Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Piyasa etkinliğinden sapmaların (piyasa başarısızlarının) nedenlerini anlayabilir 2) Seçilmiş endüstrilerde uygulanan regülasyon faaliyetlerinin sebeplerini ve yöntemlerini anlayabilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin temel amacı rekabetçi piyasalardan umulan faydaların, yani rekabetçi dengenin, gerçekleşmediği piyasalarda devletin rolünü ele almaktır. Derste öncelikle piyasa yapısı ve endüstriyel performansa vurgu yapılmaktadır. Antitröst politikasının temel konularına değinmenin yanı sıra, derste ayrıca belirli endüstrilerin özellikleri ve bu endüstrilerde kamu düzenlemeleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Giriş
2. Hafta
Piyasa Etkinliği ve Başarısızlıkları
3. Hafta
Doğal Tekel ve Regülasyon
4. Hafta
Regülasyonun Alternatifleri
5. Hafta
Eleştirel Regülasyon Teorileri
6. Hafta
Kamu Tercihi ve Avusturya Okulu Yaklaşımları
7. Hafta
Rekabet Hukukunun Temelleri, Rekabet Hukuku- Regülasyon ilişkisi
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Elektrik Endüstrisinin Regülasyonu
10. Hafta
Elektrik Endüstrisinin Regülasyonu
11. Hafta
Telekomünikasyon Endüstrisinin Regülasyonu
12. Hafta
Telekomünikasyon Endüstrisinin Regülasyonu
13. Hafta
Bankacılık ve Mali Piyasaların Regülasyonu
14. Hafta
Dijital Piyasaların/Platformların Regülasyonu
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
W. Kip Viscusi (2005), John M. Vernon and Joseph E. Harrigton, Jr., Economics of Regulation and Antitrust. Cambridge; MASS: The MIT Press R. Posner (1974), "Economic Theories of Regulation", Bell Journal of Economics and Management Science. E. Butler (2012), "Public Choice: A Premier", IEA Publications U. Zenginobuz ve S. Uğur (2001) ,"Türkiye Elektrik Sektöründe Yeniden Yapılanma Özelleştirme ve Regülasyon", içinde TESEV, Devletin Düzenleyici Rolü. İstanbul. P. Joskow (1997), "Restructuring, Competition and Regulatory Reform in the US. Electricity Sector", Journal of Economic Perspectives, Vol. 11, No.3, 119-138. K. Yılmaz (2001), "Türk Telekomünikasyon Sektöründe reform", içinde, TESEV, Devletin Düzenleyici Rolü. İstanbul. OECD (2003), Competition and Regulation Issues in Telecommunications, OECD Journal of Competition Law and Policy Volume 5, No. 3 J. Stiglitz and J. Rosengrad, (2015), ?Economics of the Public Sector?, W. W. Norton & Company Shleifer, A. (2005), Understanding Regulation, European Financial Management, Vol. 11, No. 4, 2005, 439?451 D. S. Evans and R. Schmalensee (2008), Markets with Two-Sided Platforms, Issues in Competition Law and Policy 667 667 (ABA Section of Antitrust Law 2008)
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Mini-Sınav
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
1
9
9
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
14
3
42
Final Sınavına Hazırlık
1
30
30
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
0
0
0
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
0
0
0
Toplam İş Yükü
150
Toplam İş Yükü / 30
5
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
İngilizce
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ