Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Sürdürülebilir ekoloji ve sürdürülebilir kalkınma konusunda lisans üstü seviyede bilgi, analiz, değerlendirme ve sonuçlar çıkarma seviyesine gelir; 2) Dersin konusuyla ilgili gerekli kaynakların neler olduğunu bilir; 3) Dersin konusuyla ilgili olan oluşumların ve değişim güçlerinin çalışmalarının karakterini anlar; 4) Dersin konusuyla ilgili olan bilgiyi nasıl bütünleştireceğini kavrar; 5) Dersin konusuyla ilgili geçerli politika kararları inşa edebilme ve sürdürülebilir çevre planlaması yapabilme seviyesine gelir; 6) Tüm yukarıdakilerin sonucu olarak, ekolojik ve endüstriyel izleme ve sürdürülebilir yönetim, ekolojik restorasyon, dönüştürme ve kirleticileri ortadan kaldırılması hakkında düşünceler ve alternatif uygulamalar geliştirme seviyesine gelir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
DERS TANIMI
Bu ders temel olarak, sosyal, ekonomik ve çevresel boyutlarıyla bütünleşik bir karaktere sahip olan sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma üzerine odaklanmaktadır. Ders sosyal iyileşme, çevre sağlığı ve genel ekonomik refah gibi temel sürdürülebilirlik konuları hakkında gerekli bilimsel bilgi, akademik duyarlılık ve eleştirel bilinç sağlayacaktır. Bunu yaparken (a) biyolojik çeşitlilik, (b) çevresel bozulma, (c) atık, (d) iklim değişikliği, (e) gıda, su ve enerji kaynakları, endüstriyel ve tüketim kültürü gibi sistemsel sınırlar, (f) yenilenebilir enerji, su ve atık yönetimi, yeşil politikalar, çevresel ve sosyal adalet ve sorumluluk gibi sürdürülen ve olası çözümler (g) ve örgütlü güç ve çıkar ilişkileri gibi engelleyici faktörler üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Ders ve öğrenci sorumlulukları hakkında bilgilendirme
2. Hafta
Ekoloji ve ekolojik sistem Ekosistemlerin tanımı, özellikleri ve önemi Ekosistemlerin yapısı, türleri işlevleri ve birbiriyle bağları
3. Hafta
Ekolojik sürdürülebilirliğe gereksinim:Kara, hava ve su ekosistemlerinin günümüzdeki durumu
4. Hafta
Örgütlü insan yaşamı ve dünyada süregelen ve artan insanın yaşam koşulları sorunları
5. Hafta
Ekonomik kalkınma: Neden ve kimin için? Çatışan ana kuramların açıklamaları Ekonomik sürdürülebilirliğe gereksinim ve ekonomik sürdürülebilirliğin anlamları Sürdürülebilirlikte ekonomi ve ekosistem bağları
6. Hafta
Sürdürülebilir ekosistem için sürdürülebilir kalkınma mı yoksa tersi mi? Zıt açıklamalar Şirketler ne tür seçeneklere sahip? Kimlerin karbon ayak izleri belirleyici roller oynamaktadır?
7. Hafta
Ara sınav
8. Hafta
Sürdürülebilir kalkınmanın tarihsel gelişmesi: Çözümler bağlamında temel özellikleri Uluslararası İşbirliği BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları
9. Hafta
BM Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları Sürdürülebilir kalkınma ötesinde günümüzdeki çözümler Yeşil ekonomi; yeşil dönüşüm; dijital dönüşüm; döngüsel ekonomi, Yeşil Mutabakat ve diğerleri
10. Hafta
Karasal ekosistemlerde sorunlar ve çözümler:Biyolojik çeşitlilik; flora ve fauna Çölleştirme ve ormansızlaştırma, yağmur ormanları tahribi Karasal kirlenme ve yiyecek üretimi
11. Hafta
Hava ekosistemlerinde sorunlar ve çözümler: İklim değişikliği ve küresel ısınma İklim değişikliği ve getirdiği sonuçlar Fosil yakıtlar, enerji üretimi ve alternatif enerjiler BM iklim değişikliği ve çevre üzerine çalışmaları AB politikaları: Küresel ısınma ve iklim değişikliği
12. Hafta
Su ekosistemlerinde sorunlar ve çözümler: Sağlıklı suya erişim ve su kıtlığı Su kirliliği ve suya atılan ve salınan endüstriyel atıklar
13. Hafta
Tüketim/tüketici kültürünün doğası: sürdürülebilir üretim ve hizmet anlayışı, sürdürülebilir uygulamalar, ekolojik storasyon Sürdürülebilir tasarım: Eko-tasarım
14. Hafta
Genel değerlendirme: Sürdürülebilirliğin olası geleceği
15. Hafta
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Tüm kaynaklara dijital olarak dersin öğretim elemanından ve internetten erişilebilir.Türkçe kaynaklar zorunlu ve İngilizce olanlar önerilen kaynaklardır.
*ERDOGAN, N., Döngüsel Ekonomi ve Üniversitelerde Çevre Yönetimi, Döngüsel Ekonomi ve Sürdürülebilir Hayat(279 - 315), ISBN: 978-605-2249-97-0: Türkiye Bilimler Akademisi, 2022 Bilim ve Düsün Dizisi No: 34. *Gök, A. Z. Y. M. 21. Yüzyılda Çevre Ve Kalkınma İlişkilerinde Paradigma Değişimi: Yeşil Yeni Düzen. *Şahin, Ö. G. D. G., & Önder, Ö. G. D. H. G. Atık Yönetimi, Sera Gazı Emisyonları Ve Türkiye: Avrupa Yeşil Mutabakatı Çerçevesinde Bir Değerlendirme Öz. Akademik Sosyal Araştırmalar Dergisi, Yıl: 9, Sayı: 112, Ocak 2021, s. 194-216, ISSN: 2148-2489 Doi Number: http://dx.doi.org/10.29228/ASOS.47802 *Kakışım, C. Avrupa Yeşil Mutabakatı: Yeşil Teori Perspektifinden Bir Analiz. Stratejik ve Sosyal Araştırmalar Dergisi, (1), 1-16. *Pala, P. B. K. Enerji Güvenliği Bağlamında Avrupa Birliği Enerji Politikaları. Dumlupınar Üniversitesi İİBF Dergisi,(2), 48-58. *Şahinöz, A. (2019). SÜRDÜRÜLEMEYEN ?SÜRDÜRÜLEBİLİR KALKINMA?. Ufuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, (15), 77-101. *VERAL, E. S. (2022). Yeşil Yıkama İle Mücadele: Avrupa Birliği?nde Yeşil İddiaların Doğrulanması Girişimi. Sayıştay Dergisi, 33(124), 101-109. *Deters H. European environmental policy at 50: Five decades of escaping decision traps?. Env Pol Gov. 2019;29:315?325 https://doi.org/10.1002/eet.1855 *Pala, P. B. K. Enerji Güvenliği Bağlamında Avrupa Birliği Enerji Politikaları. Dumlupınar Üniversitesi İİBF Dergisi,(2), 48-58. *SEVEN, E., & YÜRÜTÜCÜSÜ, D. İklim Değişikliğine Yönelik Avrupa Birliğinin İklim Güvenliği Politikaları. *Anthony R. Zito, Charlotte Burns & Andrea Lenschow (2019) Is the trajectory of European Union environmental policy less certain?, Environmental Politics, 28:2, 187-207, DOI: 10.1080/09644016.2019.1549779 *?Environment: Towards a greener and more sustainable Europe? (başlığı altındaki bilgiler ve ilgili ?links?) https //european-union.europa.eu/priorities-and-actions/actions-topic/environment_en *Jonas J. Schoenefeld & Michele Knodt (2020): Softening the surface but hardening the core? Governing renewable energy in the EU, West European Politics. https://doi.org/10.1080/01402382.2020.1761732 *Sebastian Oberthür & Claire Dupont (2021): The European Union?s international climate leadership: towards a grand climate strategy?, Journal of European Public Policy, DOI: 10.1080/13501763.2021.1918218. https://doi.org/10 1080/13501763.2021.1918218 *Tanja A. Börzel & Aron Buzogany (2019) Compliance with EU environmental law. The iceberg is melting, Environmental Politics, 28:2, 315-341, DOI: 10.1080/09644016.2019.1549772 https://doi.org/10.1080/09644016.2019.1549772 WWW KAYNAKLARI: *United Nations (www.un.org) *United Nations Development Program (www.undp.org) *UNICEF (www.unicef.org) *World Health Organization (www.who.int/en) *Global Impact (http://charity.org) *Global Issues (www.globalissues.org) *Poverty (www.poverty.com) *International Labor Organization (www.ilo.org) *Action Against Hunger (www.aah-usa.org) *CARE (www.careusa.org) *Relief International (www.ri.org) *European Commission, DG Environment https://ec.europa.eu/environment/index_en *EU Sustainable Development Goals https://ec.europa.eu/info/strategy/internationalstrategies/sustainable-development goals_en *EU Environmental Strategies https://ec.europa.eu/environment/strategy_en *EU Environmental Policy summaries https://eurlex.europa.eu/summary/chapter/20.html *European Green Deal https://ec.europa.eu/info/energy-climatechange-environment_en *European Environment Agency https://www.eea.europa.eu/ *Organization for Economic Cooperation and Development, (OECD) Environment Directorate - https://www.oecd.org/environment/
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Sunum
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
30
Ödev
1
25
Toplam(%)
55
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
55
Finalin Başarıya Oranı(%)
45
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
35
35
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
4
56
Final Sınavına Hazırlık
1
40
40
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
Laboratuvar
Final Sınavı
1
55
55
Ödevler
1
35
35
Sunum (Hazırlık dahil)
1
7
7
Toplam İş Yükü
270
Toplam İş Yükü / 30
9
Dersin AKTS Kredisi
10
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ