Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Türkiye siyasal tarihine dair "siyaset bilimi" perspektifinden bir anlayış ve analiz yeteneği geliştirir. 2) Türkiye siyasal tarihine modernleşme, siyasal gelişme ve demokratikleşme perspektiflerinden bakan kavramsal bir çerçeve kazanır. 3) Modernleştirici politikaları ve onların başarılarını ve başarısızlıklarını iktidar ilişkileriyle ilişkilendirebilir. 4) Modernleşme sürecinde siyasetin değişen anlamı ve demokrasi tartışmasının tarafları, ana eksenleri, eksiklikleri ve çarpıklıkları hakkında siyaset bilimi kavramlarını kullanarak değerlendirebilme yeteneği kazanır. 5) Siyasal İstikrarsızlık kavramı ve siyasal, istikrarsızlığın nedenleri hakkında bilgi sahibi olur.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı, Atatürk dönemi ve 1975 yılına kadar geçen tarihi süreç içerisinde, Türkiye?nin yakın tarihinin önemli olaylarının incelenmesi, öğrencilerin genel kültür ve tarih bilincinin geliştirilmesinin sağlanmasıdır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Tarihin tanımı. Niçin tarih öğrenmeliyiz? Tarihin sosyal bir bilim olabilmesi için neler gereklidir? Belge nedir?
2. Hafta
Yeni Türk Devleti?nin Oluşumu, Siyasal Alanda İnkılaplar (Saltanatın Kaldırılması, Cumhuriyetin İlanı ve Halifeliğin Kaldırılması).
3. Hafta
Atatürk Dönemi Çok Partili Siyasi Hayata Geçiş (Cumhuriyet Halk Fırkası, Terakkiperver Cumhuriyet Fırkası, Serbest Cumhuriyet Fırkası).
Atatürk Döneminde Türk Dış Politikası/ Mustafa Kemal Atatürk?e Göre Milli Dış Politikanın esasları: Türkiye ? İngiltere ilişkileri ve Musul Sorunu, Türkiye ? Yunanistan ilişkileri, Türkiye ? İtalya ilişkileri, Türkiye?nin Milletler Cemiyeti?ne katılması, Balkan Antantı ( paktı ), Sadabat Paktı
6. Hafta
Atatürk Döneminde Türk Dış Politikası / Türkiye-Fransa İlişkileri ve Hatay sorunu, Türkiye- Afganistan, İran,Irak,Suriye, SSCB ilişkileri
7. Hafta
Atatürk Döneminde Türk Dış Politikası/ Montrö Boğazlar Sözleşmesi, Türkiye-Fransa İlişkileri ve Hatay Sorunu
8. Hafta
İkinci Dünya Savaşı ve Türk Dış Politikası. ( 1939-1945 Dönemi)
9. Hafta
İkinci Dünya Savaşı Sonrası Türk Dış Politikası, Soğuk Savaş Sonrası Avrupa Güvenlik Yapılanması ,Truman Doktrini,Marshall Yardımı ( 1946-1950 dönemi )
10. Hafta
Kore Savaşı ( 1950-1960 Dönemi)
11. Hafta
1963 Kıbrıs Olayları, 1964 Kıbrıs Olayı ve "Johnson Mektubu", 1967 Kıbrıs Olayı, Türk-Yunan Sorunları ( 1960-1970 Dönemi)
12. Hafta
Kıbrıs Barış Harekatı?nın Sebebi, Harekatın Cereyan Tarzı, Sonuçları, ABD?nin Ambargo Uygulaması
13. Hafta
Dönemin Değerlendirilmesi ve Genel Tekrar
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
1. Bernard Lewis, The Emergence of Modern Turkey, (Oxford University Press: London, 1961). 2. Erik J.Zürcher, Turkey: A Modern History, (I.B.Tauris: London, 1993, reprint 1997). 3. Feroz Ahmad,Modern Türkiye'nin Oluşumu, (Routledge: London, 1993). 4. Sina Akşin, Jön Türkler ve İttihat ve Terakki (Remzi Kitabevi: İstanbul, 1987). 5. Mete Tunçay, Türkiye Cumhuriyet'inde Tek Parti Yönetimi'nin Kurulması (1923-1931)(Yurt Yayınları:Ankara, 1981). 6. Dietrich Jung and Wolfango Piccoli, Turkey at the Crossroads (Zed Books: London & New York: 2001).
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Soru-Cevap,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Toplam(%)
40
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
40
Finalin Başarıya Oranı(%)
60
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
1
6
6
Final Sınavına Hazırlık
1
50
50
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
30
30
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
1
20
20
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ