Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Ani hastalanma veya yaralanma durumlarında olay yerine hızla ulaşarak, varsa doktor ile birlikte durumu değerlendirir, gerekiyorsa ilk müdahaleyi yapar ve uygun hastane acil servisine doğru yöntemle naklini sağlar. (Acil Sağlık Hizmetleri) 2) Mevzuatın verdiği yetki çerçevesinde acil hasta ve yaralıya müdahale sırasında, tıbbi otoritelerin tanıdığı klavuzları ve mevzuatın belirttiği akış çizelgelerini uygular. (acil hastaya yaklaşım ıı) 3) Dünyada ve Türkiye'de acil sağlık hizmetlerinin durumu ve ilk ve acil yardım teknikerinin bu sistem içindeki görev ve sorumluluklarını bilir. 4) Hastaya ve hastalığın özelliklerine uygun ilaçları hazırlayıp, uygular. 5) Hasta ile ilgili gerekli kayıtları usulüne uygun şekilde tutar. 6) Olay yerinde sakin, hızlı, seri ve doğru karar verir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
İlk yardımın temel ilkeleri, temel yaşam desteği, yaralanmalarda ilk yardım, kırık, çıkık ve burkulmalarda ilk yardım, diğer acil durumlarda ilk yardım ve taşımalar ile ilgili yeterlikleri kazandırmak.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
İlk yardımın temel uygulamaları
2. Hafta
Birinci ve ikinci değerlendirme
3. Hafta
Yetişkinlerde temel yaşam desteği
4. Hafta
Çocuklarda ve bebeklerde temel yaşam desteği
5. Hafta
Solunum yolu tıkanıklığında ilk yardım
6. Hafta
Dış ve iç kanamalar
7. Hafta
Yara ve yara çeşitleri
8. Hafta
Ara Sınavı
9. Hafta
Bölgesel yaralanmalarda, baş ve omurga kırıklarında ilk yardım
10. Hafta
Üst ekstremite kırık, çıkık ve burkulmalarında ilk yardım
11. Hafta
Kalça ve alt ekstremite kırık, çıkık ve burkulmalarında ilk yardım
12. Hafta
Acil bakım gerektiren hastalıklarda ilk yardım
13. Hafta
Zehirlenmeler, sıcak çarpması, yanık ve donmalar
14. Hafta
Acil taşıma teknikleri. Kısa mesafede hızlı taşıma teknikleri
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Kearney, M., 1991, Hasta ve Yaralıların Acil Bakımı ve Nakledilmesi, İstanbul Şelimen, D., 1991, Travmalarda Hemşirelik Bakımı, İstanbul İlk Yardım Kitabı, 2011,İstanbul Somyürek, İ., 2002, İlk Yardım Kitabı, Ankara
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Eğitim-Uygulama,Örnek Olay İncelemesi,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
25
Uygulama/Pratik
1
35
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
Proje
1
35
35
Toplam İş Yükü
149
Toplam İş Yükü / 30
4,96
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ