Proje,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Makale Sunuşu
1
30
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
3
3
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
12
168
Final Sınavına Hazırlık
1
35
35
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
Sunum (Hazırlık dahil)
1
2
2
Tez
Sunuş Hazırlama
1
20
20
Toplam İş Yükü
298
Toplam İş Yükü / 30
9,93
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ