Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Haberciliğe ilişkin mesleki terminolojiyi tanımlar ve güncel tartışmaları bilir. 2) Haber toplama ve üretim sürecini açıklar. 3) Muhabirlik uygulamaları yaparak deneyim kazanır.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu dersin amacı, öğrencilere gazetecilik mesleği, haber toplama ve üretim süreci hakkında temel bilgileri vermek, bu bilgileri kullanarak haber toplama/yazma uygulamaları gerçekleştirmelerini sağlamaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Haber kavramı, haber değerleri, haberin unsurları
2. Hafta
Haber toplama süreci ve haber kaynakları
3. Hafta
Haber üretim süreci
4. Hafta
Haber yazım süreci: Haberin yapısı ve haberde zaman
5. Hafta
Temel haber yazma kuralları
6. Hafta
Ters piramit tekniği ve uygulamalı haber yazımı
7. Hafta
Ters piramit tekniği ve uygulamalı haber yazımı
8. Hafta
Ara sınav
9. Hafta
Düz piramit tekniği ve uygulamalı haber yazımı
10. Hafta
Kare tekniği ve uygulamalı haber yazımı
11. Hafta
Ters piramit tekniği ile kare tekniğinin birleştirilmesi ve uygulamalı haber yazımı
12. Hafta
Serbest yazım tekniği ve uygulamalı haber yazımı
13. Hafta
Uygulamalı haber yazımı
14. Hafta
Uygulamalı haber yazımı
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
Girgin, A. ve Özay, S. (2013). Haber Yazmak, İstanbul: Der Yayınları. Bülbül, R. (2001). Haberin Anatomisi ve Temel Yaklaşımlar, Ankara: Nobel Yayınları. Anadolu Ajansı (2018). Muhabir: Habercinin El Kitabı, Ankara: Anadolu Ajansı Yayınları. Tokgöz, O. (2015). Temel Gazetecilik, Ankara: İmge Kitabevi. Özsever, A. (2004). Tekelci Medyada Örgütsüz Gazeteci: Türkiye?de Basın Çalışanlarının Sorunları ve Bir Model Önerisi, Ankara: İmge Kitabevi. Alankuş, S. (Der). (2003). Gazetecilik ve Habercilik. İstanbul: IPS Vakfı Yayınları. Kaya, A. R. (2009). İktidar Yumağı: Medya-Sermaye-Devlet, Ankara: İmge. Hülür, H. ve Yaşın, C. (Der). (2017). Yeni Medya: Geleceğin Gazeteciliği. Ankara: Ütopya Yayınevi. Narin, B. (2017). Uzman Görüşleri Bağlamında Haber Üretiminde Otomatikleşme: Robot Gazetecilik, Galatasaray Üniversitesi İleti-ş-im Dergisi, 27, 79-108.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Eğitim-Uygulama
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
40
Ödev
1
10
Toplam(%)
50
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
50
Finalin Başarıya Oranı(%)
50
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
1
1
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
3
5
15
Final Sınavına Hazırlık
1
35
35
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
15
15
Laboratuvar
Final Sınavı
1
1
1
Ödevler
3
5
15
Uygulama
8
3
24
Toplam İş Yükü
148
Toplam İş Yükü / 30
4,93
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ