Anasayfa  »  Eğitim Bilimleri Enstitüsü »  Türkçe Eğitimi Doktora Programı

DERS ADIDERS KODUYARIYILTEORİ + UYGULAMA (Saat)AKTS
GEÇMİŞTEN GÜNÜMÜZE TÜRKÇE ÖĞRETİM YAKLAŞIM VE YÖNTEMLERİ TÖR701 Birinci Yarıyıl (Güz) 3 + 0 10

DERSİN TÜRÜZorunlu
DERSİN DÜZEYİDoktora
DERSİN YILI1
YARIYILBirinci Yarıyıl (Güz)
AKTS10
ÖĞRETİM ELEMAN(LAR)IDoktor Öğretim Üyesi Hatice Çiğdem Yıldırım
DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI Bu dersin sonunda öğrenciler;
1) İletişim aracı olarak dilin önemini, genel olarak dil öğretim yaklaşımlarını,
2) Türkçe öğretiminde kullanılan yöntem ve yaklaşımları, bu yaklaşımların geçirdiği aşamaları
3) Türkçenin genel tarihini ve dönemlere göre Türkçe öğretim yaklaşım ve yöntemlerini,
4) Türkçe öğretim programlarını karşılaştırmalı olarak değerlendirmeyi öğrenir.
5)
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİYüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARIYok
ÖNERİLEN DERSLERyok
DERS TANIMIHunlar döneminden itibaren, devlet politikası olarak Türkçenin öğretiminin nasıl ele alındığının çeşitli belge ve uygulamalar örneğinde değerlendirilmesi. Osmanlı döneminde Türkçenin ana dili ve yabancı dil olarak nasıl ele alındığı, yerli ve yabancı yazarların/ araştırmacıların yaptıkları çalışmalar. Cumhuriyetin ilk yıllarından itibaren ilkokul, ortaokul ve liselerde izlenen Türkçe dersi öğretim programları. Bu programların gereklilik, yapı ve içerik bakımından incelenmesi.
DERS İÇERİĞİ
HAFTAKONULAR
1. Hafta Dersin amaç, içerik, kapsam ve kaynaklarının tanıtılması, Türkçe öğretimi genel ve özel amaçlar
2. Hafta Çağdaş öğretim yaklaşımları
3. Hafta Dilin işlevi, dilbilgisinin işlevi, dilbilgisi öğretiminin işlevi
4. Hafta Türkçe Öğretim Programlarıyla ilgili temel kavramlar
5. Hafta Dilbilim ve Türkçe öğretimi ilişkisi, dilbilgisi öğretiminin işlevi üzerine tartışmalar
6. Hafta Okuma, dinleme, konuşma, yazma eğitimde izlenecek yöntemler, İlgili makaleler
7. Hafta Dilbilgisinin (sesbilgisi) tartışmalı konuları Dilbilgisinin (biçimbilgisi) tartışmalı konuları ve işlevi,
8. Hafta Anlama sürecinde sesbilgisinin ve biçimbilgisinin işlevi İlgili makaleler
9. Hafta Ara sınav
10. Hafta Ders kitaplarındaki içeriklerin yöntem açısından eleştirel bakışla incelenmesi, (Eğitim Durumu hazırlama)
11. Hafta Dilbilgisi öğretiminde yöntem ve teknikleri ile kazanım-etkinlik uyumluluğu, ders kitabındaki örneklerin incelenmesi
12. Hafta Osmanlı dönemi Türkçenin anadili ve yabancı dil olarak öğretimi
13. Hafta 1924, 1929, 1949, 1981 Programı(amaç, yapı, yaklaşım, süreç, ölçme-değerlendirme açısından)
14. Hafta 2005,2015, 2017, 2018 Türkçe programları(Öğretmen yeterlilikleri açısından karşılaştırmalı inceleme,Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLARAyata Ş.C. (2005) Metindilbilim ve Türkçe, İstanbul:Multilingual Yay.
Balyemez S. (2016) Dilbilgisi Üzerine Açıklamalar,
De Beaugrand and W. Dressler (1981) Introduction the Textlinguistics, Longman, London.
Günay D. (2003) Metin Bilgisi, İstanbul:Multilingual Yay.
Dilidüzgün Ş.(2010) Metindilbilim ve Türkçe Öğretimi, İstanbul:MORPA Yay.
Torusdağ G, Aydın İ, Metindilbilim ve Örnek Metin Çözümlemeleri (2017) Pegem Yay., Ankara.
Uzun S. L. (1995) Orhon Yazıtlarının Metindilbilimsel Yapısı, Ankara:Simurg Yay.
Uzun L., Huber E.(2002) Türkçede Bilgi Yapısı ve Bilimsel Metinler, Essen: Verl. Die Blaue Eule. Germany.
Ankara: Pegem Akademi
Onan B., (2011) Anlama Sürecinde Türkçenin Yapısal İşlevleri, Ankara: Nobel Yayınları
Uzun E. (2004) Dilbilgisinin TemelKavramları,Türkçe Üzerine Tartışmalar, İstanbul: Kebikeç Yayınları
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİAnlatım,Sunum,Tartışma,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
 SayısıToplam Katkısı(%)
Proje130
Diğer110
Toplam(%)40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)40
Finalin Başarıya Oranı(%)60
Toplam(%)100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite Sayı Süresi(Saat) İş Yükü
Ara Sınav11212
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi14342
Final Sınavına Hazırlık14848
Ders Saati14342
Ara Sınava Hazırlık13636
Laboratuvar
Final Sınavı11212
Ödevler
Makale İnceleme520100
Toplam İş Yükü292
Toplam İş Yükü / 309,73
Dersin AKTS Kredisi10
DİLTürkçe
STAJ / UYGULAMAYok
  

PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ
Ö1Ö2Ö3Ö4Ö5
P1  X   X   X   X   X
P2         
P3  X   X   X   X   X
P4         
P5         
P6  X   X   X   X   X
P7  X   X   X   X   X
P8         
P9         
P10