Bu dersin sonunda öğrenciler; 1) Reklam metninin yapısını ve niteliklerine ilişkin sistematik bir kavrama geliştirir ve onları diğer metinlerle karşılaştırabilir. 2) Reklam metninin yapısını analiz edebilir. 3) Reklam metnini kesitlerine ayrılarak taşıdığı yüzey anlamın altındaki derin anlamları değerlendirebilir.
DERSİN VERİLİŞ BİÇİMİ
Yüz Yüze
DERSİN ÖNKOŞULLARI
Yok
ÖNERİLEN DERSLER
Yok
DERS TANIMI
Bu ders, çağcıl toplumlarda anlam üretiminin önemli bir parçası haline gelen reklamın bir anlatı türü olarak kuramsal araçlarla çözümlenmesini amaçlamaktadır. Bu amaçla bir metin olarak reklamın üretiminde ve anlamlandırılmasında işe koşulan stratejilerin genel bir çerçevede özetlenmesinin ardından reklam metinlerinin çeşitli çözümleme yaklaşımları eşliğinde analizi gerçekleştirilecektir. Dolayısıyla derste özgül kavram ve bağlamlara yönelen reklam metinlerinin çözümlenmesi, reklam metinlerinin üretimi ve alımlanması sürecinde oluşturulan anlam, ideoloji ve temsil üzerinde durulacaktır.
DERS İÇERİĞİ
HAFTA
KONULAR
1. Hafta
Kültür, dil, anlam
2. Hafta
Metin, reklam metni. Reklam Üretiminin Çözümlenmesi
3. Hafta
Reklam metninin üretimindeki aktörler: reklam veren reklam ajansı, hedef kitle
4. Hafta
Reklam, temsil, biçim. İdeoloji ve Öznellik. Özdüşümsellik Söylem ve tür
5. Hafta
Bağlamın çerçevelendirilmesi ve analizi
6. Hafta
Yapısalcılık, anlatının yapısal analizi
7. Hafta
Semiotik analiz; paradigma ve sentagma
8. Hafta
Ara Sınav
9. Hafta
Düzanlam, yananlam ve mit, kodlar, kodlama, kodaçımı
10. Hafta
Postyapısalcılık, yapısöküm
11. Hafta
Differance, aporias, sous rature
12. Hafta
Alımlama yaklaşımı
13. Hafta
Metinlerarasılık/dialogism
14. Hafta
Reklamlarda sınıf, ırk, toplumsal cinsiyet ve kimlik
ZORUNLU YA DA ÖNERİLEN KAYNAKLAR
BARKER Chris and Dariusz GALASINSKI. 2001Cultural Studies and Discourse Analysis: A dialogue Language and Identity. London: Sage Publications. Schirato Tony and Susan Yell, 2000. Communication and Culture. London: Sage Publications. BARTHES, Roland.1997. Göstergebilimsel Serüven (Çev. Mehmet Rifat, Sema Rifat) İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. GOTTDIENER, Mark, 2005. Postmodern Göstergeler: Maddi Kültür ve Postmodern Yaşam Biçimleri (Çev. Erdal Cengiz, Hakan Gür, Arhan Nur) Ankara: İmge Yayınları GUIRAUD, Pierre. 1994. Göstergebilim (Çev. Mehmet Yalçın). Ankara: İmge Yayınevi KIRAN, Zeynel ve Ayşe Eziler KIRAN. 2000. Yazınsal Okuma Süreçleri: Dilbilim, Göstergebilim ve Yazınbilim Yöntemleriyle Çözümlemeler. Ankara:Seçkin Yayınevi. SARUP, Madan. 2004. Postyapısalcılık ve Postmodernizm (Çev. Abdülbaki Güçlü). Ankara: Bilim ve Sanat Yayınları. SURBER, Paul,1998. Culture and Critique. Oxford: Westview Press. WILLIAMSON, Judith, 2001. Reklamların Dili: Reklamlarda Anlam ve İdeoloji (Çev Ahmet Fethi). Ankara: Ütopya Yayınevi.
ÖĞRETİM YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
Anlatım,Tartışma,Proje
DEĞERLENDİRME YÖNTEMİ VE GEÇME KRİTERLERİ
Sayısı
Toplam Katkısı(%)
Ara Sınav
1
20
Ödev
1
40
Toplam(%)
60
Yıl İçinin Başarıya Oranı(%)
60
Finalin Başarıya Oranı(%)
40
Toplam(%)
100
AKTS İŞ YÜKÜ
Aktivite
Sayı
Süresi(Saat)
İş Yükü
Ara Sınav
1
2
2
Kısa Sınavlara hazırlık
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi
Final Sınavına Hazırlık
1
45
45
Ders Saati
14
3
42
Ara Sınava Hazırlık
1
25
25
Laboratuvar
Final Sınavı
1
2
2
Ödevler
1
35
35
Toplam İş Yükü
151
Toplam İş Yükü / 30
5,03
Dersin AKTS Kredisi
5
DİL
Türkçe
STAJ / UYGULAMA
Yok
PROGRAM YETERLİLİKLERİ (P) / DERSİN ÖĞRENME KAZANIMLARI (Ö) MATRİSİ