Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Zihin felsefesinin başlıca sorunları hakkında bilgi sahibi olurlar. 2) Zihin felsefesini etkileyen ana akımları ve bunların bilim dünyasını nasıl etkilediğiyle ilgili bilgi sahibi olurlar. 3) Metodolojik düşünebilme, eleştirme ve sorunlara kendi yorumlarını getirebilme becerisi kazanırlar. 4) Özellikle yapay zeka ve sinirlbilim alanlarında daha çok bilgi sahibi olmak kaydıyla felsefe ve psikoloji arasında köprü kurabilmeyi öğrenirler. 5) Kendi alanları ve hayatlarında karşılaştıkları sorunlara yeni bir perspektiften bakabilme yeteneği kazanırlar.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu derste, zihin felsefesinin temel konularından zihnin ve zihinsel süreçlerin doğası ile 'zihin-beden problemi' olarak bilinen, zihnin beyin ve beden ile olan ilişkisi ele alınacaktır. Dersin içeriğinde, Descartes?den başlayarak, zihnin doğasına yönelik ikicilik, maddecilik, içebakışçılık, davranışçılık, işlevselcilik, öznelcilik, araçsalcılık, berimselcilik, bağlaşımcılık ve dinamik sistemler yaklaşımı gibi geleneksel ve çağdaş yaklaşımlara yer verilecektir. Derste ayrıca, zihin ve beyin ayrı maddelerden mi yapılmışlardır, yoksa birbirlerine indirgenebilirler mi; zihnimiz bir bilgisayar gibi mi çalışır; beyni bir bilgisayarın donanımı, zihni ise o donanım üzerinde çalışan bir yazılım olarak düşünebilir miyiz; hayvanların zihinleri var mıdır; bir bilgisayarın ya da robotun zihni olabilir mi gibi konular da tartışılacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Düalizm: Zihin-Beden Sorunu
3. Hafta
Materyalizm ve Fonksiyonalizm
4. Hafta
Felsefi Davranışçılık
5. Hafta
Halk psikolojisi ve Yönelmişlik
6. Hafta
Diğer zihinler sorunu
7. Hafta
Öz-bilinç sorunu
8. Hafta
Idealizm ve Fenomenoloji
9. Hafta
Metodolojik Davranışçılık ve Materyalizm
10. Hafta
Bilişsel/Bilgisayımsal Yaklaşım
11. Hafta
Yapak Zeka ve Paralel Dağılımlı İşleme
12. Hafta
Nöropsikoloji ve Bilişsel Nörobiyoloji
13. Hafta
Evrene Yayılmış Zeka ve İçgözlemsel Bilinç
14. Hafta
Genel Değerlendirme
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Churchland, P.M. (1988). Matter and consciousness: A contemporary introduction to the philosophy of mind. The MIT Press, Cambridge, Massachusetts.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ödev
4
60
Proje
1
30
Toplam(%)
90
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
90
Finalin Başarıya Oranı(%)
10
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
Kısa Sınavlara hazırlık
4
20
80
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
5
70
Final Sınavına Hazırlık
1
15
15
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
3
3
Ödevler
Proje
1
30
30
Toplam İş Yükü
240
Toplam İş Yükü / 30
8
Dersin AKTS Kredisi
8
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ