Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) İletişim aracı olarak dilin önemini, genel olarak dil öğretim yaklaşımlarını, 2) Türkçe öğretiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımları, bu yaklaşımların geçirdiği aşamaları 3) Türkçenin genel tarihini ve dönemlere göre Türkçe öğretim yaklaşım ve yöntemlerini, 4) Türkçe öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak değerlendirmeyi öğrenir. 5)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
yok
DERS TANIMI
Hunlar döneminden itibaren, devlet politikası olarak Türkçenin öğretiminin nasıl ele alındığının çeşitli belge ve uygulamalar örneğinde değerlendirilmesi. Osmanlı döneminde Türkçenin ana dili ve yabancı dil olarak nasıl ele alındığı, yerli ve yabancı yazarların/ araştırmacıların yaptıkları çalışmalar. Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren ilkokul, ortaokul ve liselerde izlenen Türkçe dersi öğretim programları. Bu programların gereklilik, yapı ve içerik bakımından incelenmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Dersin amaç, içerik, kapsam ve kaynaklarının tanıtılması, Türkçe öğretimi genel ve özel amaçlar
2005,2015, 2017, 2018 Türkçe programları(Öğretmen yeterlilikleri açısından karşılaştırmalı inceleme,Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Ayata Ş.C. (2005) Metindilbilim ve Türkçe, İstanbul:Multilingual Yay. Balyemez S. (2016) Dilbilgisi Üzerine Açıklamalar, De Beaugrand and W. Dressler (1981) Introduction the Textlinguistics, Longman, London. Günay D. (2003) Metin Bilgisi, İstanbul:Multilingual Yay. Dilidüzgün Ş.(2010) Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi, İstanbul:MORPA Yay. Torusdağ G, Aydın İ, Metindilbilim ve Örnek Metin Çözümlemeleri (2017) Pegem Yay., Ankara. Uzun S. L. (1995) Orhon Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Ankara:Simurg Yay. Uzun L., Huber E.(2002) Türkçede Bilgi Yapısı ve Bilimsel Metinler, Essen: Verl. Die Blaue Eule. Germany. Ankara: Pegem Akademi Onan B., (2011) Anlama Sürecinde Türkçenin Yapısal İşlevleri, Ankara: Nobel Yayınları Uzun E. (2004) Dilbilgisinin TemelKavramları,Türkçe Üzerine Tartışmalar, İstanbul: Kebikeç Yayınları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Sunum,Tartışma,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Proje
1
30
Diğer
1
10
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
12
12
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
48
48
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
36
36
Laboratuvar
Final Sınavı
1
12
12
Ödevler
Makale İnceleme
5
20
100
Toplam İş Yükü
292
Toplam İş Yükü / 30
9,73
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ