Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) matematiğin bazı temel kavramları ile tanışır ve ve o kavramların uygulamasına örnekler görür. 2) hesaplama yöntemleri hakkında bilgi sahibi olur ve hesaplama becerilerini geliştirir. 3) günlük yaşamdan çalışma alanı ile ilgili problemler için matematiksel modeler oluşturabilme ve problemleri çözebilme deneyimi kazanır. 4) Matematiğe karşı önyargılı olup çekingenlik sergilenildiği takdirde bu ders sonunda önyargılarından arınıp özgüven kazanırlar. 5) günlük yaşamdan problemlere uygulama örneklerinden matematiğin yararlı olduğu kanaatini pekiştirir. 6) daha sonraki yıllarda alacağı matematik temelli dersler için gerekli altyapıyı ve birikimi kazanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders temel olarak şu konuları kapsamaktadır: Matrisler, doğrusal denklem sistemleri, determinantlar, ekonomiye uygulamalar, Leontiev yöntemi, doğrusal eşitsizlikler, doğrusal programlama, simpleks yöntemi, minimizasyon ve maksimizasyon problemleri, ekonomiye uygulamalar, çok değişkenli fonksiyonlar, kısmi türevler, maksimum-minimum problemleri, Lagrange çarpanları yöntemi, en küçük kareler.
Karma kısıtlamalı maksimizasyon ve minimi-zasyon, Büyük M yöntemi, Uygulamalar.
14. Hafta
Karma kısıtlamalı maksimizasyon ve minimi-zasyon, Büyük M yöntemi, Uygulamalar.
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
a) İnternet: Bu dersin temel kaynağını www.baskent.edu.tr/~karakas internet adresinde verilen materyal oluşturmaktadır. Aynı materyal, açık ders olarak Başkent Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri portalında yayınlanmakta olup http://moodle.midas.baskent.edu.tr/course/view.php?id=162 adresinden erişilebilir. b) Kitaplar: Aşağıda listelenen kitaplar üniversitemiz kütüphanesinde mevcuttur. Barnett R. A., Zeigler M. R., Byleen K.E. Calculus for Business, Economics, Life Sciences and Social Sciences. Prentice / Hall, New Jersey, 2008. Budnick F. S. Applied Mathematics for Business, Economics and Social Sciences. McGraw Hill, New York, 1993. Adams, R. A. Calculus (A Complete Course). Addison - Wesley, Longman, Toronto, 2003. Tomas G. B., Finney R. L. Calculus and Analytic Geometry. Addison - Wesley Publishing co., Massachutes, 1990. Stewart J. Calculus, Brooks/Cole Publishing co., Pasific Grove, 1995. Edwards C. H. Jr., Penney D. E. Calculus and Analytic Geometry. Prentice/Hall, New Jersey, 1986.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Soru-Cevap
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Mini-Sınav
6
16
Devam
1
4
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
6
4
24
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
42
42
Ders Saati
13
3
39
Ara Sınava Hazırlık
1
21
21
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1,5
1,5
Ödevler
Toplam İş Yükü
184,5
Toplam İş Yükü / 30
6,15
Dersin AKTS Kredisi
6
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ